Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nejprve vybouchla mina v marocké poušti. Pak se mu po letech strefila do hlavy zbloudilá střela…Bazil prostě nemá na zbraně štěstí. Ta první zkušenost z něj udělala sirotka, druhá ho drží na pokraji náhlé a rychlé smrti. Tenhle optimistický snílek se však nedá ničím zastrašit a společně se svým „jedinečným“ týmem zoufalců se rozhodne pomstít celému zbrojnímu průmyslu. (Festival francouzského filmu)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (200)

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Je obdivuhodné, kolik nápadů a energie bylo vloženo do tohohle filmu. Na první shlédnutí asi divák mého typu není schopen pojmout víc než základní děj a chytit tak zhruba 70% vtipů. Zbytek mi unikl, to je mi jasné. Problém je jediný, nechce se mi to vidět znovu a dochytat si to, jelikož mi chybí dúvod chtít. Genialita sama o sobě prostě nestačí. Musí tam být ještě něco osobního, něco co by mne vtáhlo do děje, abych to prožíval s nimi. A to tam podle mého soudu není. Zbyla z toho jen taková filmová hříčka, propracovaná až geniální. Takže dobrý, ale jen dobrý...70% ()

Lennnnna 

všechny recenze uživatele

Nápadité,když se to vezme kolem a kolem, tak i celkem milé, ale zdaleka ne tolik hřejivé jako Amélie. Mezi tyhle groteskní postavičky se pravděpodobně podruhé už nevrátím, ba troufám si tvrdit, že by mě při druhém shlédnutí mohly poněkud otravovat, i na první shlédnutí jsou totiž tak trochu bilancující na hranici snesitelnosti. Ztřeštěnost je fajn, v určitých mezích, ale nic se zkrátka nemá přehánět. A tady je to hotové panoptikum. Těch 105 minut by se jistě také dalo sesekat přijatelněji, děj totiž občas postrádal švih a v hluchých místech lehce sklouzával k nudě. Přesto se Jeanu-Pierru Jeunetovi nedá upřít originalita, jen z toho pro tentokrát bohužel nebude žádná srdcovka. ()

Reklama

Crawler-D 

všechny recenze uživatele

Galimatyáš je pěkný mišmaš. Spousta nápadů, ale nulová efektivita. Navíc si k tomu připočtěte spoustu nevysvětlených podivností (žvatlání a složité luskání prsty) a strašně složitou zápletku, jejíž děj nemá mnohdy opodstatnění a nedokáže se před divákem obhájit. Tlupa podivných bezdomovců kuje pikle proti zbrojařských firmám. Zní to absudrně, ale film paradoxně je zcela přízemní, a tím pádem i celkem nudný. Místní nekritické hodnocení mě zas jednou uvádí v mdloby. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Jean-Pierre Jeunet natočil Galimatyáš. Jeho recyklovaní Dannyho parťáci si kouzelně podali Obchodníky se smrtí. Nápady, detaily, Galimatyáš. Jeunetovo typické panoptikum postav. Jako by všichni byli tak trochu z cirkusu. Mim, hadí žena, živý dělový náboj, žena se zázračnými matematickými schopnostmi... Jeunet rafinovaně rozehrává jakousi hodně osobitou variaci v žánru ,,heist movie", tady ovšem skupina Bazilovýh ,,parťáků" podle perfekcionistického plánu nevyloupí banku, ale použije ho coby nástroj své (hodně iracionální) pomsty. Zvláštní je Jeunetův přístup ke věcem, vždy je vytrhuje z kontextu a ze svého přirozeného prostředí. Nejenom zde je pro jeho tvorbu typický motiv recyklace. Novodobá groteska (a zjevná pocta groteskám klasickým), kterou tu režisér tak osobitě rozehrává, je silně výtvarně stylizovaná a nese se přesně v duchu Jeunetových předešlých snímků, pro které byla vždy typická hravost, posedlost (často obskurními) detaily, vizuální exkluzivita, výjimečně zdařilá kamera a nádherná hudba... Jean-Pierre Jeunet je jednoznačně silný humanista, snílek a tak trochu dětina, což možná části diváků může vadit, jeho zaujetí obyčejně neobyčejnými lidmi, spontánním přátelstvím, kouzlem lásky prozrazuje romantickou duši a dobré srdce. Jeho svět je více pohádkový než skutečný, ale přesně tam chceme přece skrze přítmí kinosálů utíkat... Podobné filmy: Delikatesy ()

