Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Americký herec a režisér Clint Eastwood se filmu věnuje už víc než půlstoletí a za tu dobu si v Hollywoodu vydobyl neotřesitelné postavení. Původně westernový televizní herec získal proslulost ve spaghetti-westernech Sergia Leoneho (především ve slavné trilogii Pro hrst dolarů, Pro pár dolarů navíc, Hodný, zlý, ošklivý) a později úspěšně kombinoval postavení herce, producenta a režiséra, což mu kromě řady dalších ocenění vyneslo i dva producentské a dva režisérské Oscary za snímky Nesmiřitelní (1992) a Million Dollar Baby (2004). Westerny v jeho tvorbě samozřejmě tvoří zvláštní kapitolu a Eastwood se k tomuto nejameričtějšímu z filmových žánrů rád a často vracel. Psance Joseyho Walese (1976) začal režírovat Philip Kaufman, ale jeho roli nakonec převzal Eastwood. Tento kontroverzní krok přiměl Cech amerických režisérů (DGA) k ustanovení smluvního pravidla, jež zamezovalo nahrazení režiséra filmu kýmkoli z jeho současného štábu či herců (dnes je označováno za tzv. Eastwoodovo pravidlo). Příběh pokojného farmáře, jemuž oddíl severských renegátů vyvraždí rodinu a zavede ho na cestu pomsty, dal Eastwoodovi nejen možnost si zahrát svého lakonického málomluvného hrdinu, ale také dokázat rostoucí režisérské sebevědomí. Dnes Eastwood uvádí Psance Joseyho Walese jako jeden ze svých nejoblíbenějších filmů. Další výrazné kreace tu předvádějí indiánský herec Chief Dan George (známý postavou dědečka v Malém velkém mužovi, za niž byl nominován na Oscara) jako Lone Watie a Eastwoodova dlouholetá přítelkyně Sondra Lockeová jako unesená dívka Laura Lee. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (209)

sud 

všechny recenze uživatele

"Psanec Josey Wales" je první opravdický režisérský western Clinta Eastwooda ("Jezdce z širých plání" beru jako takovou Leoneovskou poctu). Definitivně se rozloučil se špageťárnama a vybral si pro western jiný kabát - špinavější, syrovější a hlubší. První polovina je syrová a špinavá jak zákon káže. Polovina druhá, ne že by byla špatná, je jen jiná. Objeví se starý indián, sqaw a z drsného bushwhackerského vyvražďováku se stává spíše road movie. Jak už to tak bývá, narazí na kolonu, přepadenou bandity, kde zachrání krásnou dívku (Sondře Locke to nikde nesluší víc, než tady) a starou bábu, která zřejmě měla být vtipným elementem, stal se z ní ovšem element rušivý (ale neobjevuje se zas až tolik). Všechno vylepšilo závěrečné realistické zúčtování a "Shaneovský" závěr. "Psanec Josey Wales" začal psát dějiny Eastwoodovského westernu (vrcholí "Nesmiřitelnými"), kterému k dokonalosti chybí především dějová vyváženost a převažuje místy křečovitý pokus o humor (babka). Film po celou dobu nenudí, i když celých 130 minut nejede na plný plyn. V každém případě stojí za pozornost a žádného fanouška westernů či Eastwoodovek by neměl zklamat. 80%. ()

Maq 

všechny recenze uživatele

Film inspirovaný mordýřskými baladami z Divokého Západu. Hlavní postava psance Joseyho Walese je milióntou variací téhož charakterového typu. Je to obyčejný, pracovitý a zcela mírumilovný muž, kterého válka tvrdě postihla a naučila rychle střílet. Je psanec, prchá před vítězi a je ochoten, byť se přitom tváří jako Eastwood, pomoct dalším lidem, které na svém útěku potkává a kteří jsou tak či onak v nouzi. --- Protože všechny vedlejší postavy, s hezkou výjimkou starého Čirokíje, pouze chabě sekundují, a hlavní postava i zápletka jsou takto prosté, nemůžeme očekávat nic důležitého. Typický western. --- V rámci žánru se však sotva co dá vytknout. Postavy, ani vedlejší, neříkají pitomosti. Nejsme upatláni medem banalit a laciných citů. Dokonce dialogy obsahují častěji roztomilý humor než pitomý patos. Mezi westerny je tohle vlastně vysoko nad normu. Dobré. ()

Reklama

mortak 

všechny recenze uživatele

Po uhlazených westernech Forda a Waynea je Josey Wales dost tvrdou demystifikací občanské války. Hrdinou je jižan, vraždící a znásilňující psychopati v uniformách na obou stranách, indiáni buď civilizovaní nebo zničení alkoholem, a přesto i v tom poválečném marasmu Wales přitahuje slušné lidi, a nejen bílé, i rudé, protože i ti jsou základem Ameriky. Zatímco ve Fordově Přepadení cestující v dostavníku tvořili bílý základ Ameriky, a indiáni byli tím ohrožením, Eastwood jako režisér a Phil Kaufman jako scénárista vidí ten "slavný" Wild West úplně odlišně. ()

Korbitch 

všechny recenze uživatele

Svérázný a řádně machovský western, ze kterého Clintův styl přímo stříká. No, i když styl. Spíš styly. Film jich střídá hned několik a umně mění tempo vzhledem k událostem v něm. Chvíli jsem si na netradiční způsob zvykal, ale pak mě tento skvost přikoval takovým způsobem, že jsem snad zapomněl i mrkat. Hláškuje se, všude po všem a po všech se plive tabák, střílí se hodně a dobře, skvěle sekunduje opravdu hodně vedlejších postav. Pocta žánru jak má být. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

V roku 1976 prisli dva westerny, ktore este ako tak stali za pozeranie : John Wayne so svojim Shootist /reziroval Don Siegel/ a pan Eastwood so Psancom. A ked si tak porovnam oba filmy, vychadza mi ovela lepsie Psanec Josey Wales. Na rozdiel od lahko nadpriemerneho Strelca s Wayne-om tu vidim skusenu rezisersku ruku, kvalitny pribeh /zivot s rodinou, vypalenie domu a zavrazdenie rodiny a naslednu pomstu/ a mimoriadne slusny scenar. Aj ked Western uz roku 1976 pomaly ale isto vymieral, pan Eastwood /pred aj za kamerou/ dokazal natocit viac nez slusnu kovbojku. A ked mam hlasovat medzi Wayne-ovym Strelcom a Eastwoodovym Psancom, vyberam si po zrelej uvahe jednoznacne Psanca. 86 % ()

Galerie (126)

Zajímavosti (19)

  • Film se dostal na americká filmová plátna v létě 1976. V té době USA slavilo dvousté výročí svého vzniku a snímek splnil velká očekávání. (ClintEastwood)
  • Keď Josey zastreli Abe v 40. minúte filmu, tak ho opľuje tabakom, kde Abe má oči zatvorené a v prestrihu ďalšej scény má Abe oči otvorené. (Budisovie)
  • Film přišel do kin v době, kdy USA stahovaly své vojáky z Vietnamu a snímek má tak pro zámořské fanoušky ještě další rozměr. Eastwood sám k pointě snímku poznamenal: „V té době zosobňoval tento film můj pocit, že lidstvo by místo zabíjení se navzájem, mělo přijít na jiný způsob řešení konfliktů.“ (ClintEastwood)

Reklama

Reklama