Režie:
Fred CavayéKamera:
Alain DuplantierHudba:
Klaus BadeltHrají:
Vincent Lindon, Diane Kruger, Lancelot Roch, Olivier Marchal, Liliane Rovère, Olivier Perrier, Ivan Franěk, Moussa Maaskri, Marc Robert, Vincent Dubois (více)Obsahy(2)
Lisa Auclertová (Diane Krugerová) pracuje ako novinárka, jej manžel Julien (Vincent Lindon) je profesor literatúry. Spolu so svojím šesťročným synom Oscarom (Lancelot Roch) vedú pokojný a harmonický rodinný život. Všetko sa zmení vo chvíli, keď im do bytu vtrhne polícia a Lisu zatkne. Novinárku obžalujú z vraždy jej nadriadenej a odsúdia na niekoľkoročný trest. Hoci Lisa neustále opakuje, že je nevinná, dôkazy svedčia proti nej – odtlačky prstov na vražednej zbrani, krv obete na jej kabáte a ostrá hádka s obeťou tesne pred jej smrťou. Julien je však skalopevne presvedčený o nevine svojej manželky a nemieni sa vzdať. Rozhodne sa, že podnikne mimoriadne riskantnú akciu, len aby Lisu očistil a oslobodil. (TV JOJ)
(více)Recenze (209)
Vyzrálé francouzské drama není tak emočně vypjaté a komplikované jako americký remake (který jsem na(ne)štěstí viděl dřív), přesto má řadu superlativ v podobě kamery nebo atmosféry. Jasně vystavěný příběh navíc těží zejména z hereckého umění obou hlavních představitelů Vincenta Lindona a Diane Kruger – a právě Kruger výrazně zastiňuje Elizabeth Banks v americké verzi. Jinak je ale francouzský předobraz zbytečně rychle odvyprávěný (mrzí to zejména při přípravě celého zoufalého plánu), tím pádem několikrát hupsne přes hranici uvěřitelného. Zaoceánská verze byla sice typicky americká, ale zato nápaditější, hravější, vzrušivější, přístupnější a až na pár mrknutí na diváka i uvěřitelnější. Navíc se celým filmem linul i onen nejistý opar, jak to vlastně s onou vraždou bylo (Francouzi to naopak vyplácli hned na začátku, což mi přijde jako velká škoda).. přes všechny výtky za 4*.. ()
Žijete si svůj běžný poklidný měšťácký život a cítíte se v bezpečí, chránění rodinným zázemím, zajištěnou prací a zaštítění státními institucemi s jeho policejním aparátem. Stát může být nepřítel maximálně tak pro anarchisty a nekalé živly. Jednou se ale partnerka ocitne ve špatnou dobu na špatném místě a vy ucítíte, jak rychle se vaše ochranné bariéry můžou zřítit a nic z toho, co platilo včera, už nemá význam. Zbyde jen zármutek a vzrůstající odhodlání postavit se systému třeba i se zbraní v ruce. A tak seriózní učitel začne plánovat dobrodružný útěk své manželky z vězení a neváhá se postavit zločinecké galerce ani početné a sehrané policejní mašinérii. Nevinná je film o tuctovém chlápkovi v zatraceně vyhrocené situaci, film o veliké lásce, která je schopná velkých obětí a nepředstavitelného rizika. Tam, kde by většina chlapů dala přednost pragmatickému vztahu s rozvedenou paničkou ze sousedství, tam filmový hrdina prokáže neuvěřitelnou dávku obětavosti. Nevinná se vymyká obvyklé rutině dnešních kriminálek a navíc je vesměs překonává svou emocionální angažovaností, uvěřitelností a energií. Viděl jsem už dřív americký remake, který jsem ale nedokoukal, protože originalitu nahrazuje obvyklou hollywoodskou rutinou. Celkový dojem: 80 %. ()
Harmonicky si žijúca rodinka, kde všetko funguje dokonale až kým manželku a matku neodsúdia na pár rokov do väzenia, aj keď je nevinná. To,čo sa deje potom je detailne pripravený plán, ktorý ak vyjde, môže zmeniť kvalitu života všetkým členom rodiny. O napätie je v celom filme postarané v dostatočnej miere, akcia vrcholí najmä v záverečnej polhodinke a celková realisticky poňatá atmosféra korunuje túto francúzsku detektívku na kvalitný film s jednoduchými ambíciami. ()
Jako asi všechny příslušnice slabšího pohlaví miluju variace na téma „co by muž neudělal, aby zachránil ženu, kterou miluje“. V praxi to není až tak příjemné, protože vám paralelně jde zpravidla o tělesné nebo duševní zdraví, popř. o něco jiného, co je pro vás dost zásadní, ve filmu nebo knize je to ale báječné, ať už je výsledek akční, sladký nebo dojemný. Nejlepší je ode všeho trochu. ()
Olivier Marchal tu sice pouze hraje, ale přesto věřím, že nejeden divák bude přesvědčen, že stál i za kamerou. Sychravá atmosféra, zaryté pohledy na místo planých keců, zuřivé psisko a napětí, to vše jako kdyby z právě z jeho počinů vypadlo. Navíc mu na jedničku s hvězdičkou vyšla sázka na duo Lindon - Krugerová. Cavayé se tak zařazuje do stále početnější řady francouzských tvůrců, kteří v posledních letech s úspěchem oživují zdánlivě mrtvého ducha temné francouzské krimi/thiller vlny šedesátých a sedmdesátých let. Škoda jen, že je hned zpočátku vyjeveno, jak to s Lisou ve skutečnosti bylo. Julienovo odhodlání by nezměnila ani opačná skutečnost a pro diváka by nejistota (pokud by po celý film zůstala nevysvětlena) byla mnohem zajímavější. ()
Galerie (20)
Zajímavosti (12)
- Režisér Fred Cavayé vybral Diane Kruger do role Lisy kvůli její kráse. Usoudil, že to udělá její postavu při tak těžké životní zkoušce silnější. (HappySmile)
- Scénáristé Fred Cavayé a Guillaume Lemans nedělali kvůli hlavní zápletce, jak se dostat z vězení, nějaké velké průzkumy mezi trestanci, protože nechtěli, aby diváci zapomněli na to, že hlavní hrdina je obyčejný člověk - amatér, který vlastně doopravdy neví, jak to má správně udělat. (HappySmile)
- Vězeňské scény se natáčely na třech místech: Exteriéry představuje vězení Meaux, které je vzdálené 40 km východně od Paříže; vstupní chodba je součástí Národní francouzské knihovny v Paříži a ostatní interiéry (cela, návštěvní místnost) vznikly ve studiu. (HappySmile)
Reklama