Sobis87 

všechny recenze uživatele

Tvorba Jean-Pierre Jeuneta se může pro někoho zdát problematická. Spíše než poctivý vypravěč je vizualistou, který na rozdíl například od „multifunkčního“ Spielberga užívá stále stejného stylu. Ač tedy střídá všemožné žánry, vždy uplatňuje totožné trademarky a právě na toto doplatil jím režírovaný čtvrtý Vetřelec – po klaustrofobickém prvním díle, akční militaristické dvojce a depresivním thrillerovém třetím díle Jeunet nachystal fanouškům série ve žlutých filtrech utopené pokračování, ve kterém se snoubila grotesknost s komiksovou nadsazeností. Mnoho diváků tuto radikální změnu v sérii (nikoliv však v Jeunetově stylu) neustálo, já osobně jsem si však Jeunetova, dalo by se říci autorského, Vetřelce zamiloval. Uvědomuji si narativní plochost některých z jeho děl, jistou poetickou podlézavost oceňované Amélie z Montmartru, samoúčelnost některých prvků v Příliš dlouhých zásnubách (a vlastně v jeho kinematografii celkově…) a nově i povrchnost a samoúčelnost celého Galimatyáše – z onoho narativního hlediska ovšem. ____ Nejvíce propracované postavy byly v oněch Příliš dlouhých zásnubách, o něco méně pak v Amélii, Galimatyáš se pak nachází na odvrácené straně spektra, kdy jsou postavy už pouhými karikaturami vynikajícími v určité věci a popravdě vám toho o nich více poví jejich vzhled než narace. Vzhledem k tomu, že je Jeunetova tvorba již od samých začátků ovlivněna groteskou a komiksy, nelze tento fakt shledávat překvapivým, avšak takový přístup má za následek nefunkčnost vztahů mezi postavami a divákovu neschopnost se do nich vžít. ____ Z libovolné scény lze vyčíst, že Jeunet k ní nepřistupuje jako vypravěč, nýbrž jako inscenátor – vypráví obrazem, klade důraz na mizanscénu, upřednostňuje gesta před slovy a spíše než k divadlu inklinuje k oné grotesce. Místo lišáckého přístupu k naraci (viz Nolan, Chan-wook Park, ad.) se soustředí z hlediska narativního na jednotlivosti „na jedno použití“. Celý film je prošpikovaný množstvím nápadů, je vizuálně hravý (v několika záběrech se nachází billboard s obrazem právě onoho záběru a v něm se pak nachází další billboard, atd.) a po vzoru asijské kinematografie žánrově neukotvený. Ve své podstatě se jedná o heist-movie ve stylu Dannyho parťáků s jasnými sociálně kritickými a satirickými prvky (zbrojní průmysl). Film je zábavný a vtipný a veškeré snahy o větší drama jsou úmyslně zesměšňovány, což je vzhledem k plochosti postav jen a jen dobře. Galimatyáš není tak špatný, jak se o něm píše, jen k němu musí být přistupováno s jasnými diváckými požadavky a být tolerantní k režisérově přístupu k vyprávění. Každý naratolog bude zajisté zuřit nad povrchností a jednoduchostí celého díla, ale co si budeme nalhávat, Jeunet nikdy neohromoval způsoby vyprávění, nýbrž malebnými obrázky, specifickou atmosférou, groteskností a kvanty originálních nápadů. V tomto případě lze Galimatyáš považovat za úspěch. Amélie z Montmartru spolu s Příliš dlouhými zásnubami však nad ním ční o poznání výše. Nepochybně. ()

Galerie (42)

Zajímavosti (6)

  • Ve filmu si měl původně zahrát i Jamel Debbouze, ale po třech týdnech z natáčení odešel s odvoláním na umělecké a finanční neshody. Vzápětí jej tedy nahradil Dany Boon (Bazil). (Avalon820)
  • Ve scéně okolo 14. minuty, kdy jede Bazil (Dany Boon) a Placard (Jean Pierre Marielle) na motorce podél věží na elektřinu, je možné v levém rohu vidět bilboard z poutačem na tento film, navíc s právě probíhající scénou. (Terva)

Reklama

Reklama