Reklama

Reklama

TRON: LEGACY je 3D high-tech dobrodružství zasazené do digitálního světa, který je úplně odlišný od čehokoli, co jste již na velkém plátně viděli. Sama Flynna, 27letého rebela, pronásleduje záhadné zmizení jeho otce Kevina Flynna, muže, který byl kdysi známý jako největší světový tvůrce videoher. Když Sam objeví záhadný signál poslaný ze staré Flynnovy arkády – signál, který mohl být jenom od jeho otce – zjišťuje, že se ocitl v digitálním světě, kde byl Kevin uvězněn po 20 let. S pomocí nebojácné válečnice jménem Quorra, se otec a syn vydávají na cestu, která jim může přinést život nebo smrt, cestují po vizuálně fantastickém cyber vesmíru – vesmíru, který stvořil sám Kevin, a který se stává modernějším s vozidly, zbraněmi a krajinami, které si nikdy před tím nedokázal představit a nelítostným zloduchem, který se nezastaví před ničím, jen aby znemožnil jejich útěk. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (59)

Trailer 1

Recenze (1 691)

Traffic 

všechny recenze uživatele

Níže nechávám komentář z ledna 2011. Po druhé projekci Trona o zhruba tři roky později si nicméně myslím, že moje tehdejší zklamaná reakce byla hlavně daná mnou předem vytvořenými očekáváními a neochotou naladit se na zvláštní rytmus vyprávění, který z mého dnešního pohledu rozhodně neznamená selhání. ____________ (komentář z 5.1. 2011) Nebylo těžké dopředu uhodnout, že nový Tron bude excelovat především v akčních scénách, ale že ho bude poměrně výrazně táhnout dolů jejich špatné rozvrstvení, nezvládnuté vyprávění, slabý scénář a filosofická plochost, bylo (alespoň pro mě) nemilé překvapení. _____ V angličtině existuje dost špatně přeložitelný termín "pacing" (nejblíže je možná "temporytmus"), který se v rámci filmu obvykle používá v souhrnném hodnocení toho, jak snímek plyne (rychle/pomalu), jestli řazení scén za sebe dává smysl/je plynulé atd. Právě pacing je asi největším kamenem úrazu v Legacy, kde si tvůrci zcela nelogicky vyplýtvají dvě zdaleka nejvzrušivější (a subjektivně nejrychlejší) sekvence (disk fight v aréně a následná motorková honička na gridu) ještě v první polovině stopáže, a co víc - posadí je hned za sebe. Následné (nutné a bohužel i nudné) vysvětlování pozadí příběhu se pak v porovnání nehorázně vleče, a není to pouze z důvodu inherentní neakčnosti takových pasáží, ale také ze způsobu, jakým jsou nasnímané. Řekl bych, že vrcholu v tomto ohledu dosáhl Ch. Nolan, jehož Inception je požitek sledovat už jen pro ten brilantní převod scénáře na plátno, který šlape jako hodinky právě i v upovídaných pasážích, ale abych nesrovnával nesrovnatelné - kupříkladu i Avatar je vzorovým příkladem toho, jak zručně a zábavně odvyprávět jednoduchý příběh v novém technologickém prostředí. Ačkoli Cameron točil za nepoměrně víc $$$ než Kosinski a obecně svoji story pojímal už předem mnohem epičtěji, je rozdíl v umu přece jen dost znát. _____ Už výše zmiňované dva Tronovy highlighty je radost sledovat především proto, jakým způsobem pracují s prostorem; kreativně se tu využívá 3D pro to, aby vynikla architektura arény, divák se spolu s hráči naklání na strany nebo vzhůru nohama... Jestliže Speed Racer pracoval s 2D závodištěm a nejrůznější vertikály napříč prostorem kreslil pomocí speciálních funkcí aut (a vytvářel tak iluzi 3D), Tron sice disponuje omezeně se pohybujícími motorkami, ale ve 3D modeluje závodní dráhu tak, že se motorky různě podjíždějí, nadjíždějí a ke zničení soupeře musí využívat okolního prostoru, ne čudlíků a udělátek. Je škoda, že se film do podobných hrátek už dál nepouští, závěrečná létací scéna působí místy skoro až staticky. _____ S faktem, že jde o pokračování se tu bohužel nepracuje příliš kreativně; dohromady jde spíš o takové jednoduché "úlitby hardcore fanouškům" ve formě nejrůznějších hlášek, které jsou ale často vytržené z kontextu a v Legacy už nedávají velký (nebo jiný) smysl a slouží jen jako pomrkávání na znalce. Podobně povrchní a nedopracovaná jsou téměř všechna témata, o která se Tron otírá. V malé (ale opravdu ostudně malé) příběhové odbočce o ISOech (jak se to skloňuje?) naznačí konflikt kreacionismu a spontánní evoluce, ale už to dál nijak nerozvíjí, rozpor mezi klasickými dobrodružnými příběhy a novodobým videoherním prožíváním redukuje na prosté zobrazování symbolů obého (ale už je nijak vzájemně neporovnává a nepracuje s nimi), nejprve oslavuje pirátství, aby příběh zakončil vítězstvím odpovědnosti k rodinnému dědictví a (de facto) ke korporaci, z kánonu filmové sci-fi pouze přejímá, ale neaktualizuje (hláška "I'm not your father." mě ale, pravda, rozesmála) atd. Snad jen v poselství, že skutečný svět vítězí nad virtuálním, je Tron tematicky i formálně důsledný, a symbolicky se tak jedná o protipól Avatara, který naopak oslavoval odvržení tělesné, lidské identity a přijetí umělého světa a virtuálna. _____ Jednoduše a stručně: pokud jste fanoušky původního Trona nebo chcete vidět starého Bridgese jako Dudea, Obi-Wana Kenobiho a Boha v jednom, případně bezvýhradně zbožňujete Daft Punk, nebo je vám méně než 12 let, pak se vám nový Tron pravděpodobně bude líbit. _____ P.S.: To opěvované revoluční propojení hudby a vizuálu se nekoná a humbuk kolem toho je, dle mého názoru, způsobený pouze tím, jak velké očekávání v tomto případě soundtrack provázelo, a už jenom vědomím toho, kdo ho nahrál a jak se s ním v průběhu tvorby filmu pracovalo. ZImmer v Inception se do plátna vpíjí možná ještě lépe, ale nikdo to nijak speciálně nekomentoval. A to sám miluju EDM a Daft Punk rovněž. (viděno v IMAXu) () (méně) (více)

