Tvůrci:
Joss WhedonHrají:
Eliza Dushku, Harry Lennix, Fran Kranz, Tahmoh Penikett, Enver Gjokaj, Dichen Lachman, Olivia Williams, Reed Diamond, Amy Acker, Brett Claywell (více)Série(2) / Epizody(27)
Obsahy(2)
Dollhouse je přísně tajné a velmi ilegální. Je to místo, kde se plní přání. Klienti s dostatkem peněz a správnými kontakty si můžou najmout "Actives" nebo "Dolls". Dolls mají kompletně vymazanou paměť, čili jim můžou být vtisknuty vzpomínky, schopnosti a jazyk pro různá přiřazení. Na misích je kontrolují "Handlers" a po dokončení úkolů jsou opět vymazáni a udržování ve futuristické laboratoři Dollhouse. Jsou to lidé, kteří se rozhodli, pro vlastní důvody, vzdát se svých těl. Můžou být kýmkoliv. (dresi)
(více)Recenze (168)
Dollhouse je seriál s obrovským potenciálem, který díky foxům zůstal částečně nevyužit. V první sérii jsou v podstatě všechny díly podle stejného schématu, Echo dostane nějaký úkol, nastane komplikace a musí to vyřešit. Děj se začne posouvat kupředu až nakonci série. Bavilo mě to, ale neodvysílaný pilot a druhá série ukázali, že to mohlo být o dost lepší. Právě ve srovnání s druhou sérií ta první pokulhává, po shlédnutí mi přišla velice dobrá a ani mi nevadilo, že zrušili ten zmiňovaný pilot. Jenže ve druhé sérii dostal Whedon od foxů volnou ruku a Dollhouse se rapidně zlepšil, najednou se toho v jedné epizodě událo víc, než za celou první sérii dohromady, byli jsme svědky mnoha překvapivých zvratů, děj letěl bleskově kupředu a tvurci sázeli jeden nápad za druhým. Můžeme tedy poděkovat hovadům od foxu, že se z Dollhouse nestal možná nejlepší seriál posledních let. I tak to ale vidím na 90% a přemýšlím kam to zaokrohlit, Whedon by si těch 5* určitě zasloužil, někdo z foxu by si zase zasloužil přesdžku, tak uvidíme a zatím to nechám bez hodnocení. ()
V době prvního vysílání jsem dal aby se neřeklo tři hvězdičky a ukončil své sledování po pěti epizodách. A byla to chyba, nyní po cca třech letech jsem seriál dokoukal a musim říct že se náramně pěkně rozjel. Druhá polovina první a celá druhá série je skutečně více než perfektní. Některé momenty jsem si po shlédnutí několikrát přetáčel znovu a znovu. I přes stále nepřekonané Firefly dávám jasných 5 hvězdiček. ()
Pět let čekání na nový Jossův opus se vyplatilo, přestože jsem k němu zpočátku přistupoval veskrze kriticky. Dollhouse je na poli seriálů mimořádným zjevením a dosavadním Whedonovým nejambicioznějším, nejrafinovanějším, nejchladnějším a bezesporu nejvyzrálejším počinem. Pro běžného diváka však bude Dollhouse nejspíše těžce stravitelnou pochutinou. Seriál jde proti všem zaběhnutým klišé a seriálovým konceptům (hlavní hrdinka nemá po většinu seriálu vlastní osobnost atd.). Dollhouse je v těchto ohledech jedinečný a nemá konkurenci. Whedon stvořil auru takového tajemna, za které by se nemusel stydět ani Lost, servíruje nám šokující dějové zvraty (které by záviděl i Alias) a všechno je tu chladné a "nedořečené" (a zároveň neustále chytré). K prvním epizodám jsem sice přistupoval skepticky a "missions of the week" (stand- alone epizody) mě nechávaly chladnými, nicméně druhá polovina série vrcholící vynikajícím finále mi vytřela zrak (epilog Epitaph One z budoucnosti snad ještě víc). O poznání temnější a filozofičtější druhá série nabere od páté epizody neuvěřitelné tempo, děj až do konci za přibývající anarchie a chaosu, jež neodvratně směřují k apokalyptickému konci graduje. Dochází tak na precizní lámání charakterů (z nichž má většina svou psychologickou hloubku) rukou v ruce se zajímavou dějovou linií o postupném zneužívání technologie Rossumem. Bohužel nám z důvodů ukončení seriálu studiem Fox nebylo umožněno se dozvědět za jakých okolností vlastně k apokalypse došlo (mnoho vedlejších dějových linií uspokojivě uzavřeno nebylo, osudy mnoha postav neznáme), nicméně Jossem vynucené vynikající finále působí uzavřeně a nesmírně emotivně (poslední scéna je symbolickou tečkou za celým seriálem). ()
Tohle že je Joss Whedon? Dollhouse nemá ani špetku kouzla, které proslavilo Firefly, Angela nebo Buffy, přemožitelku upírů. Epizody se zřídka vynoří z bažiny průměrnosti, vtípky jsou většinou ploché, pokračující zápletka unylá a Eliza Dushku v hlavní roli hraje příšerně. První série si nové díly nezasloužila. Druhá série začíná naprosto fádně, s dalšími díly se ale kvalita děje začíná lepšit. S blížícím se závěrem seriálu se konečně začne něco dít a posledních pět epizod se dokonce může pochlubit i pozvolna rostoucím napětím. Závěr sice zůstává neuspokojivý, díky druhé řadě si Whedonův seriál přesto aspoň částečně spravil pověst. Bonusový Epitaph Two navazuje na post apokalyptickou vizi nastíněnou ve speciálním díle Epitaph One a i když vypadá lacině, je stejně zábavný a povedený. ()
Zbytečně zabitý nápad, který měl odstartovat s mnohem větší razancí a úplně jiným stylem - ne jako jen pomalu se měnící "akční" epizodovka, ale s jasným záměrem budované apokalyptické sci-fi. Neodvysílaná Epitaph One je absolutně geniální a silně převrací seriál naruby, a přitom funguje velmi dobře i nezávisle na něm, ale přišla příliš pozdě a příliš špatným způsobem, kdy už seriál byl de facto mrtvý. Chyba je to samozřejmě jak na straně FOXů, tradičně, tak i bohužel na straně Whedona, který jako autor klopýtal trochu moc na to aby se Dollhouse mohl kultovním statusem přiblížit k Firefly. 7/10 ()
Galerie (372)
Photo © 20th Century Fox Television
Zajímavosti (10)
- Všechny jména Actives užívaná v Dollhouse jsou převzata z fonetícké abecedy NATO - Alpha, Echo, Sierra, November, Victor. (TomikZlesa)
- S rolí seriálové doktorky Claire Saundersové bylo spojováno i jméno kanadské herečky Kathleen Robertsonové. (Conspi)
- Dollhouse je součástí kampaně FOX TV nazvané "Remote-Free-TV", která zahrnuje například i serál Fringe. Cílem kampaně je snížit pauzy na reklamy a získat tak více vysílacího času. (TomikZlesa)
Reklama