Reklama

Reklama

Maratón

  • USA The Marathon
Československo, 1968, 100 min

Režie:

Ivo Novák

Kamera:

Václav Hanuš

Hrají:

Jaromír Hanzlík, Jana Brejchová, Vladimír Menšík, Karel Höger, Zdeněk Štěpánek, Petr Kostka, Bohuš Záhorský, Ivan Mistrík, Svatopluk Matyáš (více)
(další profese)

Je skoro po válce. Spát a milovat se bude až pak. Jaromír Hanzlík, Jana Brejchová a Vladimír Menšík v hlavních rolích českého filmu.  Pátého května 1945 vypukne v Praze povstání proti Němcům. Čeští dozorci umožní pankráckým vězňům hromadný útěk. Tak se dostane na svobodu i devatenáctiletý Ruda Střecha (Jaromír Hanzlík), který dychtí zapojit se do revoluce v ulicích. Vinohradský domovník Kytka jej však raději ukryje v bytě, jehož majitelé utekli. Zůstala tam jen osmnáctiletá česká služebná Karla (Jana Brejchová). Ta se s Rudovou pomocí pokusí dostat na nádraží, aby odjela k rodině na venkov. Avšak kvůli probíhajícím pouličním bojům se oba musejí vrátit. Poté, co spolu ve vší nevinnosti stráví noc, začne dům prohledávat několik německých vojáků. Ruda, ačkoliv s puškou neumí příliš zacházet, se s nimi musí vypořádat. Do Prahy mezitím míří kolona sovětských tanků, které velí generál Rybalko (Karel Höger). Jako navigátor ji vede Rudův starší bratr, svobodník Jarda Střecha (Vladimír Menšík), který bojoval s prvním československým praporem u Sokolova. Těší se na shledání s mladším bratrem, který je jediný, koho ještě má. Netuší, že Ruda, na začátku války ještě dítě, teď svádí boj o svůj a Karlin život… (Česká televize)

(více)

Recenze (78)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Film, který nakonec zůstal na půl cesty; pokus sloučit pohled nepoučeného, zjevně ještě nedospělého, značně dětinského mládí s dějinnou epopejí a pohledem za průzory sovětských tanků nejvíce utrpěl tím, jak s blížícím se koncem ztrácel zřejmě i scénář a naprosto viditelně zejména režie kvalitu. Tento sešup nemohlo zachránit ani špičkové herecké obsazení. Filmu neprospělo ani datum nasazení do kin; v prostředí zvracení ze samozvaných druhých osvoboditelů restalinizace vznikala přirozeně aura znechucení a odporu. Přesto tento filmový polotovar nelze jen odsuzovat; jsou v něm totiž scény, které odkazují na ambiciozní a ojedinělý původní autorský záměr. Bohužel ze záměru zbyl pouze zkrat. Asi nejde ani podceňovat váhu cenzurních vstupů. ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Proboha, takových peněz vyhodit do luftu. Mohl to být parádní film o osvobození a vznikla komická fraška o příjezdu ruských tanků do Prahy. Ta linka těch dvou milenců Hanzlíka a a Brejchové by tam klidně mohla zůstat, ale ruští velitelé mluvící česky, čeští vojáci taky, komičtí Němci jichž se nikdo nebál, ještě se tam mohlo zpívat jako v Noci na Karlštejně. No to jsem tedy nedal. 40% ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Když před několika lety kulminovala éra laciných dvd (nejen) v Levných knihách, obchodně méně úspěšné kousky se objevovaly ve stáncích ve výprodejích, kde uplatňovaly nabídku typu dvou či tří filmů v jednom balení. No nekup to za tu láci. Posléze se sice téměř pravidelně ukazovalo, že mizerný odbyt nebyl způsobený nepochopením nepřejícího publika a měl mnohem přízemnější důvody, nic to ale nemění na faktu, že jako komerční strategie to fungovalo slušně. Stejnou filozofii 2v1 zjevně zastávali tvůrci Maratónu, když divákovi nabídli dva paralelně se odvíjející příběhy z posledních dnů války. Co na tom, že do sebe vlastně vůbec nezapadaly a oba jako by točil jiný režisér a jiný štáb. Příběh mladičkého vězně osvobozeného z pankrácké věznice, který během čtyř dnů květnového povstání stihne zúčastnit se se zbraní obrany Prahy i najít osudovou lásku, zapadá aspoň trochu do obrazu české kinematografie 60. let sázející na herecké výkony a intimitu okamžiku. Druhá linie ukazuje vítěznou sovětskou armádu, jak "spěchá na pomoc Praze", a tahle linie má zřetelně propagandistický rozměr a zapadá do tváře normalizované kinematografie 70. let. Patos, tragika lidské oběti na samém konci války, usměvavé tváře unavených sovětských vojáků a nekonečné kolony vojenské techniky vítězící armády. Je to průhledné a neuráží mě to už proto, že film, ať je jaký chce, dokáže aspoň v některých scénách zlidštit tvář protivníka a vyvolat úsměv na tváři. Na druhou stranu mě ale v žádném případě tenhle kousek nenaplňuje jakýmkoli obdivem. Velký, resp. hluboký, film vypadá úplně jinak a vyvolává jiné emoce. Celkový dojem: 50 %. ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Kdyby ten film zůstal jen u toho příběhu náhodně se setkavší dvojice, která kličkuje vzbouřenou Prahou, byl by to hodně dobrý film. Bohužel tam byla přidána ta linie velkých dějin, která celý film sráží, byť je někdy nechtěně legrační. To je prostě najednou jako jiný film - plný schematismu ve vyprávění, falšování dějin a ideologických klišé, která bych čekal ve filmu o pět let starším či o pět let mladším. Škoda. ()

brooklyn73 

všechny recenze uživatele

Nejedna se o seriozni valecny film z Ceskoslovenske produkce.Spise mi to prislo jako takova taskarice , ale velmi povedena.Film ubiha v poklidnem oddechovem tempu, atmosferu skvele dokresluji dialogy vsech hercu(herecky potencial je opravdu envidany), kterymuz vevodi mladi Jaromir Hanzlik s Janou Brejchovou, ti jsou doopravdy kouzelni. Podivoval jsem se,ze takovou,legracni formou nechali komuniste tento film natocit.Film si vesele hupsa do sveho konce, ktery je vsak velice dramaticky,asi holt tvurci museli zaplatit a necim vykoupit ten lezerni dejovy prubeh,aby jsme si my divaci uvedomili, ze to doopravdy byla valka a ne svadna.Hudba vzesla z pera umelce Zdenka Lisky. Vse by mohl pomoci dokreslit tento vzkaz nemeckeho generala postupujici rude armade "trista metru most,Labe stuj! Kdyz nezastavite most do vzduchu.Palba do vas.General Swarc." Nasleduje odpoved ruskeho generala (Karel Hoger) "Zpomalit! Uvidime proc nam Swarc pise dopisy a nestrili rovnou.." ()

Galerie (13)

Zajímavosti (3)

  • Natáčanie filmu prebiehalo v Prahe. (dyfur)
  • Poprvé společně ve filmu Arnošt Faltýnek a jeho syn Jan Faltýnek. (M.B)
  • Režisér Ivo Novák získal za film Cenu Víta Nejedlého. (M.B)

Reklama

Reklama