hellstruck 

všechny recenze uživatele

Trochu jako Avatar,v tom smyslu,že jsou všichni natolik okouzleni vizuálem,že jaksi pozapomněli na debilní a kýčovitý obsah.Já ale nijak odvařená nebyla a když se sama sebe zeptám,co se mi na Tronovi zaujalo,tak mě napadne jen makeup a vlasy té bílovlasé holky:-)Ale ne dobře,nebudu nespravedlivá;začátek se mi jakžtakž líbil.Pak to šlo bohužel z kopce.Možná přeháním,ale podle mě je to taková podívaná pro kluky,kteří rádi paří hry,nic víc. ()

Reklama

Psema 

všechny recenze uživatele

Umělé, sterilní, hloupé, nudné a co je úplně nejhorší - derivující snad každý velkofilm za posledních 30 let. Kosinski je bezpochyby solidní designér (hotely by navrhoval luxusní), ale jako vypravěč selhává, když za sebe monotónně skládá obrázky, aniž by jakkoliv měnil tempo, či se snažil nekompromisně mrtvolný svět jedniček a nul osvěžit něčím z vlastní portmonky. Zápletka nedává vesměs žádný smysl (resp. vyřešit ji by logicky smýšlejícímu hrdinovi trvalo asi... ehm... tři minuty? - holt scenáristé největšího seriálového WTF ever), film nedokáže pohltit ani s 3D pozlátkem (je efektní, ale nic víc) a statická akce je snad ještě víc umrtvující, než sledování kamenného Hedlunda, jenž si vybral jednu z nejslabších chvilek kariéry (přitom ten kluk hrát umí). Nevzpomínám si, kdy jsem v kině trpěl víc, ale vím, že nebýt ultimátního Daft Punk koncertu, spáchal bych těmi IMAX brýlemi sebevraždu. 3/10 ()

