Reklama

Reklama

Babydoll je nešťastná dívka, které zemřela matka a ona musela zůstat v domácnosti se svým otčímem a mladší sestrou. Prakticky denně je bita a znásilňována. Své utrpení snáší v tichosti, dokud se otčím nepokusí znásilnit i její mladší sestru. V tom okamžiku vezme zbraň a vystřelí na něj. Kulka se však bohužel odrazí ode zdi a zasáhne její sestru ve vedlejším pokoji. Když dívka zemře, otčím zbaví Babydoll svéprávnosti a získá veškerý majetek. Babydoll je brzy po svém činu zavřena na psychiatrii ve Vermontu. Odtud se chce za každou cenu dostat ven. Má na to jen pět dní, protože pak jí bude provedena lobotomie... (TV Nova)

(více)

Videa (14)

Trailer 1

Recenze (1 734)

Traffic 

všechny recenze uživatele

Sucker Punch je ze všeho nejvíc velmi odvážným konceptem a ambiciózním pokusem, který dost možná nevyjde tak úplně podle tvůrcových představ, ale v rámci blockbusterové kinematografie a Snyderovy vlastní tvorby představuje potenciálně zásadní mezník. Začít musíme už u samotného názvu filmu a propagace, která jeho uvedení provázela. Trailery slibovaly vysoce stylizovanou akční jízdu spoře oděných teenage dívek fantasmagorickými snovými světy a efektní souboje s obřími robotími samuraji, draky a zombie nácky – zkrátka splněný mokrý sen typického puberťáka, řekli byste si. Jenže upoutávky též vyhlašovaly „Nebudete připraveni“ a jak ukazují už první reakce, nejednalo se tentokrát jen o prázdné heslo a tuhle Podpásovku skutečně vydýchá jen málokdo. Snyder si totiž tentokrát dovolil doslova kopnout do koulí každého, kdo na takhle inzerovanou ptákovinu skutečně přišel do kina. _________ Všechny ty bombastické fantazie (největší divácké lákadlo) jsou totiž značně vytržené z vyprávěcí struktury filmu, připomínají spíše samostatné videoherní mise, a navíc ve svojí absurditě postrádají téméř jakékoli napětí. Vidíme je, kdykoli Baby Doll (Emily Browning) v prostředí imaginárního nevěstince zavře oči a začne „tančit“ pro potěchu ostatních – vzhledem k souvislostem se ale spíše jedná o formu prostituce. Z narativního i diváckého hlediska je tady tanec/akce drážděním a rozptýlením, či odvedením pozornosti. Snyder publiku doslova říká: „O tomhle ten film ve skutečnosti není, na tohle jste přijít neměli.“ Jistě by se také dalo mluvit o Sucker Punchi jako o ojedinělém muzikálu, který taneční a zpívaná čísla nechává jakoby v pozadí a prezentuje místo nich sérii nadpřirozených sekvencí, ale takové čtení nedává v kontextu celého filmu velký smysl. Souboje Baby Doll a ostatních děvčat s mixem těch nejšílenějších nerdích/geekovských představ v přímem spojení s psychickým znásilňováním na úrovni bordelu, jsou totiž především odvážným Snyderovým komentářem k tomu, jak subkultura fanoušků fantasy, sci-fi a komiksů pohlíží na ženské postavy. A tady přichází první obrovská komplikace, která vzniká v diváckém přijetí filmu. Naprostá většina tohoto cílového publika, do kterého se nakonec počítá i sám režisér, si totiž takový genderový problém, úzce spjatý s jejich milovanými alternativními světy, vůbec neuvědomuje. Kdykoli sledujeme Laru Croft v upnutých kraťáskách pobíhat s pistolí v ruce nebo Millu Jovovich ve spodním prádle kosit zombíky, nejedná se o nějaké bizarní feministické gesto, ale naopak o iluzi ženského osvobození, která spíše posiluje negativní společenské vzorce. A o této iluzi, o falešné emancipaci, je Sucker Punch především. Již zmiňovaný nevěstinec je ve skutečnosti blázincem – ústavem, kde se ženy musí podvolit mužům, jinak na ně čeká lobotomie. Tato výchozí „realita“, do níž my jako diváci při sledování jako první vstupujeme, je posledním dílkem mozaiky, která představuje komplexní metaforu, o níž se Snyder pokouší. Tím, že klade rovnítko mezi tyto tři popsané základní úrovně filmu a doslova je spojuje s lobotomickým účinkem na ženy a diváka, kritizuje sexismus, objektivizaci žen a mentální znásilňování žen, které se v podobě hollywoodských velkofilmů, nejrůznějších reklam nebo porna pravidelně objevuje v našem každodenním životě. _________ Zároveň je potřeba Sucker Punch vnímat v kontextu celé Snyderovy tvorby, kde je velmi častým tématem, procházejícím snad všechny jeho filmy, způsob, jakým se zpětně díváme na historii. Snyder si totiž uvědomuje, že v kolektivních představách lidí se misí skutečné události s jejich filmovými interpretacemi; film je moderním tvůrcem mýtů, který má snad největší reálný dopad. Proto je 300: Bitva u Thermopyl hlavně fašistickou fantazií zaslepeného neokonzervativce, ve které se to v perské armádě hemží samými monstry, prostopášníky nebo invalidy, proto jsou Watchmeni alternativním pohledem na americké dějiny a to, jak je utváří válečné a jiné akční filmy. Stejně tak nešetří Sucker Punch bohatým symbolismem, když zaměňuje draky a letadla, zombie a vojáky první světové, a dokonce nabízí téměř dokonalou CGI rekonstrukci zkázy vzducholodi Hindenburg. _________ Bohužel, Sucker Punch v podobě, v jaké je uváděn do kin, není ideově úplně konzistentní a Snyder musel podle všeho udělat některé podstatné kompromisy, aby film vůbec mohl prodat. Chybí například jím zamýšlený závěr, se kterým si prý diváci na testovacích projekcích neuměli poradit, a nahrazuje jej monolog jedné z postav, určený přímo publiku. V něm se dozvídáme, že my sami jsme páni své vlastní reality a vše je v našich rukou, což bohužel vyznívá jako poměrně banální poselství v reklamním stylu „Když na to máš, tak to ukaž.“. To je navíc v rozporu s onou emancipační iluzí, která je jinak nejzásadnějším tématem filmu. Částečně to jde i na vrub samotnému Snyderovi a druhému spoluautorovi scénáře, kterému sice nelze vyčítat záměrný patos, ale celkovou mírnou nemotornost ano. Nezbývá tedy než doufat, že ohlašovaný režisérský sestřih vyjasní některá, v tuto chvíli hůře čitelná místa, a nabídne ucelenější autorskou vizi._________ Přes všechny nedostatky, které Sucker Punch nemůže popřít, je to totiž pořád ambiciózní a svého druhu unikátní projekt, který získává na skutečné zábavnosti až ve chvílích, když vyjdeme z kina a začteme se do rozhořčených reakcí, nebo začneme diskutovat o tom, co jsme vlastně viděli. Ze všech Snyderových filmů tento nejvíc funguje v tzv. meta rovině, kdy názory jednotlivých diváků vypovídají více o nich samých, než o filmu. Minimálně na podvědomé úrovni Sucker Punch funguje jako znepokojivá provokace, u níž je o to cennější fakt, že se odehrává na výsostně hollywoodské půdě a ne v zapomenutých končinách artových festivalů. Skutečnou podvratnost takového pokusu bude muset nakonec odhalit čas, ale je pravděpodobné, že s dalšími rozšířenými verzemi se postupně tahle podpásovka s velkým P všeobecně etabluje jako dobře maskovaná satira ve stylu Hvězdné Pěchoty, a zároveň jako kultovní guilty pleasure. Extrémně zpomalené akční scény už ale nikdy nebudou jako dřív. _________ Další článek na téma zde () (méně) (více)

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Zacka Snydera mám velmi rád za Watchmeny a Úsvit mrtvých. Naopak ho nemám rád za výplachovou Třístovku. A Sucker Punch je mnohem horší než Třístovka, zaplať pánbůh, že jsem na něj nešel do kina. Tohle je fakt nesmyslná pubertální fantazie, která se však tváří, že nějaký smysl má. Nejsem ale schopnej vyargumentovat, proč si myslím, že se tak jen tváří, neboť mě tentokrát nebavilo jakýkoli smysl v průběhu sledování hledat, a už vůbec mě nebaví o tomto filmu následně přemýšlet. A ani ta akce není příliš strhující. Fail mamutích rozměrů. ()

Reklama

Slasher 

všechny recenze uživatele

Snyderův úlet do hoven. Hrozný ohlasy se naplnily, je to fakt špatný (fantastická akční nuda), jako by Zack najednou přišel o svojí trademarkovou potenci. Jako by se do libosti vycáknul, ale vyšlo to z něj všechno naprázdno. A je to škoda, protože jsem příznivcem režisérských odvazů. Přestřelený, plochý, nevzrušivý, bez náplně. Od určitýho momentu jsem si přišel, jako když koukám do blba a doufal jsem, že budu moct co nejdřív odejít z kina. Žádná dílčí složka si nezaslouží pochválit, dokonce ani soundtrack v kombinaci s obrazy mě tentokrát ničím nevzal... Podprůměrná videohra, suckující SUCKER PUNCH. (nicméně na tu "dospěláčtejší" verzi se stejně rád podívám) EDIT: Tak nebyla to verze dospělácká, nýbrž extended. Zaznamenal jsem dvě předtím vystřihlý dlouhý scény, jednu špatnou (muzikální číslo) a jednu dobrou (přemlouvání k nenásilnému sexu). A užil jsem si to o trochu víc, teď když jsem věděl co čekat. Přítelkyně byla uchvácena. Já bych dal už asi i ty 3*, ale schválně to nechám takhle. Snyder tady toho nastříkal jak Peter North, ale já mu to polykat nebudu. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Máš všechny zbraně, které potřebuješ. Tak bojuj!" Ukrutně sexy film, který zcela uspokojil nemravnou část mého JÁ, zatímco můj seriózní zbytek se znepokojeně bouřil při zbabělém útoku na mé základní pudy. Snažil jsem se nepodlehnout, ale nejsem drak a ani ten útok bojovných sukniček úplně nezvládnul. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Klíčovým momentem filmu je jeho poslední věta. S tou totiž tvůrci vyloží karty na stůl a definitivně pojmenují své cílové publikum - dospívající dívky vyznávající "alternativní" módní styly uroní slzu, že konečně někdo natočil film přesně pro ně, a všichni ostatní s hrůzou prozřou. Mokrý sen všech náctiletých návštěvnic conů se stal skutečností a Snyder, poprvé režírující podle vlastního původního scénáře, mistrně v jednom díle skloubil módní elementy mangy a anime, fantasy, sci-fi, military a videoher, tedy komplet programu conů, při čemž zdůrazňuje spiklenecké elitářství dívek a jejich nepochopení okolím (konstatované umístěním do blázince). Povrchnost, afektovanost a doslovnost zde, stejně jako v jiných filmech pro mládež hledající utvrzení ve svém minoritním stylu (ať už je to emo, goth, lolita či werewolf), nejsou nemístné, ale naopak zásadní výrazové prostředky, které nejlépe rezonují se sentimentem cílového publika. V porovnání s "Repo: Genetická opera", kde v centru glorifikace stál jediný konkrétní styl, přichází "Sucker Punch" s uhrančivou pluralitou trendů a doslovně vyzdvihuje své zrcadlení divaček ve vyprávění. Především se zde nedeformuje nějaký již existující vyloženě alternativní styl jako punk či goth do módní pózy, ale naopak se z ryze módních směrů skládá jejich přirozený konglomerát a další stupeň. Na rozdíl od série "Twilight", která za emo fasádou holkám podsouvá genderově tradicionalistické a konzervativní postoje se zde naopak s bezelstnou přímočarostí apeluje na jinakost, byť samozřejmě módně ohraničenou. "Sucker Punch" je co do kompaktnosti, vyváženosti a osobitosti nejlepší Snyderův film. Zde si totiž jeho rukopis, vyznačující se v prvé řadě patosem, nepodmaňuje cizí vyprávění, ale naopak dostává plné pole působnosti v díle od začátku zamýšleném tímto směrem. Ačkoli nepatřím k cílové skupině a s filmem jsem se potkával pouze v některých pasážích, právě díky výše předestřeným kvalitám ho považuji za vynikající dílo ve své kategorii, a to nemluvě o nápaditém vrstvení realit ve vztahu ke genderovým rolím. PS: Stejně jako v případě "Počátku" a "Speed Racera" velmi lituji, že podle "Sucker Punch" nevznikla dobrá videohra, protože zdejší levelová struktura vyprávění a vizuální stylizace světa k tomu vyloženě svádějí. ()

Galerie (188)

Zajímavosti (48)

  • První samuraj, který napadne Babydoll (Emily Browning), bojuje ve stylu Naginatado. Babydoll se svojí katanou používá styl Katori Shinto-ryu. (ČSFD)

Související novinky

Zack Snyder si zkusí anime

Zack Snyder si zkusí anime

12.07.2019

Režisér Zack Snyder (Strážci – Watchmen, Muž z oceli) se po několikaleté odmlce naplno vrací k práci. Kromě chystaného zombie heistu Army of the Dead pro Netflix teď pro streamovací službu připravuje… (více)

Batman vs. Superman v eRkové verzi

Batman vs. Superman v eRkové verzi

24.02.2016

Deadpool už vydělal skoro půl miliardy dolarů. A to při rozpočtu 58 milionů a eRkovém ratingu (do 17 let lze film vidět pouze se starším doprovodem), takže uspěl i bez pomoci náctileté superhrdinské… (více)

Sin City 2: Konečně se natáčí

Sin City 2: Konečně se natáčí

02.11.2012

Už jsme odmítali věřit, že k tomu někdy dojde, ale dočkali jsme se – v pondělí 29. října bylo v texaském Austinu oficiálně zahájeno natáčení Sin City: A Dame to Kill For. V nadcházejících týdnech nás… (více)

Bourne nabírá luxusní protivníky

Bourne nabírá luxusní protivníky

24.07.2011

Tony Gilroy očividně napsal pro The Bourne Legacy parádní scénář. Film, který bude tentokrát i režírovat, totiž láká čím dál hvězdnější obsazení. Nejdřív hlavní roli získal Jeremy Renner (nebude hrát… (více)

Reklama

Reklama