Reklama

Reklama

Iron Man 2

  • USA Iron Man 2
Trailer 2

Tony Stark, majitel velké zbrojařské firmy a vynálezce speciálního obleku Iron Mana, odmítá snahy vlády o vydání své technologie pro potřeby armády a tvrdí, že nepřátelé státu jsou ve vývoji o mnoho let pozadu. K jeho velkému překvapení se na závodech v Monze objeví podivný muž, který ve velmi podobném obleku vyvolá nejdříve autonehodu závodních formulí a následně napadne Starka. Útočníkem je Ivan Vanko, zneuznaný potomek ruského vědce, který kdysi pomáhal Tonyho otci založit Stark Technologies. Z vězení ho unese Tonyho konkurent Hammer, který chce, aby mu tajně vyrobil obleky Iron Mana. Jenže Vanko začne pracovat na takzvaných drondech - válečných robotech. Pro sebe si vyrobí svůj vlastní oblek Iron Mana a na výstavě technologických válečných novinek pomocí svého tajného softwaru a robotů napadne diváky a Tonyho... (TV Nova)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (1 554)

Superpero 

všechny recenze uživatele

Favreau umí navodit takovou tu party atmosféru ve které se Tony Stark pohybuje. To mě totiž v Iron Manovi vždycky hrozně baví. Tony Stark co přiletí na expo a má hafo tancujících kundiček v pozadí, nebo nakalenej Tony Stark co scratchuje v obleku Iron Mana a rozstřeluje melouny. A že je film hodně o dialozích mi neva, protože se tak děje v podání velmi dobrých herců, kteří jsou ještě navíc velmi cool. Nové vedlejší postavy jsou taky super. Klidně bych ruskýmu Mickey Rourkeovi dal víc prostoru a Scarlett Johansson ještě nikdy nebyla tak sexy. Ale nejlepší jsou zase ty bitky. Mě se strašně líbí, že Iron Man je s protivníkama vždycky hned hotovej, jelikož je to logický, když má takovejhle arzenál. Fakt ten jeho oblek je jedna z nejlepších filmovejch rekvizit. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Úspěšně jsem privatizoval světový mír. Co ještě chcete?" Do létajícího kusu plechu bylo málokdy při výrobě naválcováno tolik egoistického sarkasmu, jako do toho ze Stark Industries a to je dobře. Druhé poletování tryskami překypujícího týpka se mi totiž líbilo ještě o pár úderů bičem do formule víc, než seznamovací pokus a jako nenáročný konzument si dovolím vyjádřit spokojenost s duněním beden, využíváním všech barev světelného spektra i s úrovní ruského inženýrství. ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Iron Man 2 není nejlepším blockbusterem roku 2010 jenom proto, že jeho nedotažení či přetažení konkurenti doplatili na neschopné scénáristy (Souboj Titánů), režiséry (Princ z Persie), producenty (Robin Hood), popřípadě vše dohromady (Losers), ale protože tu spolu s dospíváním Tonyho, který musí zapomenout na podivínské soužití s roboty a počítači, naučit se důvěřovat lidem a přijmout roli týmového hráče kvůli blížícím se Avengers, dospívá i samotný film ve smyslu stylistickém, vypravěčském i geopolitickém (tři témata = tři odstavce). ____ 1, Klíčový výpad vůči stylistickým normám představuje statická kamera vyvážená nevídanou dynamikou v záběrech. Chceme-li, můžeme za touhle dichotomii „statická kamera / dynamické dění“ zpozorovat stabilizovaný (statický) model neoliberálního kapitalismu, k němuž v současnosti vzhledem ke krizi levice neexistuje alternativa, a uvnitř tohoto modelu probíhající (dynamický) veletoč nestálostí a nepředvídatelností reálně běžících událostí na obrovském propojeném trhu. Ale zpět k Iron Manovi 2. (i) Jsou-li obvykle ve filmech vedeny rozhovory strnule a rozvážně, bez skákání do řeči, kdy si každý řekne v klidu to svoje, pak v Iron Manovi 2 prohodí postava sotva celou větu a už se hlásí ke slovu někdo další. Promptní dialogové výměny tu neprobíhají po větách, ale po slovech, v případě Tonyho v nasekaných slabikách. Podobné mistrovství v dialogových scénách, typické pro politické filmy, běhen nichž beseduje více lidí kolem stolu, prokázal například Stone na začátku bushovského biopicu W. a místy Clooney v Dobrou noc a hodně štěstí, ale nalezneme ho obecně ve většině z tzv. narativních filmů faktu vyznačujících se tokem institucí, jmen, čísel a vztahů namísto jasně čitelného děje, namátkou v Social Network, kde kulometné tempo většiny dialogů nutí brutálně krátit a překládat čtyři anglické věty dvěma českými větami, jak všem nevěřícím potvrdí direct z první ruky námezdní titulkář Franta Fuka, osoba nejpovolanější. Že v amatérských filmech takovýhle zdánlivě neukázněný, ale o to složitější dialogový vichr nikdy nevidíme, dokládá obtížnost celé věci, jejíž nezbytnou podmínkou je snad pouze dodržení kréda „málo střihu = hodně dialogů“, s čímž ale nijak frenetický stříhající Iron Man 2 nemá sebemenší problémy. (ii) Za druhý se v záběrech často proplétá čtyři a více postav v rámci jedné scény, postavy ale ze scény odcházejí a zase přicházejí, vracejí se z druhého plánu, kam si odskočily apod. Funguje zde jakýsi kontrolovaný chaos a energie všech těch lidí je jakoby hmatatelná. Reprezentantem tohoto přístupu je Monako, kde si takto počíná hlavně broskvička a jahůdka (to není blbá jídelní metafora přitažená za vlasy, ale vlasy Paltrow a Scarlett). (iii) Za třetí vychází přeplněnost záběru z asynchronní fúze minulosti (80ky, AC/DC, zastaralé studenoválečné geopolitické usazení), současnosti a budoucnosti (nové generace gadget, head-up displejů, hologramů, iPhonů pouze jako kusů skla) a z toho, že se tu míchají digitální objekty se skutečnými, třeba formule jsou v Monacu digitální, kdežto auto Favreaua reálné. Digitální éra nutí přidávat k natočenému materiálu digitální přídavky a přesycuje záběry. Filmy tak nabízí komplexní zkušenost, při níž se setkávají různé umělecké druhy, působí různé druhy reprezentací a různé smyslové podněty. (iv) Za čtvrté říkal-li jsem u jedničky něco o „katastrofálně“ starosvětských akčních scénách, tady to kung-fu Scarlett, dožadující se black-widowáckého spin-offu, ve kterým seká otočky a salta, přesněji lucha libre, netrvá sice ani minutu, ale kolik režiséru něco tak staromilsky přehledného dneska nabízí? Řada teenage spektáklů se naopak chytře vyvarovává R-kovévo ratingu chaotickou akcí, která všechno ošemetné znepřehlední a tím ponechá filmu PG-13. Nechci tu rozvíjet věčný debaty o škubavé kameře a doporučovat Američanům k nakoukání Asiaty, jak to dělává s oblibou kooperující trio Elbert, Emerson a Bordwell, který sestavil na základě hongkongských akčňáků jakýsi manuál, v němž hollywoodským filmařům mj. radí, aby zásadně ukládali kameru během akce na trojnožku…, ale je prostě dost dobře možné, že Bourne bude za padesát let stejně pasé jako dnes expresionismus, ruská montáž nebo francouzský impresionismus, na rozdíl od bezpříznakových, formálně neutrálnějších blockbusterech, které oč více jsou odsunutý z krátkodobého hlediska, o to více mají otevřený dveře v dlouhodobým horizontu. (v) Za páté platí, že kdokoliv chce, aby měl jeho film blíže realitě než videohře, jinak řečeno aby měl blíže Top Gunu než Stealth: Přísně tajná mise, nesmí dát kameře přílišnou volnost. Dvojnásob v přepísklých sequelech, který jsou skrznaskrz přepálený, k čemuž měl Iron Man 2 obzvlášť náběh díky tomu, že je mnohem tradičnějším superhrdinským příběhem než specifická, nekomiksová jednička. Favreau to řeší zčásti chytře, když z kvanta postav a potenciálně nikdy nekončícího sledu padouchů utvoří dvě přehledné frakce, zčásti z nutnosti, protože coby PG-13 vždycky musí ucuknout tam, kde se jinde neucukává, čímž se vyhne strmým křivkám a hurónství – například Rourke, shadow dvojník Starka, má možná účes jako Joker, ale Iron Man 2 je přece jen příliš převtipělý, aby byl jenom temný. K zrealističtění přispívá také hra s protikladem „reálné/stylizované“, protože když do kteréhokoliv filmu začleníme úseky, které jsou fantaskní, a/nebo přiznáme okázalé uplatnění digitálních technologií, vede to k tomu, že základní prostor filmu se chápe jako reálný. Například fotografie ve dvojici s namalovaným obrazem působí realisticky, přestože prošla silnou retuší ve Photoshopu aneb pomáháme matce přírodě. Obdobně silně komiksový, železný oblek Starka posiluje realitu, do níž je začleněn, na stejném principu funguje zdvojení obraz v obraze, médium v médiu nebo televize v televizi. Iron Man 2 je zkrátka marveláckej geek heaven, ale dost realistický a přesvědčivý, vědom si toho, že co funguje v komiksech, ve filmech nezřídka selže. ____ 2, Když se podíváme na historii vypravěčských postupů v kinematografii, vidíme tři tendence. V první fází narativ znamenal narativ a akce znamenala akci. Obojí bylo striktně odděleno. V uplynulé dekádě se objevily progresivní díla jako MI:III nebo Star Trek a jedno s druhým promísily, během akce se odvíjel příběh a vica versa, někteří této simultánní distribuci atrakčních požitků a narativních dat začali říkat „intelektuální atrakce“. Třetí fáze, která nastoupila s Počátkem, ale dodržuje ji i diptychon Iron Man, přinesla radikální obrat. Akční je najednou samotný narativ. V Počátku víceméně žádné akční scény nejsou, protože akční je celý ten film, samotný způsob, jak je to odvyprávěno, má podobnu akce, všechna ta neustálá aktivita tekutých, měnících se linek. Iron Man 2 jistě není tak progresivní jako Počátek, ale je obdivuhodné, jak na akci skoupý film po celé dvě hodny neztratí ani na moment s výjimkou úvodního procesu reaktualizujícího Howarda Hughese grády – a opět, akční je celý ten způsob, jak je Iron Man 2 napsaný, ty dialogové výměny, kvanta postav v záběrech, speciálními efekty zmnožované dění ap. ____ 3, Geopolitický konflikt oživující studenoválečné rusko-americké rozbroje je možná zastaralý, ale zpráva, kterou film vysílá na blízký i dálný východ současným nepřátelům, je zcela aktuální – přidejte se k nám, nebo se stáhněte, jinak řečeno přijměte kapitalismus, protože je cool, přinejmenším pokud za ním stojí kreativní a dobří lidé jako Tony Stark, anebo se připravte na naše zbraně a zbraně našich spojenců z NATO. Demonstrace B-2, F-22, C-17 a F-35 (ostře sledovaný bitevník F-35 by se měl objevit ve výzbroji americké armády přitom až někdy letos) v Iron Manovi 2 není náhodná, protože je jasné, že ať už oficiálně, nebo pirátskou cestou, film se dostane i k Íráncům, Číňanům nebo Severním Korejcům a ti mohou zakusit, jak funguje v provozu americké Ministerstvo obrany a co je případně čeká a nemine. Mcdonaldizace světa, načrtnutá v černohumorné satiře Four Lions, způsobuje, že i nepřátelé americké kultury rádi konzumují americké filmy, čehož Iron Man 2 promptně využívá, když v rámci strategie product placement akorát obměňuje reklamní výrobek za výrobek válečný. () (méně) (více)

