Režie:
Petr JáklKamera:
F. A. BrabecHudba:
Václav Noid BártaHrají:
Tatiana Dyková, Konstantin Lavroněnko, Vladimír Dlouhý, Bogusław Linda, Michal Dlouhý, Deana Horváthová-Jakubisková, Václav Noid Bárta, Werner Daehn (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Dramatický portrét polistopadové doby, kdy totalitní praktiky mocných našly živnou půdu v organizovaném zločinu a kriminálním podsvětí. Není divu, že se brzy rozpoutal boj o moc a peníze, který zcela potlačil práva jednotlivců a nebral ohledy na nic a na nikoho. Prvním mužem odsouzeným za nájemnou vraždu se stal Jiří Kajínek, obviněný z vraždy podnikatele Pernera a jeho osobního strážce Klempára. O jeho vině však i po deseti letech stále přetrvávají pochyby. Poté, co se pokusil uprchnout z věznice na Borech, se jeho případu ujímá mladá advokátka Pokorová, která žije se svým šéfem, právníkem Dočekalem, jenž Kajínka sám neúspěšně obhajoval. Pokouší se ji odradit, ona je odhodlána najít důkazy, které by jí umožnily případ znovu otevřít. Jak postupně odhaluje prorůstání zločinu do státní správy, zdá se stále pravděpodobnější, že její šance dosáhnout obnovy procesu jsou marné. Potom se však Kajínkovi podaří uprchnout z Mírova, věci dostanou nečekaný spád a Pokorová se konečně dostane na stopu tomu, co se tehdy stalo a kdo stojí v pozadí Pernerovy vraždy. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 168)
Fakt jsem překvapenej, co Jákl natočil. Na kaskadéra se jedná o velmi zručně zrobený film s opravdu americkým "lookem". ________ Nebudu snižovat hodnocení za to, s čím mám největší problém. Velmi mi vadí heroizování zločinců, zejména usvědčených vrahů. Vždyť režisér z něj dělá oběť systému, dokonce divákovi vnucuje myšlenku, aby mu fandil např. při útěku. Ať už je v případě Kajínek spoustu otazníků, pořád to je zmrd, na kterého ti, kterým ublížil nevzpomínají v dobrém. Bydlím pár kilometrů od Prachovic a spoustu mých známých ho pamatuje, jako sráče z největších. Je to vrah. A i kdyby nebyl, v každém civilizovaném státě by dostal doživotí i za ten zbytek co provedl. ()
Jákl má nakoukáno, vypadá to ‚americky‘ víc než cokoliv jiného, konečně máme v naší kinematografii postavu skutečného ‚bad-ass‘ (Konstantin Lavroněnko!), ale točit filmy o lidech, ze kterých média udělají světce, je tak trochu nemorální. Bez té ‚blesko-novácké‘ masáže bychom tady měli konečně pořádnou českou žánrovku bez nakyslé příchutě. 3 a ½. ()
Podle traileru to měl být příšerný akčně-šukací český pokus o vězeňské drama, úvodní titulky se jmény hlavních partnerů (Blesk, Nova) mi taky moc optimismu nedodaly. A co teprve ten hořký náraz, když jsem si po deseti minutách smutně uvědomila, že snad polovina postav je velmi viditelně předabována (v závěru je to procento mnohem nižší, ale stejně to přemluvení - hlavně v případě Bogusława Lindy - působí velmi rušivě). A ano, i přes tohle všechno se mi Kajínek líbil. Nebudu tvrdit, že je 100% autentický, to není (minimálně některá moderní technika se s příběhem starým několik let příliš neslučuje a najdeme tu i několik dějových nepřesností), ale drží se alespoň částečně jedné z možných verzí a to je mi na něm sympatické. A také je, snad kvůli Brabcově vypiplané kameře, která mi tentokrát nepřišla ani tak šíleně kýčovitá jako u Máje, velmi dobře koukatelný. Jakožto Plzeňákovi, který má velmi blízkého známého u Policie ČR a ten mu přiznal, že se o jistých zákulisních "nepravostech" doslechl, mi tento film velmi sedl. A to české filmy, ani akční žánr jinak nemám příliš v lásce. Následuje možný, nikterak však zásadní SPOILER: A v konečném důsledku je velmi příjemný i fakt, že z Kajínka film nedělá úplné neviňátko. Onen výše zmíněný známý, který film neviděl, za mnou po shlédnutí přišel a ptal se, jestli ve filmu Kajínek vystupuje jako ryze kladná, nevinná postava. Říkám, že ne (to, že je Lavronenko tak šíleně charismatický, že mu prostě musíte mu fandit, už je věc jiná), že se tam objevuje něco o tom, že donášel jisté informace / materiály komusi na policii. Reakce mě překvapila: "Tak to by sedělo." ()
Mě osobně teda Jákl potěšil, že na českou filmovou scénu přines trochu toho dravějšího točení v americkým stylu, který asi okoukal, když sám šaškoval v Americe, sice to teda mnohdy s tou super akční a super nápaditou a dravou kamerou přehání, ale to nic nemění na tom ,že Jákl svůj debut zvlád fakt dobře a vidět v našem filmu kvalitní bitku, to je jako vidět Eltona Johna bez teploušských oblečků, prostě prakticky nemožný a Jákl to přece dokázal. ()
Zdá se mi, že tvůrci až moc tlačí na pilu a místa, kde by měli být nezávislými pozorovateli, spíše více než méně nahrávají nejznámějšímu českému vězni a to se mi ani trochu nelíbí. Sama nevím, stejně tak, jako filmaři, jak to všechno bylo a proto by si měli uchovat odstup, což se jim ale ani trochu nepovedlo (hlavně proto, že se o to vůbec nesnažili). Takhle dělají z několikrát (spravedlivě) odsouzeného člověka hrdinu a morálně nadřazeného chudáke, kterému všichni ubližují a nenabídnou nám jediný objektivní pohled na celou kauzu. Po vizuální stránce to není špatné, i když jde spíš o marnou snahu podobat se hollywoodským blockbusterům, která ale v českých kulisách vyznívá docela směšně, naivně a hlavně místy hodně amatérsky. Jako by šlo o nějakou nevydařenou parodii na americké akčňáky. Ke třem hercům hlavních rolí nemůžu mít žádné výtky - Vilhelmová, Dlouhý i Lavroněnko jsou výborní, některé (nejen) epizodní role jsou ale občas spíš k smíchu (drsní bachaři, Doležalova žena a spol.) a co mi vadilo úplně nejvíc bylo předabování některých postav, které bylo dost markantní. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (44)
- Práva na vysílání hned ze začátku odkoupila a stále vlastní TV Nova. (rublik05)
- Na Mírově se natáčely pouze exteriéry. Přesto byl kvůli filmu vyklizen jeden vězeňský blok. (blackrain)
- V roli jedné z pozůstalých na pohřbu je možné spatřit JUDr. Kláru Slámovou, předobraz postavy advokátky Pokorové, kterou ztvárnila Tatiana Vilhelmová. (elisheva)
Reklama