Režie:
Uli EdelScénář:
Desmond NakanoKamera:
Stefan CzapskyHudba:
Mark KnopflerHrají:
Stephen Lang, Jennifer Jason Leigh, Burt Young, Peter Dobson, Jerry Orbach, Stephen Baldwin, Sam Rockwell, Ricki Lake, Alexis Arquette, Mark Boone Junior (více)Obsahy(1)
Děj se odehrává během dlouhotrvající stávky v místní fabrice, která zaměstnává většinu místních lidí. Hlavním hrdinou je jeden z odborových vůdců, který během stávky získává velkou moc a zároveň objevuje svoji dosud netušenou sexuální orientaci. Paralelně běží příběh místní prostitutky Tralala, které se poprvé stane, že narazí na chlapa, pro něhož je více než hodinovou záležitostí. A do třetice příběh rodiny, jejichž mladičká svobodná dcera otěhotní. To vše se odehrává v padesátých letech v Brooklynu v ponurém prostředí nižších společenských vrstev žijících ve světě, kde vládne zejména násilí, podvody a alkoholizmus.
Film podle slavné knihy Huberta Selby Jr., která v ČR vyšla pod názvem Poslední odbočka na Brooklyn.
(BDMarty007)
Recenze (22)
Nedávno som čítala aj Selbyho knihu a začiatok filmu sa jej držal dosť dobre, resp. atmosféra bola veľmi podobná. No veľmi ma sklamal záver a hlavne Tralala - teraz nemyslím ten grupáč, ale to ako si zrazu očividne "niečo uvedomila" a objímala chlapca a vyzývala ho aby neplakal, bolo to nelogické, celý film nebola taká. Kniha končila v jej prípade úplne inak a viac k veci. Pripadalo mi celé ako nejaký zhovievavý záver (aj tí roboši, vracajúci sa do továrne), akoby sa tam umelo vytváral dojem, že je vlastne všetko fajn. ()
Netušim, jak to vypadalo v 50. letech v Brooklynu, ale jestli tam žili jen samý zloději, opilci, odboráři, kurvy, buzeranti a feťáci (případně kombinace jmenovanýho), tak teda poteš. Navíc to tam všechno vypadá jak po výbuchu atomový bomby. V tomhle šílenym prostředí se pohybujou různý podivný existence a film sleduje osudy několika z nich. Většinou je to docela depresivní, ale při sledování Burta Younga jsem měl často pocit, že se dívám na komedii. Důležitý je, že film nenudí. Mně se to líbilo a podle mě to stojí za vidění. I když od režiséra Uliho Edela bych víc doporučoval My děti ze stanice zoo. Ale to je možná daný i tim, že prostředí Západního Berlína 70. let je pro mě přecejenom o dost bližší, než prosředí Brooklynu 50. let. 70% ()
Spolu s Baader Meinhoff Komplex je toto najlepsi film rezisera Uli Edela - strajk vo fabrike, a okolo toho sa vsetko toci. Akysi odborovy vodca si ujasnil sexualnu orientaciu, mlada stetka sa zalubi do chlapa a nie je to len o sexe a v akejsi rodine sa este riesia okolnosti okolo dcery. Co konkretne sa riesi, to nech si uz divak zisti sam, brojlery sa mi tu pisat nechce. Kazdopadne vyborna drama o zivote v Brooklyne v 50. rokoch, debutoval tu dokonca aj isty Sam DobraSkala. Jennifer Jason Leigh hrat nevie, takze herecke koncerty nehrozia, Stephen Lang /Avatar/ silne pochybujem ci vie hrat a este som videl aj Burta Mladeho /Seria Rocky/. Kazdopadne fajny film, ale mainstreamom dost ignorovany a to je skoda : 89 % ()
Děsil jsem se, aby tohle filmové zpracování knižní předlohy nedopadlo třeba jako Bukowskiho Barfly, tedy nevalně, ale naštěstí se tak nestalo. I když jsem Selbyho Poslední odbočku na Brooklyn četl ještě v minulém tisíciletí, byl to pro mě tehdy tak silný zážitek (stejně jako všechny jeho knihy), že se mi vryl hluboko do paměti. A během filmu se mi vzpomínky na obsah knížky živě vracely v celých větách. Kdo by taky mohl zapomenout třeba na Tralala, stávku, Vinnieho partu, nebo zženštilé teplouše. Troufnu si říct, že filmu se podařilo zachytit syrového, drsného a depresivního ducha předlohy věrně, i když co pamatuju, knížka byla ještě syrovější, drsnější a bezútěšnější; a třeba Tralala myslím dopadla mnohem hůř. Nad filmem možná bděl i sám autor (mihne se v malé roli řidiče auta, které porazí Georgettu, jeho tvář si dones dobře pamatuju z nějaké knižní obálky). Intenzivní vzpomínka a já lituju, že jsem tenhle film neviděl už dávno. A už vím, po čem se příště podívám v knihovně. ()
Živočišné drama plné syrového života. Příběhy periferních tvorů, bytostí tvořících masy, článků řetězu, které samy o sobě v kotli všehomíra zdánlivě nic neznamenají a jejich jsoucno se vytratí jako pára nad hrncem a jediné stopy, které po nich možná zůstanou, jsou vybledlé fotografie s tvářemi bez jména. Na jednu stranu depresivní procházka špínou lidského bytí, na tu druhou pocit sounáležitosti s pinožením se za svým štěstím. A někdy k němu stačí i to, že nám dítě řve celej zkurvenej den. Maj recht, pane Edel, za pět. ()
Galerie (37)
Photo © Cinecom Pictures
Zajímavosti (6)
- Film se natáčel v Brooklynské čtvrti Red Hook. (šerminator)
- O roli Tralaly měla zájem Courtney Love, přičemž se zůčastnila i konkurzu. (šerminator)
- Hlavní role Tralaly byla nabídnuta Patricii Arquette, ale odmítla ji. V jednom rozhovoru v roce 2015 řekla, že při začátku natáčení zjistila, že je těhotná, přičemž nechtěla hrát takovouto emocionálně složitou a v některých scénách velmi násilnou postavu, v jiném stavu. (šerminator)
Reklama