Režie:
Dušan RapošKamera:
Vladimír JešinaHrají:
Marián Zednikovič, Zuzana Bydžovská, Milan Lasica, Andrej Hryc, Milan Kiš, Slávka Šábová, Tomáš Zednikovič, Július Satinský, Miroslav Noga, Jiří Menzel (více)Obsahy(1)
Mladá rodina s dvěma dětmi obývá miniaturní jednopokojový byt na sídlišti, bez naděje na cokoliv lepšího. Do velkého vedlejšího bytu se přistěhuje nový nájemník, který vypadá velmi distingovaně, tajemně a intelektuálsky (Milan Lasica). Po večerech navíc velmi volnomyšlenkářsky. Nešťastní Syslovi, kteří nemohou najít ani chvíli, ani prostor pro své soukromí, jen bezmocně naslouchají zvukům odvedle. Jednoho dne však otec (Marián Zednikovič) nešťastnou náhodou udělá do zdi díru, díky níž může procházet do sousedova bytu. On a postupně i celá rodina začnou objevovat nový svět – zdánlivě svět všeho, na co se Syslovi neodvážili pomyslet ani v nejsmělejších snech. Z prolínání obou prostorů i napětí z odhalení, mizení lidí v jednopokojovém bytě atd. vznikají komické situace vycházející z postřehů z nejvšednějšího rodinného života. Pod kůži se však zadírá i úvaha o lidské svobodě a prostých lidských touhách. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (79)
Ked som bol maly, tak tento film mal pre mna nejake zvlastne caro. Ale teraz som bol sklamany. Skor ako komedia je to taka satira. Dialogy su miestami dost nedoveryhodne a este aj zneju ako nadabovane (zrejme 'kvalitne' nahravanie zvuku na placi). Pri tomto nostalgickom pozerani na staru Petrzalku som si uvedomil, ze to bol asi aj ten dovod, preco sa mi to vtedy tak pacilo - ze sa to odohravalo v dobe a na mieste kde som vyrastal. 3 zhovievave brmbolce z nostalgie. [#139/2013] ()
Socialistická komediální nuda. 1) Pokud tuto komedii, jak píše komentátor Anderton, "videl snáď každý správny Slovák", pak mě zajímá, jestli to platí i o Češích. Zařadil jsem se mezi ty nešťastníky a musím říci, že mě to nijak netěší. 2) Vlastně jediné, co si pamatuji, je 35letý Marián Zedničkovič v těsných džínách (otec Sysel). ()
Našel jsem si, protože zde byl presentován, jako dost možná jediný stravitelný filmového Pata a Mata v jednom Dušana Rapoše……no a asi na tom něco bude. Sice mi asi chybí slovenská mentalita (ať chceme nebo ne, jsme v mnohém jiní), abych se dostal úplně do hry, ale minimálně cením samotný nápad a vlastně i provedení. ()
Ono to vyšlo letos za 49,-?!?! Pomooooc!! To chciiii!!!! :) *** A už to mám! Tak výměnou, za to, že se podívám na Nothing Hill se se mnou (přes iracionální strach ze slovenského filmu z roku 1986) žena podívala... a byli jsme spokojeni oba! Tenhle kousek v sobě kříží několik linií k zamyšlení. Výkony herců jsou fungující! Dokonce i slovenský ind Andrej Hryc byl uvěřitelný! :) Tak tohle je pro mě tedy povedené filmové retro! Ne jako o den dříve zklamání s Dobyvateli ztracené archy... ()
Mimoriadne vtipná, ostrá a jedinečná satira na frustrovaného manžela vo frustrujúcom socializme. Toto je "Vrchní, prchni!" slovenského filmu, v ktorom šliape všetko tak, ako má. Zdá sa, že Rapoš má vyárendované miesta na oboch extrémoch slovenského rebríčka: od najväčšj pohromy v histórii slovenskej kinematografie (Fontána pre Zuzanu 3), až po jeden z jej najlepších filmov vôbec. ()
Galerie (15)
Photo © Archiv TV JOJ
Zajímavosti (29)
- Oddelenie kultúry ÚV KSS zastavilo výrobu filmu a poukázalo na to, že je v ňom veľa "duchárčiny" a je formálne vzdialený princípom socialistického realizmu. Andy Hryc, ktorý hral indického mága, nakoniec vybavil dokončenie filmu cez tajomníka ÚV KSS, ktorý bol jeho sused. (Raccoon.city)
- Milan Lasica (Dr.Mahm) sa opätovného uvedenia filmu po vyše 30 rokoch nedožil, no bol zvedavý, ako ho po rokoch diváci prijmú. „Neviem, či tento film je naozaj nadčasový, to sa uvidí až teraz, keď ho diváci uvidia s odstupom času,“ povedal. (Raccoon.city)
- V jednej z dobových recenzií (Scéna, rok 1987) upozorňuje autor na slová „pokus o inteligentný humor“, ktorými režisér Rapoš charakterizoval svoj film. Režisér ďalej uviedol: „Nebol to film o bytových problémoch, ale o prekopaní sa do iného sveta – úniku zo sveta socializmu do kapitalizmu. Všetkým bolo jasné, o čo ide, ale film bol vymyslený veľmi rafinovane, a tak ho nemohli napadnúť. Navonok išlo totiž o ‚bytovú komédiu‘.“ (Raccoon.city)
Reklama