Reklama

Reklama

VOD (1)

Fanatismus je zhoubnější, než mor. Britsko-německý film se Seanem Beanem v jedné z hlavních rolí.  Léta Páně 1348, v anglickém království řádí epidemie moru. Smrt si nevybírá a kosí všechny bez rozdílu, v bezpečí před ní nejsou ani mniši za zdmi kláštera. Jedním z nich je mladý novic Osmund, jenž je rozerván mezi láskou k dívce Averill a láskou k Bohu. Rád by klášter opustil, ale také touží sloužit Bohu, a tak jej žádá, aby mu seslal znamení. V té chvíli do kláštera přichází biskupův vyslanec Ulric a přináší zvěst o vesnici, nepostižené morem. Mezi lidem se šušká o nekromantovi, který ve spojení s temnými silami umí křísit mrtvé, a takovým pověstem musí církev učinit přítrž. Vesnice se nachází uprostřed Velkého močálu a Ulric potřebuje průvodce. Osmund se sám nabídne a vydává se tak vstříc světu temnoty a krutého fanatismu.
Snímek Černá smrt, žánrově oscilujíci mezi historickým dramatem a hororem, nabízí kromě napínavé podívané také úvahu nad vztahem víry a moci a nebezpečím jakéhokoli fanatismu, plynoucího ať už z vypočítavosti, či hlubinných osobních pohnutek. Působivě zpracovaný příběh některými svými motivy dává vzpomenout kultovního Wicker Mana (1973) Robina Hardyho, Coppolovu Apokalypsu (1979), ale na mysl přijde i Vláčilovo Údolí včel (1967). Že tíhne k temnějším filmovým příběhům režisér Christopher Smith prokázal již svými předchozími hororovými snímky Metro (2004) a Izolace (2006). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (724)

Morien 

všechny recenze uživatele

2010: Tento film si velice dobře počíná v technických disciplínách, ale chybí mu to nejzásadnější, srdce. Výprava je víc než uspokojivá, což u historických filmů obvykle neposuzuji ani tak oděním či výbavou, jako spíš absencí blyštivých úsměvů. Líbil se mi způsob, jakým byla udělaná zabažinská vesnice. Herci jsou obstojní, dobře typově vybraní, místy až působiví, zvlášť Carice van Houten. Bohužel mi přijde, že role Ulrica a Osmunda nebyly zcela hodny pánů herců Seana a Eddieho. Čímž narážíme na scénář. Ne že by mi přišel hloupý, ale nepřišel mi ani jako kdovíjaké terno. Obsahuje pěkné momenty, ale nijak zvlášť s nimi neumí zacházet a občas je ze strachu odhazuje bez pardonu. Kupříkladu by mě zajímalo, kdo byli ti chlápci, co po ránu vyrostli v lese, nebo jestli tam opravdu byli nutní, podle mě totiž spíš ne. Stejně tak podivně na mě působí přišpendlený konec. Ne že by Eddiemu neslušely ty dlouhé vlasy, ale přece jenom jsem čekala ještě něco navíc. A na závěr, toho Wicker Mana mi to opravdu trochu připomíná, ale oproti němu Černé smrti chybí ironie a pořádná facka do ksichtu. ---------------- 2017: Dnes už chápu, proč tam byli lapkové i epilog, ale pořád si stojím za tím, že scénář je špatně vyobloukovaný a že scény se strašně vlečou, místo aby byly strašně působivé. Ani to orámování voiceoverem moc nefunguje, špatné načasování a neobratné přepínání optiky mezi vypravěčem, rytířem a mnichem mu ubírá sílu. A je to škoda jako Brno, protože ta pointa je jako nápad skvělá. ()