Blizzard 

všechny recenze uživatele

Opět proklínané peklo jménem dabing jsem naštěstí nezažil a vůbec nechápu proč našim "novinářům" distributoři nutí dabované verze, nejednomu kravaťákovi musí přece dojít i bez nakreslených koláčů, že tím negativně přispívají k výsledným hodnocením a tak klesá popularita sebelepšího snímku ještě před uvedením do kin. Když už je řeč o těch kravaťácích, zhruba polovina sálu byla osazena pány v oblecích a zmalovanými dámami v šatech, kteří se hned, co film skončil (někteří i dříve, ehm…), hnali za pivem a nejmenovanými ptáky obalenými v pikantní strouhance zdarma (budiž jim země lehká!). V návaznosti na česky mluvené slovo jsme ani my na premiéře nepřišli zkrátka, neboť se nám to výřečně vtipné duo moderátorů svým vystoupením snažilo dabing vynahradit… Iron Man 2 v podstatě zdárně rozvíjí to, co jednička započala. Nic víc snad od toho nikdo ani čekat nemohl a tento sequel je svou kvalitou dost podobný tomu u Transformers (leč tam jsem se dočkal většího zklamání než v případě IM2). Vtípky, hlášky a osobitý - stále přijatelný a místy i dost zábavný Starkův sarkasmus + trocha té akce, to vše se od prvního dílu příliš nezměnilo. Jiný je akorát hlavní padouch a většina mi asi dá za pravdu, když řeknu, že změna je to k lepšímu. Mickey Rourke (Ivan Vanko aka Whiplash) si všechny opět vodí a to i mimo ring. Jako bonus tu navíc máme pěkného vládního slizouna v podobě Garryho Shandlinga (senátor Stern) a dále zbrojícího amerického molocha, kterého zastupuje Sam Rockwell (Justin Hammer), jenž mi svým chováním i vzhledem připomněl Miguela Ferrera (Bob Morton) z filmu RoboCop. Gwyneth Paltrow (Pepper Potts) mě opět potěšila, i když bych jí dal ještě více prostoru, zato Scarlett Johansson (Natalie Rushman / Natasha Romanoff) mi připadala postava dost zbytečná a navíc působí jako překombinovaný ninja. Ať už si divák přál, aby IM2 měl více akce, vtipu, sexu, zbraní, nepřátel, výbuchů, kvalitnějších dialogů, zajímavějších postav nebo lepší vizuální provedení, to vše se sice nestalo, ale důležitou vlastností je, že vás film nenudí a to je to, co se počítá. Navíc v porovnání se snímky jako jsou: Terminator Salvation, Transformers: Revenge of the Fallen nebo X-Men Origins: Wolverine, dopadlo toto pokračování celkem obstojně a necháme se překvapit s čím přiletí IM3. Nakonec ještě jedna výtka mimo plátno - Iron Manovu pěst posílám směrem k těm, kteří mají na starost cenzuru potitulkové scény při (před)premiéře. Děkujeme... (6/10) ()

