Reklama

Reklama

Adrien Brody a Beyoncé Knowles v biografickém hudebním dramatu o vydavatelství Chess Records, jež dalo světu rhythm'n'blues. Právě díky němu se z Chucka Berryho, Muddyho Waterse, Etty James či Willieho Jacksona staly zářivé hvězdy.
Kdyby v roce 1950 nevzniklo v americkém Chicagu hudební vydavatelství Chess Records patřící Leonardu Chessovi, možná by se svět nikdy nedozvěděl, jakou sílu v sobě skrývá hudební styl rhythm and blues, zkráceně R&B. Právě tato společnost se v padesátých a šedesátých letech minulého století stala hlavním centrem populární hudby produkované afroamerickou menšinou a právě díky Chess Records se z Chucka Berryho, Muddyho Waterse, Etty James či Willieho Jacksona staly hvězdy nejvyšší zářivosti. Byla to doba jako stvořená pro žhavou a strhující muziku, které právě tito zpěváci měli plné srdce. Po každém vzlétnutí sice následuje pád, ale Chees Records a umělci kolem něj dali světu víc, než mohl kdokoli očekávat. Ve výborném hudebním dramatu režisérky Darnell Martinové ztvárnil hlavní postavu Leonarda Chesse oscarový Adrien Brody a po jeho bok se postavila hudební superstar, uhrančivá kráska se zlatem v hrdle Beyoncé Knowles. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (149)

Javert 

všechny recenze uživatele

Přiznám se. Blues, hlavně to původní, mám hodně rád. Jsem jím fascinován, což je možná jeden z hlavních důvodů proč dávám 4*. Na druhou stranu se ale i tak jedná o řemeslně velmi dobře odvedenou práci, která nabízí velice zajímavý pohled do tajů černošské hudby a vlastně i tehdejší doby. Nicméně naprosto chápu, že těm, kteří nemají blues příliš v lásce, může film připadat nezáživný a na to mají plné právo. U mě ale po zhlédnutí zavládla velká spokojenost. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Prosté, jednoduché, až primitivní! Ale co naplat, když už to slovo (BLUES) budí takové emoce! Víření kolem Chess Records (založeno 1950, Leonard Chess zemřel 1969) dobře podtrhuje nejen manio-depresivní charakter významných bluesmanů té doby (chybí především Bo Diddley - bájný vynálezce rokenrolu): hudební nadšení, rozhazování peněz, libování s v přepychu, pýcha / existenční úzkost, strach z neúspěchu, závislost na vnějším prostředí a únik do omamných prostředků, ale také popularizaci této hudby (městské chicagské blues, rhythm and blues, rock and roll), na které se dalo dobře vydělat. Název fimu "Cadillac Records" je případný. Ještě před pár lety prohlásil John Lee Hooker (zemřel 2001) před natáčením poslední desky (parafráze): Natočím tu desku, a za to si koupím buď další kadylak nebo další barák. Pořadem (filmem) nás provází Willie Dixon (ta nejlepší volba), zřejmě nejúspěšnější bluesový skladatel (autor např. "Little Red Rooster", "Spoonful", "My Babe" a nesčetně dalších písní, které se mylně považují za tradicionály)... Blues po Lennyho smrti samozřejmě není mrtvou kapitolou, jeho další obohacení bílými hudebníky je nesporné (možná v rozporu s jiným míněním), vzpomeňme si jen na tři kytaristy, skladatele a zpěváky ze skupiny Fleetwood Mac (Peter Green, Jeremy Spencer, Danny Kirwan), kteří mají (v takové síle) v černém světě sotva obdoby - také jednou z mých nejoblíbenějších písní je "Something Inside Of Me" od tehdy mladičkého Dannyho Kirwana - a o něm (nich) nelze říct, že si to nastudovali u černochů, ne, ti to měli v krvi... ()

