Reklama

Reklama

Manželské etudy

(seriál)
  • angličtina Marriage Stories

Epizody(6)

Obsahy(1)

V roce 1981 přišla dokumentaristka Helena Třeštíková s nápadem točit po dobu několika let okamžiky ze společného života několika vybraných novomanželských párů. Vznikla tak zajímavá studie proměny lidí a vztahů, která rovněž nabízí konfrontaci párů s původními očekáváními od vzájemného svazku. Dokumentární cyklus je hodnotný i nefalšovaným zprostředkováním života "obyčejných" lidí v 80. letech minulého století. (Česká televize)

(více)

Recenze (62)

MikeCool 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Dokumentární TV-seriál. Sledování rodiny (či manželského páru), jak žijí, co je náplní jejich života, jaké mají vztahy s příbuzenstvem a podobně. Je vidět, že Helena Třeštíková s hlavními postavami jednotlivých příběhů soucítí a o to kvalitnější tyto příběhy jsou. | Mirka a Antonín: Vyučená kadeřnice Mirka se musela nechat zplnoletnit, aby si mohla vzít dispečera Antonína. Záhy po svatbě se narodila dcera. Mirka zůstala na celou domácnost i výchovu dítěte sama, protože Antonín se snažil donést domů z práce co nejvíce peněz. Antonín propadl rychlé jízdě v autě, jednu dobu dokonce závodil. Kariéru jezdce ukončil po havárii, která si vyžádala čtvrt roku léčby v korzetu. (zdroj CSFD.cz) 70% ___ Ivana a Václav: Ivana a Václav byli studenty stejné vysoké školy, zamilovali se do sebe, vzali se, odstěhovali se do bytu po babičce a záhy se narodil jejich první potomek Honzík. Oba úspěšně složili závěrečnou státní zkoušku, Ivana se začala věnovat šití, pletení a malování. Václav začal učit na střední škole. (zdroj CSFD.cz) 80% ___ Ivana a Pavel: Ivana s Pavlem spolu nejprve čtyři roky chodili, když Ivana otěhotněla, Pavel se s ní oženil. Mladá rodina začala rekonstruovat byt, ale záhy došly peníze. Během oprav bytu po babičce bydleli mladí manželé i se svým synem Dominikem u Ivaniných rodičů. Po mnoha peripetiích se jim podařilo svůj byt dokončit a přestěhovat se do něj. Pavel se pak mohl více začít věnovat svým zájmům, hrát hokej, fotbal a divadlo. Ivana začala chodit cvičit.. (zdroj CSFD.cz) 80% ___ Zuzana a Stanislav: Elektromechanik Stanislav přivedl studentku gymnázia Zuzanu do jiného stavu, vzali se. Dlouhou dobu žili odděleně, pak se jim teprve podařilo získat byt a sestěhovat se do něj. Pořídili si další dvě děti. Zuzana zůstávala s dětmi doma a snila o kariéře v hudební oblasti. Stanislav jezdil na motorce, vymýšlel různá elektronická zařízení a vyrobil si 200 kilový dalekohled na pozorování luny. Zuzana stále doufala, že o rok starší Stanislav jednoho dne dospěje. (zdroj CSFD.cz) 70% ___ Zuzana a Vladimír: Zuzana s Vladimírem jsou stavaři, kteří se berou po zralé úvaze a budují si svůj byt. Vladimír touží studovat na FAMU, nebo se alespoň věnovat fotografii. Když si Zuzana najde práci v projekční kanceláři, začíná Vladimír fotit pro časopis Melodie jako externista. (zdroj CSFD.cz) 80% ___ Marcela a Jiří: Marcela má ráda koně, Jiří svou maminku. Po svatbě se nastěhují k Jiřího rodičům, narodí se dcera Ivana a atmosféra začíná houstnout. Pár záhy končí u rozvodového soudu a Marcela se vrací zpět ke svým rodičům, kde čeká na přidělení vytouženého bytu. (zdroj CSFD.cz) 80% ___ > Průměr: 77% (4*) | ()

BoPo 

všechny recenze uživatele

Zachytenie manželských párov žijúcich v "krásnej" dobe. Na všetko fronty, hnusná móda, mastné vlasy, trvalá, obmedzený výber na všetko. Z nudy sa väčšina ľudí hneď po 18 roku života hnala do manželstva a mať deti. Boli úplne nadržaní bývať na hromádke s rodičmi a užívať si domáce dusno. Potom zaznievali vety typu:"Čo máme spoločné? Svadobné dary, decko a inak nič." Zaujímavé šmírovanie komunistických domácností. ()

Reklama

Stegman 

všechny recenze uživatele

Dám vám tip: Nahrajte si to i s díly "po dvaceti letech", a pusťte to opačně, než jak to předkládají v televizi. Tím myslím nejdřív Etudy po dvaceti letech a pak teprve Etudy. Garantuju vám, že to pak nebude jen pořád to samé "vzali se, měli dítě, zabydleli se". Když víte, jak to s tím či oním párem dopadlo, a pak je vidíte mladé a nezkušené, je to o něco zajímavější. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Helena Třeštíková je asi nejlepší dokumentaristka u nás a její časosběrné dokumenty často svou hodnotu mají. V tomto případě jde o to, že manželé se za socialismu brali hodně mladí, často ani nedokázali říct, proč se vlastně berou a častý byl i případ těhotné osmnáctky či dvacítky, takže se prostě tzv. brát museli. Asi nejzajímavější je fakt, jaký problém bylo sehnat bydlení, což řešily prakticky všechny páry. Je to úsměvné, když vám dojde, že tohle byla jedna z kritizovaných věcí na socialismu a dneska je problém s bydlením pro mladé opět. Další je pak častá rozvodovost, která zrovna v této době vcelku narůstala, byť dříve sezdané páry, většinou naši rodičové, naopak tvrdí, že manželé se často kvůli blbostem nerozvádějí a byli spolu celý život. Přeci jen je ale škoda, že v 80. letech si H. T. nepomohla barevnou kamerou v níž by řada věcí vynikla lépe. ()

blondboss 

všechny recenze uživatele

Veľmi zaujímavý časozberný dokument, ktorý vám reálnym a nenásilným spôsobom poskytne pohľad do zákulisia šiestich manželstiev s cieľom zistiť hlavné príčiny rozvodovosti vtedajšej doby. Obdivujem Třestíkovú, že sa na to dala, lebo toto je typ snímku, na ktorý sa musíte nadrieť dlhé roky s nejasným výsledkom. A to je potrebné oceniť. Jediné, čo si človek negatívne všimne je to, že tie jednotlivé časti sa niektoré dosť opakujú a časom to začne byť monotónne, inak ale to patrí medzi klenoty česko-slovenskej dokumentaristiky. 80 % ()

Galerie (28)

Zajímavosti (5)

  • Duchovním otcem projektu byl psychiatr MUDr. Zdeněk Dytrych, CSc. Hlavní význam časosběrného dokumentu měl spočívat ve vysledování příčin nárůstu rozvodovosti mladých manželů. Původně bylo sledováno 10 párů, ale z finančních důvodů došlo k redukci na 6. (sator)
  • Manželstvo Marcely a Juraja bolo ako jediné z príbehov odávané aj v kostole, konkrétne v kostole svätého Mikuláša na Staromestskom námestí. (Raccoon.city)
  • Scénu muža, ako ide kúpiť vianočný stromček, ale rad je cez celé námestie, nechcel dramaturg pustiť a označil ju za provokáciu. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama