Reklama

Reklama

X-Men: První třída

  • USA X-Men: First Class (více)
Trailer 5
USA, 2011, 126 min

Režie:

Matthew Vaughn

Kamera:

John Mathieson

Hrají:

James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Kevin Bacon, January Jones, Nicholas Hoult, Rose Byrne, Lucas Till, Edi Gathegi, Jason Flemyng (více)
(další profese)

Malému Erikovi, který se s matkou dostal do koncentračního tábora, zastřelí Sebastian Shaw, jenž zde působí jako vyšetřovatel, jeho maminku přímo před očima, aby ho donutil pohybovat s předměty. Erik totiž při svém příchodu do tábora dokázal otevřít silou vůle bránu v okamžiku, kdy ho oddělovali od jeho matky. Ve stejné době malý Charles v bytě svých rodičů v Londýně nachytá v kuchyni ženu, která se vydává za jeho matku, ale když ji obviní, že je zlodějka, žena se změní v malou modrou mutantku Raven. Je po válce a Charles se uchází o místo na univerzitě a doprovází ho krásná žena, jeho kamarádka Raven. Raven také dospěla a umí na sebe brát jakoukoliv podobu. V té době Erik hledá po světě Shawa, aby se mu pomstil. Zároveň agentka americké tajné služby MacTaggertová zjistí, že Shaw je nebezpečný zločinec, který se snaží rozpoutat světovou válku mezi USA a Sovětským svazem. MacTaggertová přijde také na to, že Shaw není jen tak nějaký zločinec; je obklopen podivnými mutanty, které za sebe nechává dělat špinavou práci a kteří disponují schopnostmi, jež obyčejný člověk nemá. MacTaggertová se proto rozhodne najít na univerzitě vědce Charlese Xaviera, aby jí pomohl Shawa dopadnout. Tím není nikdo jiný než onen malý Charles... Charles Xavier díky svým telepatickým schopnostem přesvědčí šéfy ze CIA a je společně s MacTaggertovou do špionáže zapojen. Ve chvíli, kdy se Charlesovi a MacTaggertové podaří Shawa najít, zrovna bojuje s Erikem, jenž ho konečně našel. Shawovi se ale ze souboje podaří uniknout a Charles jentaktak Erika zachrání. MacTaggertová, Charles a Erik se dají dohromady, aby porazili Shawa, o němž teď vědí, že pracuje pro Sovětský svaz... Charles a Erik se rozhodnou najít po světě dostatek mutantů, kteří by jim vedle Raven pomohli v boji proti Shawovi. Několik mutantů se jim podaří objevit a získat pro spolupráci se CIA. Následně se Charles a Erik vydávají do Ruska, aby chytili Shawa. Shaw však vymyslel úskok – do Ruska poslal pouze svou mutantskou pomocnici Emmu a sám připravil s několika dalšími mutanty útok na centrálu CIA. Útok se mu podaří, centrálu dobude a lidské agenty zabije. Následně nabízí mutantům, kteří dosud byli s Charlesem a Erikem, aby se k němu přidali a spolu s ním zničili lidstvo... Na místě také zabije mutanta Darwina, který se nechce vzdát. Na jeho stranu se přidává mutantka Angel a další mutant. Po návratu na základnu jsou Erik a Charles rozhodnuti zbylé mutanty proti Shawovi a jeho poskokům vyškolit. Shaw v Rusku zatím zmanipuluje ruské generály, aby rozmístili rakety na Kubu jako odpověď na americké rakety, které vydíráním amerického generála nechal Shaw rozmístit v Turecku. Zdá se, že USA a Sovětský svaz směřují k jaderné válce... (TV Prima)

(více)

Videa (24)

Trailer 5

Recenze (1 821)

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Film má zápletku jako vystřiženou z komiksů ze 60. a 70. let, což zaručuje výskyt takových naivních atributů, jako je šílený záporák a jeho plán na spuštění 3. světové války, přesto se dílo úspěšně snaží působit co možná nejvíce realisticky, samozřejmě v rámci daného kontextu, tedy komiksové adaptace. Na námětu z pera Sheldona Turnera a Bryana Singera je navíc vidět, že páni autoři mají načteno tak, že mohli operovat s ustálenými komiksovými „dogmaty“, ale zároveň neměli problém si je upravit dle vlastních nápadů. ____ Film se maximálně snaží přiblížit svému zdrojovému materiálu, což se týká jak celkového vyznění komiksů, ve kterých se zdůrazňuje paradox mutantů chránících lidi, kteří se jich ale bojí a nenávidí je, tak i různých drobností, jako například žlutočerných kostýmů, upraveného letadla Blackbird, hlášek typu: „jsme děti atomu“, srovnávání Homo Sapiens a Homo Superior s dvojicí neandrtálec-cromagnonec, a především pak postav. To vše už tu sice bylo, ale ve First Class je to promícháno tak, jak jsme to ještě nikdy neviděli, film je pojatý "dospěle" a vyváženě, působí celkově svěže, a jeho vztah k oněm komiksům ze 60. a 70. let se dá asi nejlépe vyjádřit srovnáním Abramsova filmu Star Trek a seriálu Star Trek: The original series:) ____ Děj se například odehrává na úplném počátku historie mutantů, takže se divák dozví, jaké to bylo předtím, než se Magneto rozhodl strávit zbytek života navlečený do klaunské helmy a stal se největším protivníkem X-Menů, než se Hank McCoy proměnil v modrou kouli chlupů známou jako Beast, než se z Charlese Xaviera stal pan profesor, než tento profesor usedl na kolečkové křeslo … _____ Je logické, že ve filmu jsou k vidění právě takovéto scény. V komiksech se to sice mnohem víc hemží epickými bitevními scénami, v těch ale nikdy nikdo nezemře (čest naprosto ojedinělým výjimkám, jako je smrt Gwen Stacey). (Opačný extrém zase představuje směšně nepovedený snímek X-Men: Poslední vzdor, kde umírají i ty nejdůležitější postavy, ale divákovi je to prostě jedno.) Čímž ale rozhodně nechci říct, že v První třídě nejsou k vidění epické bitevní scény. Jsou, a jsou prvotřídní. Každopádně: v komiksech prostě postavy nestárnou a často ani neumírají, jinak by zkrátka nebylo možné je už desítky let vydávat pravidelně každý měsíc znovu a znovu. Díky potřebě neustále tisknout nová čísla se nápady bezostyšně recyklují, týmy se přeskupují, z padouchů se stávají hrdinové, z hrdinů padouši a často trvá několik čísel, než se vlastně něco pořádného stane. Ve filmech na takového otálení není čas, proto zde uvidíte i několik skutečně radikálních zvratů, jako jsou ty popsané výše. ____ Příběh je celkově dost zručně vystavěný. X-Men se vždy více či méně dotýkali politiky a historických událostí. Například Profesor X je údajně inspirovaný Martinem Lutherem Kingem, a samozřejmě celou historií X-Menů se táhne paralela mezi nenávistí k mutantům a antisemitismem/rasismem. Proto se také v roce 1981 ukázalo, že Magneto je Žid, který přežil koncentrační tábor (čímž se mohla důkladně rozvinout jeho psychologie a odůvodnit nenávist k lidem). Do této koncepce naprosto perfektně zapadá nápad zasadit příběh do roku 1962 a vlastně celý děj nechat točit kolem takzvané Kubánské krize týkající se rozmístění amerických raket v Turecku a sovětských raket na Kubě. To zahrnuje také použití historických záběrů prezidenta Kennedyho a celkově pokus vtisknout filmu feeling 60. let. (Některé scény jednoznačně evokují tehdejší bondoky). V tomto směru lze jenom litovat, že tvůrci nešli ve svém úsilí ještě dál, měli klást mnohem větší důraz na dobovou módu a tehdejší technické vymoženosti (pohon jaderné ponorky tu vypadá, jako kdyby ho navrhoval Tony Stark). Každopádně z dnešního pohledu oplývají 60. léta určitým nádechem fantastiky, který se svým způsobem do komiksové adaptace perfektně hodí. Je to doba, kdy svět stál na pokraji zkázy, studená válka vrcholila, a strach z jaderného konfliktu byl naprosto hmatatelný. Tehdy se mohlo stát cokoliv, třeba i to, že do Kubánské krize vstoupí mutanti. _____ Ačkoliv film se na první pohled točí především kolem vzniku týmu mutantů známého coby X-Men, ve skutečném středu dění stojí Magneto, respektive Eric Lehnsherr, a jeho honba za pomstou. Magneto je v tomto filmu natolik dominantní postavou, že by se snímek rovnou mohl jmenovat X-Men Origins: Magneto. Ostatně Bryan Singer se nijak netají tím, že při vymýšlení První třídy použil hodně myšlenek z tohoto projektu, poté, co byl Magnetův samostatný film zrušen. Působivosti Magneta ještě přidává perfektně obsazený Michael Fassbender, stejně dobrý výkon předvádí jeho nemesis v podání Kevina Bacona. Sám Xavier hraje spíše až třetí housle, ale vadí to? Vůbec. _____ First Class je prostě povedený film, a vůbec nevadí, že se jedná o "obyčejný" letní popcorn. () (méně) (více)

genetique 

všechny recenze uživatele

Po čisto popcornovej trojke a rozporuplnom Wolverinovi sa dostala látka jednej z najdospelejších a (vďaka rozmanitosti postáv) najťažnejšie spracovateľných comicsových predlôh do správnych rúk. Matthew Vaughn bol zárukou kvality, ktorú bez problémov potvrdil, akurát neviem do akej miery mu začne preskakovať, keď každý rok bude skákať z jedného comicsu na druhý a snažiť sa ich zachrániť pred zánikom medzi celovečernými sériami. Zo začiatku som mal pocit akoby sa v postavách trošku strácal a nevedel k nim zaujať ten správny postoj. Postupom času si však vypracoval veľmi sľubnú východiskovú pozíciu k takmer všetkým aspektom, ktorý spravili z X-Menov tú pôvodnú singerovskú. Nestavia sa k filmu možno až tak psychologicky, čo nakoniec ani nie je jeho štýl, ale zároveň ani nemá tendenciu nasilu tlačiť akciu tam, kde to nemá zmysel. Zo začiatku tej akcie chýbalo možno viac ako sme boli zvyknutí, chýbajú svaly, monštruóznejšie efekty, to všetko sa ale záverom vráti a vyváži tak spomínaný pomalší nástup, ktorý by som ale spätne rozhodne nemenil. Film tak za dve hodiny uspokojí obe strany publika, do akej miery už je na každom samotnom. 85%. ()

Reklama

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Skvělý Blockbuster, Do kterého se mi opravdu Nechtělo! Jelikož Předešlé díly jsem neviděl, Tak jsem měl z většinu filmu guláš, Naštěstí jsem měl po boku Fanouška X menů!:) Perfektní triky, efekty, Oči mi vážně zářily... Celý film byl zajímavý, stylový a skvěle Moderní.. Marvel ukázal, že Umí Umíí!! U mě 8/10!.. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Začal bych vtipem: Víte, který X-Man má nejlepší schopnosti? Matthew Vaughn - umí točit skvělé filmy. ____ Velkým filozofickým tématem je čas. Podle svatého Augustina dokonce žádná definice času neexistuje a ve skutečnosti nevíme, co přesně čas je. Čas je velice zajímavý i z hlediska kinematografie, protože když se na všechny filmy, co kdy byly natočeny, podíváme skrze čas, zjistíme, že existují vlastně jen tři druhy filmů: (i) první skupina, do které patří First Class, nějakým způsobem kombinuje minulost s budoucností. First Class například jedinečným způsobem spojuje někdejší studenoválečné rozbroje s nedalekou budoucností genového inženýrství. Ten film si možná hraje na to, že se odehrává v nějakém konkrétním období, ale spíš dává dohromady minulost s budoucností, čemuž nasvědčují i karikatury politiků a vojáků na jedné straně vedle zcela plastických mutantů na straně druhé. Jsou to dva odlišné světy, dvě množiny, které někdo akorát splácl dohromady. Do stejného ranku patří většina scí-fek: nelze si nevšimnout, že většina velkých sci-fi filmů je zároveň neuvěřitelně nostalgická, třeba Gattaca, Počátek, Brazil nebo Blade Runner, což jsou všechno filmy, které nějakým způsobem propojují minulý noir s budoucí sci-fi. (ii) Nesmírně zajímavá je z hlediska času také druhá skupina filmů, která je opakem skupiny první. Sem patří konzervativní a „čisté“ pozdní snímky Eastwooda či Petera Weira nebo třeba Costnerův western Krajina střelců. Na ten se dá nahlížet dvojím způsobem: buďto jako na film, který zaspal dobu, protože přijít v době postmoderních žánrových her s něčím tak nostalgickým a zastaralým značí, že tvůrci jsou těžce mimo současné trendy, ovšem nabízí se tu ještě druhý pohled, který v tomto filmu vidí naopak ohlášení věcí příštích, kdy postmodernu nahradí něco klasičtějšího a filmy jako tento budou opět v kurzu. Nakonec na těchto sinusových cyklech je založen celý náš svět: pravice střídá levici, léto zimu, expanze kompresi, pokles růst, střídmost (renesance, klasicismus, realismus) živelnost (středověk, baroko, romantismus) atp. Proto je vždycky otázka, jestli u filmů jako Krajina střelců zaujmeme postoj „tento film patří do minulosti“, anebo „tento film ohlašuje budoucnost.“ Filmař, který točí v době složitých narativů lineární filmy, tak může být nazván konzervativcem i průkopníkem. Oboje varianty jsou možné (byť samozřejmě převažuje spíše první pohled, který takového filmaře posílá do starého železa). Lekce z předešlých řádek je, že neexistují filmy odehrávající se jednoduše v minulosti, současnosti, či budoucnosti. Věc je složitější. (iii) Třetí skupina, ta nejméně zajímavá, zahrnuje filmy, které se odehrávají v současnosti a jsou poplatné i jejím normám. Nemusí být vyloženě špatné, ale z hlediska času jsou jen málo zajímavé. Nejsou ani kombinací minulosti s budoucností jako první skupina filmů (aneb dualitou k jednotě), ani nerozlišitelným kmitáním mezi minulostí a budoucností (aneb jednotou k dualitě) jako ta druhá. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Sebekriticky přiznávám, že jsem od Vaughna čekal víc, než reálně mohl dokázat. Když se na plátně pohybuje magnetický Fassbender a dumavý McAvoy, je to na chlup takové, jaké jsem doufal, temné, pohlcující, dospěle vtipné. První třída má hodně vážnou duši - točí se kolem kolektivní viny, msty, práva vládnout světu. Nejlepší scény nejsou ty akční, ale ty nejvíc konverzační, kde vynikne, jak hluboko dokáží tvůrci sestoupit a jak sugestivně dokáže tahle komiksová sága působit. Čím realističtěji a vyspěleji X-meni vyhlížejí, tím víc mají problém poradit si s oním "teenagerovským" elementem. Vaughn si naštěstí udržel jistý odstup a nadhled, přesto mě první třída vyjma mentorů vůbec nezaujala a přišla mi jaksi do počtu. To v Singerových časech nebylo. Jakoby všechna energie a přitažlivost padla na ústřední duo. To se ovšem odvděčuje naprosto zničující energií a i když se film občas zadýchává, v závěru nabízí emoce a hloubku příbuznou legendární dvojce. Je to právě jen a jen srovnání se singerovskou koherencí a vyrovnaností, které mi zabraňuje být úplně nadšený. Každopádně bych se velmi divil, kdyby letos přišel do kin spektákl stylovější a oduševnělejší. ()

Galerie (177)

Zajímavosti (83)

  • Sovětští vojáci na kontrolním stanovišti prohledávají náklaďák a na sobě mají zásobníky v sumkách pověšených na hrudi. Něco takového v té době neexistovalo, ani v jiných armádách. Sumky pro zásobníky do AK-47 se vyráběly buďto na rameno nebo k opasku. (grovik.net)
  • Prvý mesiac natáčania nových X-Menov mal James McAvoy umelo predlžené vlasy. Zabudli mu totiž povedať, že Charles Xavier nebude vo filme plešatý, a McAvoy sa v priebehu prípravy na úlohu preventívne nechal ostrihať dohola. (drake31)
  • Erik (Michael Fassbender) přijíždí do Argentiny na místo zvané Villa Gesell, znázorněné jako město uprostřed hor. Villa Gesell je však ve skutečnosti pobřežní město u Atlantického oceánu, v jehož okolí se pohoří nenachází. (Miro_CZ)

Související novinky

Sedmá Mission nabírá posily

Sedmá Mission nabírá posily

12.01.2020

Sedmý film v sérii Mission: Impossible dorazí 23. července 2021, o režii se znovu postará Christopher McQuarrie, který si zároveň napsal i scénář. Jako bonus pak natáčí sedmý a osmý díl zároveň,… (více)

Seznamte se s novým MacGyverem

Seznamte se s novým MacGyverem

22.03.2016

James Wan, režisér Saw nebo Rychle a zběsile 7, se řadu let snažil dostat MacGyvera na velké plátno. Seriálová klasika to tam nakonec nedotáhla, Wan ale rozjel alespoň televizní reboot, který právě… (více)

Co čeká Jennifer Lawrence?

Co čeká Jennifer Lawrence?

14.10.2015

Jen málokdo by asi polemizoval o tom, že je teď nejviditelnější mladou herečkou Jennifer Lawrence. Hvězda Hunger Games a X-Menů se od svých 22 let chlubí Oscarem, nijak ji to ale nevede k tomu, aby… (více)

Comicsové Mýty mají scenáristku

Comicsové Mýty mají scenáristku

20.01.2015

Stříbrnému plátnu střídavě kralují comicsové adaptace od Marvelu a DC, neměli bychom ale zapomínat ani na Vertigo. Dospělácká odnož DC nám dala filmy jako Constantine, Dějiny násilí, V jako Vendeta… (více)

Reklama

Reklama