Reklama

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Teprve nedávno jsem po letech husiny z překrásný písně At Last zjistila, kdo ji zpívá. Etta James. Od ní byl krůček k Beyonce a k filmu o bílym nadšenci, co s černýma nahrával blues ("a když hodí kalhotky bílá holka, je to rock´n´roll"). Na začátku je hecovalo nadšení, pohoda tmelená zrodem písní, koncertováním, první lajnou na žebříčku a odměnou v naturáliích - cadilacem ... na konci stagnace, vyhasnutí, příval novejch vln, v nichž lze v lepším případě už jen šlapat vodu. Režisérka a scénáristka v jednom se mi ale zdála víc nadšená než schopná. Jakoby předpokládala, že tyhle věci každej zná a tak neni potřeba jít do detailů a hloubky, postav je moc a jsou často jen hrubě načrtnutý a kde se vzaly tu se vzaly. V dobrym scénáři stačí jedna šikovná replika a víme o člověku všechno, tady nebyla o slova nouze, ale byla to spíš vatička. Stejnej pocit jsem měla i z režie, koukala jsem na film s bohorovnym klidem a to je špatně. Jen jednou se mi zalesklo oko - když Beyonce spustila At Last. Ona je dokonalá, ale možná proto, že se životní příběh obou zpěvaček tak liší, může se mi její podání líbit, ale co je to platný, když Ettino mě rozseká. Stejně rozdílně by možná vypadal i film, kdyby ho býval byl vzal do ruky pořádnej sekerník. 4* za tu vizi. ()

FFilipCZ 

všechny recenze uživatele

Tady nemůžu jinak než za 5. Chuck Berry, Etta james, Willie Jackson, to je muzika, co MÁ KOULE a dala základ celosvětovému fenoménu R&B a také mnoha hitům, které posloucháme a milujeme až dodnes. Příjemně plynoucí film, který vám nenásilně nastíní všechna ta plodná léta, která začala v malém hudebním vydavatelství Chess Records. Při scénách z nahrávání mi naskakovala husí kůže stejně tak, jako když se herci proháněli v nádherných Cadillacích. A když na vás ani to nezabere, tak přesvědčivý a překvapivý herecký a dechberoucí pěvecký výkon Beyoncé rozhodně ano. ()

TeeAge 

všechny recenze uživatele

|| Scenár: Darnell Martin | Hudba: Terrence Blanchard, Steve Jordan | Produkcia: Sofia Sondervan, Andrew Lack, Beyoncé Knowles | Distribúcia: TriStar Pictures | Štúdio: LightWave Entertainment | Rozpočet: 12 miliónov $ | Tržby: 16,136,432 $ || Hudobne-biografické filmy jednoducho žeriem. Cadillac Records síce nie je emotívne a štrukturálne tak vybrúsený klenot ako Ray alebo Walk the line, ale je i tak krásnou filmovou poctou najväčším blues-ovým a rock'n'roll-ovým osobnostiam hudobnej histórie. Vyzdvyhol by som dva oscarovo žiariace herecké výkony vo vedlaších rolách, a to: Mos Def alias Chuck Berry a Eamonn Walker alias Wolf. ()

Galerie (43)

Zajímavosti (7)

  • Adrien Brody vo filme vyfajčí až 14 cigariet. (ČSFD)
  • Úvodné scény, odohrávajúce sa v rokoch 1941 až 1947, obsahujú veľa automobilov z rokov 1953 až 1956. (sWONDER)

Související novinky

Zlaté glóby 2009

Zlaté glóby 2009

12.01.2009

Slavnostní ceremoniál vyhlášení a předávání Zlatých glóbů pořádaný Asociací hollywoodských zahraničních novinářů je za námi a na nás je, abychom si to zrekapitovali. V oblasti filmu se stal jasným… (více)

Zlaté glóby 2009 – nominace

Zlaté glóby 2009 – nominace

12.12.2008

Ti, pro které je vyhlašování prestižních cen Asociace hollywoodských zahraničních novinářů svátkem, se přiblížili k očekávanému večeru mílovým krokem. Včera totiž Asociace vyhlásila nominace za rok… (více)

Reklama

Reklama