Režie:
Clint EastwoodScénář:
David Webb PeoplesKamera:
Jack N. GreenHudba:
Lennie NiehausHrají:
Clint Eastwood, Gene Hackman, Morgan Freeman, Richard Harris, Jaimz Woolvett, Saul Rubinek, Frances Fisher, Anna Levine, David Mucci, Rob Campbell (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Dva opilí kovbojové zohaví prostitutku Delilah a šerif Daggett rozhodne, že místo trestu mají dát šéfovi bordelu sedm koní jako náhradu za "poškozenou" pracovní sílu. Pohoršené prostitutky dají dohromady své úspory a rozhodnou se najmout si pistolníka. Stárnoucí zloděj a bývalý pistolník William Munny díky své ženě pověsil zbraně dávno na hřebík. Po její smrti se jako chudý farmář stará o dvě malé děti. Přestože zpočátku nabídku prostitutek odmítne, nakonec ho vidina peněz, které by mu pomohly řešit svízelnou situaci, přinutí nabídku přijmout. Spojí se s přítelem Nedem Loganem a obdivovatelem slavných pistolníků Kidem a vydají se na cestu. Nejprve Munnyho přepadne zimnice, a navíc ho surově zbije šerif Daggett, když u něj v městečku objeví pistoli. Po neslavném začátku se však pistolníci přece jen pustí do "práce" a zabijí prvního z kovbojů. Zuřící Daggett chytí Logana a utýrá ho k smrti. To byla osudová chyba. Kamarádova smrt totiž změní unaveného a nemocí zesláblého Munnyho v nelítostného mstitele. (TV Nova)
(více)Videa (4)
Recenze (741)
Některé "superrealistické" scénky snad Eastwood ani nemohl myslet vážně. Třicetkrát pád z koně při pokusu o nasednutí? Co? Sleduji snad nějakou parodii? Jestli to mělo být "hard real", tak ostřílený zabiják lidí určitě nezapomene nasedat na koně po deseti letech (jak se pravidelně dostával do města?). Jen kroutím hlavou nad výroky některých uživatelů a rozzářenými komentáři, že "takhle to určitě bylo a je to pravda". Pokud vím o tématu kulový, tak se nevyjadřuji - zásadně. Je zde někomu 130 let? Pro me to byl vcelku oddychový výlet do westernového světa s několika bezvadnými charaktery, i když vžitému symptomu western = nuda jsem se zdaleka nevyhnul, tj. usínačka byla. Holt patřím k mládencům, kterým není žánr po chuti. Zmatený dojem z kriticky mírně nadprůměrného snímku naštěstí napravuje závěrečná čtvrthodinka, a ta nakonec i mírně zvedá hodnocení. A Oscar? Heh. ()
Nevím proč, ale osud nájemného zabijáka s velkým srdcem Clinta Eastwooda, který přes své povolání nájemného zabijáka je vlastně hrozně citlivý, mi nějak slzy do očí nenahnal. Nota bene když minimálně ten první kovboj v tom byl naprosto nevinně. Prostředí je sice vylíčeno dobře, ale tradiční problém Eastwoodovek, tedy dost podivný zvrat na konci, celý ten jakoby realismus naprosto shazuje. Celkové vyznění je díky tomu takové nijaké a divné. Ne že bych shlédnutí filmu nějak litoval, ale výjimečný zážitek to teda nebyl. ()
(1001) Dobrý film (ale dobrý je za tři! než bys řek švec), ale pořád tak nějak musím přemýšlet nad těmi přívlastky "realistický, nemilosrdný, bez příkras" a podobně. Některé části byly drsnější, ale mlácení hrdinů i řezání prostitutek už tady bylo i předtím. A zbytek mi stejně přišel velmi silně "ideologicky", rozuměj eastwoodovsky zabarven. Romantické záběry na vlahou tvář pořezané kurvy, která se zřejmě marně zamilovává do stárnoucího kovboje? Hrdlo prdlo. Krátkozraký křehký mladík, který se schovává za slupku chladnokrevného zabijáka? Hajzl z povolání v důchodu, který při pohledu na sviňskou "slušnou" společnost rezignuje na snahu vymanit se z dřívějších škatulek? Šerif drsňák-dobrák, podle toho s kým zrovna mluví? Pokud tohle nejsou typická příkrasová schémata, tak co to je? Nejvíc se mi líbily scény, ve kterých se hlavní protagonisté vůbec nevyskytovali, nebo byli jaksi postaveni mimo střed zájmu - zabití v lomu/písku/co-to-bylo (postava Roba Campbella mi vůbec byla sympatická, ten jeho jeliman mi asi jediný přirostl k srdci) nebo třeba krystalický strach v očích šerifových pohůnků, když se připravují na příjezd nájemného zabijáka. ()
Znáte ten pocit, kdy se po většinu filmu ptáte, proč zrovna tento snímek vzbudil takovýhle rozruch nebo proč je tak vysoko (na IMDb je momentálně v žebříčku TOP 250 filmů jako 100. nejlepší film) hodnocen a pak, během poslední půlhodiny to pochopíte? Pokud ne, zřejmě jste neviděli Unforgiven. Clinte, nejsem si jistý, jestli je tohle tvé životní dílo, ale jsi pašák! 90 %. ()
Clint Eastwood se zase jednou vytáhl. Sedl si na režisérskou stoličku, schrastil něco peněz, vzal do ruky kolt, jenž se 11 let povaloval kdesi v koutě a jal se dávat své spravedlnosti za dost. Jeden z mých nejoblíbenějších westernů. Někomu by se mohl zdát trošku komornější a nudnější, ale zdání klame. Starý bídák William Munny, jinak také nelítostný vrah žen a dětí je ideální postava pro Clinta. Tento film by jistě utáhl i sám, ale vzal si na pomoc dva osvědčené pardály, kterým to s bouchačkou u pasu neméně sluší. PS: Závěrečná řežba v knajpě je hotovou třešničkou na dortu! 100% ()
Galerie (79)
Zajímavosti (39)
- 4. nejlepší western podle Amerického filmového institutu (2008). (džanik)
- Scénář koloval Hollywoodem nějakých 20 let, během kterých ho četl a zavrhl mj. i Gene Hackman (malý Bill Daggett). (džanik)
- Matka Clinta Eastwooda se účastnila natáčení jako kompars – nastupovala do vlaku. Clint však scénu později vystřihl s omluvou, že film je „příliš dlouhý a něco musí jít pryč“. Vše bylo odpuštěno, když matku osobně přivedl na vyhlašování Cen Akademie a při přebírání sošek jí před všemi poděkoval. (džanik)
Reklama