Phobia 

všechny recenze uživatele

Horor? Tohle? Ani náhodou! Mysteriózní drama s ponuře středověkou atmosférou: zatímco Evropu kosí Černá smrt, mladý mnich Osmund prochází bolestivou zkouškou své víry. Křesťanství versus pohanské rituály - tohle je hlavním tématem filmu. Naštěstí se nejedná o náboženskou agitku, každá strana konfliktu prezentuje něco sympatického i cosi řádně shnilého. Sean Bean zůstal poněkud ve stínu Eddieho Redmaynea a celkově se nemůžu zbavit pocitu, že z té křesťanské bandy existencí pod vedením hluboce věřícího rytíře/inkvizitora se dalo vymáčknout víc - jako v podstatě ze všeho v "Black Death". Dojem se tedy (už zase) pohybuje někde na hranici mezi třemi a čtyřmi hvězdičkami: dobrý film, akorát mohl být lepší. Šón Fazole však patří k mým oblíbeným hercům, přikloním se tedy k vyšší hodnotě. 70% ()

Reklama

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Solomon Kane meets Wicker man. Přemýšlivá podívána na téma militantní víry, fanatického ateismu a schopnosti člověka bezmezně věřit všemu, co si nedokáže vysvětlit. Někdy to jinak nejde, ale vše má své meze. To vše v hávu špinavého středověku, kde se pro ránu pěstí a úder mečem nešlo daleko, takže končetin válejících se v blátě se najde dostatek. Horor to není ani v nejmenším, ale k zamyšlení je to bohaté až na půdu. 4 a ½. ()

-OverLord- 

všechny recenze uživatele

S filmama jako je tenhle se v poslední době docela roztrhnul pytel. Většinu jsem viděl a tak můžu s klidem říct, že tenhle kousek patří mezi ty lepší. Black Death dokáže zaujmout i vzhledem k tomu, že se nejedná o brutální fantasy jatka a že si nezakládá na strhující výpravě. Je to v podstatě syrovej historickej snímek, kde divák nemá pochyby o tom, že takhle nějak to tehdy prostě bylo. Jen škoda toho konce v tý vesnici, kterej se mi zdál trochu přitaženej za vlasy, ale nechci spoilerovat. Uvažoval jsem o plný palbě, nakonec lepší 4. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Očekávej a pak se nediv... Temný film rozhodněne nečekejte. Kamera dosti zklamala - nevynalézavá, televizní a občas velmi nepříjemně rozstřesená. Barvy místo pochmurných tónů vybledlé, jako kdyby někdo ty chvílemi zajímavé obrázky nechal dlouho na slunci. Občasné záběry zamlžené krajiny, lesa a močálů působí krásou romantických malířů, avšak je jich žalostně málo. Ani horror, ani thriller, spíše jen drama. Z moru strach nečiší a z pověstí o nemrtvých už vůbec ne. Vše se nakonec smrskne na problematiku víry, pohanství a hledání svého boha. Trochu málo, když tohle už odvyprávěla spousta jiných filmů daleko lépe. A nakonec ani hudba nepomáhá správné atmosféře. Už i Salomon Kane měl více strašidelnosti a emocí... Jako rozptýlení na nedělní odpoledne neuškodí, což asi záměr tvůrců původně nebyl. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (12)

  • Černou smrtí se nazývá epidemie moru, která v polovině 14. století postihla Eurasii. Šlo o smrtelnou nemoc způsobenou bakterií Yersinia pestis. Tato nemoc je známá do dnešních dnů. (Danny F.)
  • Nepříliš optimálního využití kamerových efektů je možné povšimnout si při scéně, kdy se Osmund (Eddie Redmayne) vydává po stopách čarodějnice Langivie (Carice Van Houten) do lesního podrostu, kde ve vzduchu nehybně spočívají nepřirozeně velké dešťové kapky. (Conspi)
  • Otisk Ulrichovi (Sean Bean) podrážky, na němž je patrná moderní inovace obuvy ve formě zřetelného vroubkování, je možné vidět ve scéně, kdy se vzdaluje od umírajícího vlka. V tehdejší době bylo možné setkat se výhradně s obuví bez vzorkované podrážky, tedy ploché. (Conspi)

Související novinky

Středověk, mor, černá magie, zombíci

Středověk, mor, černá magie, zombíci

06.02.2008

Brrr! Už tahle kombinace zní nepříjemně, takže od britského gotického hororu Black Death neočekávejte žádnou vesnickou selanku. Jsme v Anglii během první vlny černé smrti, tedy epidemie moru. Jakoby… (více)

Reklama

Reklama