Režie:
Roland EmmerichKamera:
Dean SemlerHrají:
John Cusack, Amanda Peet, Chiwetel Ejiofor, Thandiwe Newton, Oliver Platt, Tom McCarthy, Woody Harrelson, Danny Glover, Liam James, Morgan Lily, Zlatko Burić (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Před mnoha staletími po sobě Mayové zanechali kalendář, končící datem 21. 12. 2012. Proroctví, spojené s vizí katastrofy biblických rozměrů, potvrdí i indický vědec, zabývající se globálním oteplováním. Kvůli silné sluneční erupci zmutovala neutrina a v zemském jádru se začíná extrémně zvyšovat teplota. Představitelé všech vlád světa začnou realizovat tajný záchranný plán. V Číně zahájí stavbu zvláštních modulů, v nichž může katastrofu přečkat několik tisíc vyvolených. Lidstvu jako celku však nejsou dány rovnocenné šance. Na jakousi obdobu Noemovy archy si mohou zakoupit vstupenku jen ti, kteří zaplatí miliardu eur. Od současnosti do inkriminovaného data sledujeme stále hrozivější katastrofy a osudy několika povahově i sociálně rozdílných hrdinů. Mezi nimi dominuje čestný černošský vědec Adrian, pracující pro vládu, a neúspěšný spisovatel Jackson Curtis, který náhodou objeví pravdu a pokouší se se svou rodinou dostat mezi vyvolené. Nechybí však ani černý americký prezident, jeho dcera a cynický poradce, či ruský magnát s mladou milenkou... (TV Nova)
(více)Videa (14)
Recenze (2 140)
Řada diváků, dojatých z dojetí nad vlastní „chytrostí“, pomocí níž odhalila „blbost“ katastrofáku 2012, očividně přehlédla hlubokou ironii a dvojznačnost Emmerichova scénáře. Sotva tu jde o pohromu biblických rozměrů, která se na naši planetu přižene v roce 2012. Ta slouží jen jako zástěrka k daleko pronikavější věštbě, vepsané do závěrečné proměny v uspořádání světadílů: „Tomuto bude těžké uvěřit, ale Himaláje již nejsou střechou světa. Teď jsou to Dračí hory v KwaZulu. Celý africký kontinent se zvedl o více než kilometr a není zaplaven.“ Jinak řečeno, Afrika vystřídá v pozici ekonomického leadera Čínu (která v této pozici momentálně střídá Ameriku). Žezlo Číny, jejíž vzestup provází konec západního světa a zrod nového globálního řádu, převezme podle prognóz mezinárodních zpravodajských expertů (George Friedman, Andrew Krepinevich) na konci 21. století po sjednocení různých ekonomických bloků a vytvoření velkého jednotného trhu Afrika. Afrika je známa jako kontinent s obrovským intelektuálním i ekonomickým potenciálem. Jakmile se najde reformační síla, která stabilizuje tavící kotel kultur a jazyků, politiky a ekonomiky, Afrika se zbaví role utlačovaného kontinentu, kterou hrála po valnou část své historie, a převezme roli vedoucího hráče. ()
Splácanina všeho možného, která je ještě povrchnější a tupější, než si dovedete představit, ale naštěstí obsahuje i několik sekvencí, které pobaví, anebo seberou svou spektakulárností dech. Emmerich sice neumí moc pracovat s emocemi (enormní tlačení na pilu v mém případě slzné kanálky vysušuje), s vyprávěním je na tom ještě hůř, ale když pomůžou kluci z ILM, sympatické postavy (záležet vám na nich však nebude) a povědomý soundtrack, dá se tahle globální apokalypsa přežít bez újmy na zdraví. Jen by to příště chtělo trochu soudnosti a stříhat hned, jak se objeví nadměrné množství patosu a dialogové vaty. Závěrečná čtyřicetiminutovka vypůjčená z Titanicu (jen o řád horší a digitálnější) měla komplet skončit na podlaze střižny. Plus velký nedík za prapodivnou digitální kameru. Jako by občas zaskočil na scénu duch Casper. 5/10 ()
Ideově zaseklé v devadesátkách, rozpité jako stopáží, tak ratingem (klidně na film vezměte babičku, bude se dobře bavit) s jako obvykle civilním Cusackem v hlavní roli. Emmerich si ale spirálovitý sestup ke stále absurdnějším scénářům, nebo spíš chatrně maskovaným záminkám k likvidaci planety, plně uvědomuje, a tak diváka bombarduje ohranými klišé, často dotaženými ad absurdum, kdy se odněkud vynoří hláška nebo řešení, které byste čekali spíš od Toma a Jerryho. O občas vrávorajících tricích a okaté docukameře (digitál prosvítá jen na některých místech) už tu řeč byla, ale 2012 je většinu své mamutí stopáže dechberoucí, zábavná a předvídatelná tak akorát, aby se udržela v mantinelech přihlouplé zábavy pro eskapisty, nasteroidované egem německých puntíčkářů za kamerou. K bezkrevnému techdemu má Emmerich daleko, k opravdovým devadesátkám taky, ale touhle opožděnou letní petardou byste na velkém plátně pohrdnout neměli, i přesto, že posledních třicet minut budete víc zkoumat dno popcornového kýblu, než dění na plátně. :) 7/10 ()
"Engine ... start !" Ano, ano. Emmerich je machr, co se týče destrukce měst i celého světa. Ostatně to víme velmi dobře, je-likož tenhle pán neumí točit asi nic jiného a v tomhle se nádherné vyžíva. Efekty jsou tady hezký! Zábavný komentář: Heraldika (fakt jsem se zasmál ;-) ()
[imdb: 6.6/10] | me: Presne niečo také som čakal. Vizuálny koniec sveta ako naozaj, avšak napätie je postavené na super-divokých sekvenciách o úniku pred skazou. Ak sa človek odosobní a zistí o aký žáner ide, neberie to vážne a baví sa na tom čo vidí, tak dostane dobrú zábavu bez bolesti hlavy s vtipnými miestami (it`s russian). To je ta príjemná stránka, .. avšak takto to neostáva a divočina prerastá do veľkých rozmerov, ktorých vyvrcholením je samozrejme (ako to už býva "dobrým" zvykom) heroický (v tomto príapde až rozum zastavujúci) koniec. Hlavná dejová línia nesie všetky známe znaky (a tak určite neprekvapí), ale to čo baví je to čo prináša samotná skáza a jej nečakané tragédie a zmeny. Film zbehne ako voda, efekty pobavia lebo sú skvelé a hoci je záver už trošku moc, tak je to "pohodova podívaná". ... Pozor ! Určite sa netreba zamýšľať nad ozajstnými fyzikálnymi a prírodnými zákonitosťami, v opačnom prípade človek nájde nepočetné množstvo anomálií a chýb, ktoré ho vyvedú z rovnováhy. Ale o to tu predsa nejde, toto nie je dokument, ale hollywoodsky koniec sveta. Engine Start. 3 a pol * ()
Galerie (66)
Zajímavosti (34)
- Přestože se ve snímku objevily záběry z nejrůznějších koutů světa, natáčení probíhalo 5 měsíců ve Vancouveru a 1 týden v Los Angeles. (oje)
- Pro doplnění efektů bylo použito zelené klíčovací plátno 12 metrů vysoké a 180 metrů široké. (oje)
- Rok 2012 představoval jednu z možností předpovídaných konců světa. Odkazují na něj jak jihoameričtí Mayové, tak věštec Nostradamus. Mayové dokonce určili i přesné datum - 21. 12. 2012. Jedná se o konec kalendářního cyklu. (hippyman)
Reklama