Nathalie 

všechny recenze uživatele

Tony Stark představuje nový.... CHICK-KICK. Tak trochu Kick-Ass, tak trochu chick-flick. Iron Man získal hybridní pohon, rockový nátěr, z duše playboye zbyla jen fasáda, ale z osy hlášky-romance-militaria neuhýbá ani o píď. Tradiční comicsové kořeny konfliktů a la otec-syn-staré hříchy-rodinná pomsta sice nevymizely, ale když začnou být repliky příliš automatické, je tu kulomet hlášek Dona Cheadla, roztomilé jiskření mezi Železným mužem a jeho ocelovou magnolií či rudá Sonja Scarlett Johansson s progresivní kopací technikou. A je to překvapivě týmovka, kde Stark je pouze první mezi rovnými, ačkoli jeho bondovské charisma neslábne. Film se nevyhýbá ani reflexi změněné situace mezinárodních vztahů, v níž ukazuje, že jedno mocenské centrum už pro udržení stávajícího řádu nestačí. Na postavě senátora bezpečnostního výboru a armádních generálů nastiňuje pozice amerického vojenskoprůmyslového komplexu, který se pohybuje v poněkud jiném diskurzu. Asi proto, že mě víc než geneze hrdiny zajímá krize hrdinovy identity v pokračování, je pro mě Iron Man 2 zábavnější, ale i podnětnější film než jednička. Koneckonců kde uvidíte duel fyzikálních géniů, z nichž jeden vypadá jako jako zhýralý rocker na výsluní a druhý jako sardonický rocker nad hrobem? Originální verze: 75%. P.P.S. Český dabing je tragikomický, Iron Man mluví jako sedmnáctiletý mutant. Skoda, hlasově patří Downey k mým sexuálním ikonám. Vzhůru na titulky. ()

Galerie (155)

Zajímavosti (173)

  • Když Tony (Robert Downey Jr.) zjišťuje, kdo je Ivan Vanko (Mickey Rourke), můžeme vidět fotografii, na níž je Ivan zatýkán. Jedná se ovšem o skutečnou fotografii, na níž vidíme Mickeyho, který byl před lety zatčen kvůli drogám. (Kubaaa97)
  • Na klapce při natáčení intra pro Expo je uvedené jméno kameramana: Johnny Libatique. Jedná se o odkaz na skutečného kameramana tohoto filmu, Matthewa Libatiquea. (Kubaaa97)
  • Poté, co Tony (Robert Downey Jr.) vystoupí se svou úvodní řečí na Expu, má vstup reportérka CNBC Chess Roberts (Olivia Munn). Olivia si původně měla zahrát postavu Rebecy, s níž měl mít Tony poměr. Tato dějová linka ale nakonec nebyla použita a režisér Jon Favreau nabídl herečce nové cameo. Ta chtěla, aby se jednalo o postavu, která se objevila v komiksech, což jí bylo také splněno. (Kubaaa97)

Související novinky

Spectacular Music of Hollywood

Spectacular Music of Hollywood

07.12.2023

Zahajovací koncert třetího ročníku Composers Summit Prague představí světové skladatele filmové hudby na jednom pódiu, kde osobně oddirigují svá nejznámější díla. Mezi významné osobnosti patří… (více)

Liga spravedlnosti 2 jen tak nebude

Liga spravedlnosti 2 jen tak nebude

20.11.2017

U filmových sérií platí jednoduchá matematika - pokud je další díl úspěšnější než ten předchozí, jede se dál, pokud ne, místo pokračování se dá chvíli pauza a potom ideálně reboot. Letos takhle… (více)

Olivia Munn u X-Menů

Olivia Munn u X-Menů

15.04.2015

V Iron Manovi 2 se mihly hned dvě herečky, které čeká superhrdinská budoucnost u konkurence. Nejdřív se studiu 20th Century Fox zalíbila Kate Mara, která poslala Tonyho Starka na slyšení do… (více)

Reklama

Reklama