Tetsuo 

všechny recenze uživatele

Fascinující podívaná, která je navíc úvahou o dokonalosti umění a fikčních světů. A jinak unikátní film propojující obraz a zvuk způsobem, kdy je těžké určit, co je vlastně dominantní. ______________________ Mezi IMAX verzí a 3D verzí pro normální kina je rozdíl zážitku tak třetinový, možná větší. V normální 3D projekci je obraz příliš tmavý, neostrý (tváře jsou až rozrastrované), zvuk MNOHEM slabší. V IMAX verzi je obraz křišťálově čistý a přehledný i v tmavých záběrech, zvuk je intenzivnější a hudba vnáší do děje silné emoce. _________________ Může se to zdát jako prkotina nebo důkaz toho, že Tron stojí čistě na technologii. Jenomže technologie má vliv na styl a styl má vliv na emoce. Koukat se na Trona v normální 3D projekci nebo dokonce 2D projekci je rozdíl jako mezi tím, když jste na technopárty, nebo si pustíte nějaké techno z kazeťáků (ano, z kazeťáku, žádného vinylu přes bedny nebo MP3 do sluchátek.) Tímto chápu i všechny zklamané diváky... ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Vysoká míra sebereflexivity (stavění na odiv neomezených možností digitální kinematografie, tematizace procesu tvorby fikčních světů, deformace obrazu a zmnožení rámů jako zdůraznění iluzivnosti digitálního světa i filmu samotného), 3D sloužící vyprávění, opozice pevné, stálé hmoty (klasického umění) a tvárnosti, nestálosti a proměnlivosti forem (moderního umění), opojný tanec barev, světel a tvarů připomínající avantgardní, futuristické filmy, hra a divák-hráč (či lépe uživatel), videoherní principy, které však nenarušují soudržnost filmu, harmonie v nedokonalosti, mýtus o stvoření a vyhnání z ráje, vzpoura proti Bohu, pozitivní poselství (vítězství reality, skutečného světa a žitého prostoru nad simulací a simulakry), Daft Punk, rytmizace střihu na jejich geniální hudbu a otázka nebývalé autonomie hudby a zvuku jako taková, vtahující, nesmírně originálně pojaté akční scény, které se mnohdy odehrávají na několika úrovních prolínajících se prostorů, kde se navíc neočekávaně mění gravitace, důmyslná a mnohovrstevnatá práce s odkazem prvního dílu (do jisté míry naznačená již v podtitulu "Legacy"), která zachází daleko za pouhé odkazování na konkrétní scény, situace, rekvizity a vizuální prvky, ačkoli i to je přítomno v míře více než vrchovaté (konkrétní příklad: podoba/grafika kyberprostoru v původním TRONovi odrážela tehdejší strop možností digitálních triků, který vylučoval snahy o fotorealističnost, stejně tak podoba současného TRONa ukazuje soudobé technické maximum, které již fotorealističnost, ba hyperrealističnost umožňuje, což mezi oběma filmy vytváří jednak silnou vazbu uplynulého, prožitého času, ale vypovídá i o proměně filmového média se vstupem do digitální éry, vývoji techniky, filmových vyjadřovacích prostředků atd. V tomto zrcadlení se zároveň zjevuje i zmnožování a tvárnost, které v novém TRONovi charakterizují nejen budování prostoru a přecházení mezi jeho jednotlivými vrstvami, ale především celkové uchopení dědictví předchůdce)... Ve výsledku úchvatná fúze videoherního a filmového světa, jejíž jediný výrazný problém spočívá v nechutně stereotypním zobrazení a postavení ženy, které mi pilo krev od začátku do konce. ()

Galerie (281)

Zajímavosti (51)

  • Tronovský štýl zaujal aj módnych návrhárov. Versace dokonca vytvoril kolekciu nazvanú "Tron". (krasomama)

Související novinky

Jeff Bridges míří zpět k Tronovi

Jeff Bridges míří zpět k Tronovi

03.05.2024

Jeff Bridges se vrací do barvitého digitálního světa počítačových obvodů. V chystaném snímku Tron: Ares od studia Walt Disney Pictures by totiž opět měl ztvárnit postavu tvůrce videoher Kevina Flynna… (více)

Nový Tron nabírá obsazení

Nový Tron nabírá obsazení

01.07.2023

Studio Disney už nějakou dobu pracuje na novém filmovém Tronovi, v němž si podle všeho zahrají hlavní role Jared Leto (Morbius) a Evan Peters (Monstrum). Snímek má také režiséra v podobě Joachima… (více)

Jared Leto naznačil, že třetí Tron se blíží

Jared Leto naznačil, že třetí Tron se blíží

24.03.2022

Obecně vzato se nevyplatí dávat PR řečem herců během promování jejich současných projektů jakoukoli váhu, poněvadž jak se v minulosti ukázalo, často nešlo o nic víc než o snahu zviditelnit sebe a… (více)

Olivia Wilde natočí spin-off Spider-Mana

Olivia Wilde natočí spin-off Spider-Mana

20.08.2020

Olivia Wilde se poslední roky věnuje spíše režii než hraní, a po úspěchu s filmem Šprtky to chtěj taky se z ní v Hollywoodu stalo horké zboží. Není divu, že si jí tak vyhlédlo studio Sony, jež se jí… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno