Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Charlie „Bird“ Parker měl dar od boha. To, co on dokázal se saxofonem, svedl jen málokdo. I proto se ve čtyřicátých letech minulého století stal jedním z nejlepších jazzmanů v New Yorku. Pak ale přišel alkohol, drogy a strmý pád, který dokázala zastavit až láska milované Chan. Hlavní úloha ve vynikajícím hudebním životopisném dramatu od režiséra Clinta Eastwooda připadla čerstvému držiteli Oscara, charismatickému Forestu Whitakerovi... (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (51)

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Já nevím.. Jak Eastwooda fakt můžu, tak tady mi to přišlo tak moc suše učebnicové a akademicky líbivé, až se z toho pocitově stal vlastně protiklad jazzu jako takového. Whitaker ve své roli nemá žádné charisma (fakt nevím kde se berou ty hlášky o jeho perfektním herectví). Postavy mezi sebou nemají žádnou chemii. Děj skáče tam a zpět v čase, ale protože se v žádné rovině neděje nic zajímavého, je z toho ve výsledku jen homogenní masa vaty, ve které Whitaker jakože extaticky mačká saxík a všichni ho pozorují a jakože orgasmicky prožívají každý tón..hahaha.. Je to zase jen další klišoidní povídačka o trpícím umělci která voyeurismus maskuje za studii. Parker byl asi pro svět hudby důležitý ale zfilmování osudu důležitého člověka, nedělá automaticky důležitý, kvalitní a zábavný film.. ani když to důležité nic rozpitvávám na dvou a půl hodinách. ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Eastwood je na režisérské stoličce výborný vypravěč a ukazuje to i v tomto, prakticky neznámém snímku o geniálním jazzovém muzikantovi, kterému se nevyhnuly klasické problémy všech velkých hvězd, jako jsou alkohol a drogy. I přes perfektní vypravěčský styl a dokonalého Whitakera, však nemůžu dát více a to pouze z důvodu nezájmu o dané téma a přílišnou délku, která je na filmu skutečně znát. ()

Reklama

Listeroman 

všechny recenze uživatele

I když nejsem odborník na jazz a znám snad jen Louise Armstronga a Milese Davise, tak k jazzu určitý kladný vztah mám. Bird popisuje věrohodně pro mě doposud neznámý pochmurný příběh geniálního saxofonisty Charlieho Parkera. Forest Whitaker se s jeho postavou sžil naprosto dokonale. Skoro bych nepoznal, že na ten saxík nehraje on. Clintovi, jako režisérovi, ale musím vytknout, že zbytečně film natáhl a po necelé 3 hodiny se toho zas tak moc neděje. Kvůli té monotónnosti jsem se občas i zamotával do změny časových linií. Přitom příběh opravdu stojí za pozornost. Jen kdyby byl film trošku kratší a živější. ()

Frajer42 odpad!

všechny recenze uživatele

Spoilery! Tak tohle se mému oblíbenému Clintíkovi hrubě nevyvedlo. Tento film neskutečně sráží do kolen jedna zásadní věc - stereotypnost. Film disponuje brutálně přestřelenou stopáží se zacykleným průběhem, který vás hned v druhém cyklu začne až do skončení filmu enormně nebavit. Tlustá opička zafuní na saxík, následují drogy, alkohol a příležitostný sexiík a vše je završeno 15 minutami litování. Tento scénář provází diváky po celou nepřátelskou stopáž. Opravdu hrubě mě nebavilo sledovat dvě a půl hodiny feťáckou ubrečenou opičku, kterak se plouží ulicemi předválečné Ameriky. Uznávám, že opička Whitaker se snažila a působila celou dobu věrohodně, ale to nic nemění na odporném zážitku z filmu. Věřím, že film docení pouze vyléčení a léčící se alkoholici, narkomané, muzikanti, gayové a šulini, Já nepatřím ani do jedné jmenované skupiny. K lepšímu hodnocení nepřihlédnu ani navzdory faktu, že tlustá opička zemřela ve stejný den, kdy se narodil nejúžasnější borec, který kdy kráčel po této planetě. Nechutně nudný film o člověku, který snad ani nestál za pozornost, natož za natočení filmu. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Myslim, ze tady Eastwood slapnul vedle. Nevim, proc je film pesimisticky od zacatku do konce a temer cely se odehrava v pritmi. Prolinani casovych rovin jsem v Birdu povazoval za kontraproduktivni. Urcite by i vzhledem ke stopazi, filmu prospelo chronologicke vypraveni. Film ve 160 minutach nenabidne o moc vice informaci nez dva odstavce Charlieho Parkera na ceske Wikipedii. Whitaker ovsem vyborny, dost mozna nejlepsi cerny herec svoji dekady. Zdatne mu sekunduje i filmova manzelka Diane Venora. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (10)

  • Zvukový inženýr digitálně a elektronicky izoloval sólové skladby ze starých nahrávek, které Clint Eastwood získal od vdovy po Charliem Parkerovi, Chan Parker. Na ně pak nahráli doprovodné skladby současní hudebníci, například Ray Brown, Ron Carter, Red Rodney, Barry Harris a Walter Davis Jr. Dizzy Gillespie byl zrovna na turné, a tak za Gillespieho zaskočil trumpetista Jon Faddis. (sator)
  • Red Rodney (Michael Zelniker), rodným jménem Robert Roland Chudnick, působil jako filmový poradce. V hudební kariéře pokračoval s přestávkami, ovlivněnými užíváním drog, a nakonec přešel k post-bebopu. Jeho problémy s drogami přetrvávaly delší dobu a vyústily v jeho uvěznění v roce 1975 ve věku 48 let v Sandstone v Minnesotě. Během pobytu ve vězení poskytoval hudební výuku kytaristovi skupiny MC5 Waynu Kramerovi. V roce 1992 se objevil na albu „Charlie Watts Quartet - A Tribute to Charlie Parker with Strings“. O dva roky později zemřel ve věku 66 let na rakovinu plic. (sator)

Reklama

Reklama