Režie:
Rob MarshallKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Hans ZimmerHrají:
Johnny Depp, Penélope Cruz, Ian McShane, Geoffrey Rush, Kevin McNally, Sam Claflin, Àstrid Bergès-Frisbey, Stephen Graham, Richard Griffiths, Greg Ellis (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Během pátrání po Prameni věčného mládí přišel nechvalně proslulý kapitán Jack Sparrow o celou posádku i o svůj pirátský koráb, Černou perlu. Nyní se vydává do Londýna, aby osvobodil ze zajetí svého věrného přítele Gibbse a zachránil ho před šibenicí. Od Gibbse se dozví, že se v Londýně objevil falešný kapitán Sparrow, který na svou loď pořádá nábor nových členů posádky. Cestou od soudu je Jack zajat britským králem Jiřím II., který mu nařídí, aby pro něj získal Pramen věčného mládí. Do cesty se mu připlete tajemná Angelica, která ho přinutí vstoupit na palubu lodi Queen Anne's Revenge. Té velí slavný a obávaný pirát Černovous. Jack se tak ocitá na neočekávaném dobrodružství, během kterého nemá tak docela jasno v tom, kdo je pro něj větší hrozbou: zda Černovous, či Angelica, se kterou sdílí tajuplnou minulost. (TV Nova)
(více)Videa (37)
Recenze (1 492)
No moc se mi nechtelo verit tem kecum direct-to-dvd, ale popravde receno, pomaloucku polehoucku skutecne to tak zacina vypadat. Celej pribeh o hledani fontany mladi pusobi dojmem, jak kdyby si tvurci proste rekli, ze hlavni particka musi nekam jet a los padnul na fontanu, takze se tam vsichni zenou, ale nikdo nema poradnej duvod. Nekonaj se ani zadny akcni sceny, o kterejch by se dalo rict epic, jasne, neustale se neco deje, honicky, bitky, ale nic, co by clovek uz nevidel nebo co by vylozene oslnilo. Ruku v ruce s tim jdou ne uplne vypilovany triky, ktery obcas docela bijou do oci. V podstate to tak zachranujou jen herci, Depp, kterej prakticky nesleze ze sceny a muze se pretrhnout, aby se divak bavil a vychazi mu to, sype ze sebe jednu hlasku za druhou a je fakt paradni. A pak nahrada za Keiru a Orlanda - Cruz, ktera je taky paradni a sarmantni a verte mi, ty postavy, co tu nejsou, vam nebudou ani vterinu chybet. Co se tyce Rushe a McShanea, ty bohuzel nedostali moc prostoru. Celkove sice porad docela solidni zabava s paradnim obsazenim, jako vzdy skvelou hudbou, ale uz to pusobi trochu jako vareni z vody a pro me zklamani. ()
Napsal bych, že mi chyběl Orlando, ale lhal bych, tak jsem místo toho napsal telegram studiím Walta Disneyho: „Přestaňte dojit tu pirátskou krávu, vždyť už má vemeno úplně vytahané. Stop. Peníze nejsou všechno. Stop. Nebo jsou? Za kolik míčů by si nechal Johnny narůst dredy i dole? Stop. Páté pokračování. Stop. Šesté. Stop. Celá tato infantilní karibská série, nekonečná nuda a fikaná továrna na prachy. Prosím Stop!“ Omluvte mou neznalost mytologie, potažmo gynekologie, ale mořské panny jsou panny, protože nemohou roztáhnout nohy..? ()
Zaciatok zacinal tak slubne a v tej chvili som si pomyslel, ze urcite neklesnem pod stvrtu *, lenze potom prisiel pomerne nudny stred filmu a trochu pridlha plavba ku cielu, ktora bola sice okorenena morskymi pannami, ale ani zaver to nedokazal nijako zachranit, takze som musel zostat pri tretej *, pretoze ked si spomeniem na prve dve casti, tak v tejto je aj napriek snahe vidiet, ze uz to nebolo ono. Malokedy sa mi stava, ze pri 3D filme takmer zabudnem, ze mam 3D okuliare a tak som premyslal, ci to vobec malo zmysel aj ako 3D vidiet, podla mna to bolo zbytocne. Johnny Depp je ako v kazdej casti rovnako humorny, hudba Hansa Zimmera je opät prekrasna, Penélope Cruz uzasna, len neviem, ci nebolo chybou nahradit rezisera Gorea Verbinskeho inym oscarovym reziserom muzikalu CHICAGO (2002) alebo dalsieho muzikalu NINE (2009) Robom Marshallom. Mozno som mal prilis velke ocakavania, uvidim po reprize niekedy v buducnosti. ________ Johnny Depp - (Jack Sparrow) +++ Penélope Cruz - (Angelica Malon) +++ Geoffrey Rush - (Barbossa) +++ Ian McShane - (Blackbeard) +++ Kevin McNally - (Gibbs) +++ Astrid Berges-Frisbey - (Syrena) +++ Stephen Graham - (Scrum) +++ Keith Richards - (Kapitán Teague) +++ Richard Griffiths - (Kráľ George) +++ Judi Dench - (Bohatá dáma v koči) +++ Produkcia: Jerry Bruckheimera +++ (Videl v 3D kine 05.06.2011) ()
Piráti Karibiku po štvrtý krát a tentokrát navzdory názvu vo vodách známych. Preč je našťastie prekombinovanosť a násilne vytváraná mytológia predošlých dielov a znova zábavný Jack Sparrow sa stáva plnohodnotnou hlavnou postavou, ktorej nemám problém problém uveriť ani úlohu hrdinu príbehu. Prvý blockbusterový zárez Roba Marshalla aj kvôli zoškrtanému rozpočtu postráda Verbinskeho cit pre vizuál ale príbeh a postavy z ktorých cítiť návrat k neprekonanej jednotke sa mu aj zásluhou striedmejšieho scenára nerozpadávajú pod rukami. Krásna Penelope Cruz, stále charizmatický Hector Barbossa a kompletná línia s morskými pannami sú dostatočne pútavými prostriedkami k dosiahnutiu cieľa a vo výsledku nevadí ani menej využitý záporák. Dobrodružná výprava o hľadaní prameňa mladosti u mňa skrátka obstála a ďalší výpravný návrat do Karibiku privítam s chuťou. ()
Galerie (208)
Zajímavosti (60)
- První díl série, kde se neobjeví Orlando Bloom (Will Turner), ani Keira Knightley (Elizabeth Swann). (StrYke)
- Film je celkově pátým společným dílem režiséra Roba Marshalla a výtvarníka Johna Myhrea, držitele Oscara za výpravu snímků Chicago (2002) a Gejša (2005). (Čiban)
- Ačkoliv je Júki Macuzaki (Garheng) prvním Japoncem, který si v sérii zahrál piráta, nejedná se o první případ, kdy taková role ve filmech společnosti Disney připadla některému z jeho krajanů. Sessue Hajakawa již předtím ztvárnil velitele pirátské bandy v disneyovce Švýcarský Robinson (1960). (Čiban)
Chybí tu nějaká epická bitva. Sice je tu spousta šermování a půtek, ale něco ve stylu mlýnského kola ze dvojky nebo závěrečný rozepře na moři ze trojky tady postrádám. Druhak ty drobný rozbroje, zejména šermířský, zůstávají mnohé dlužny pověsti Marshalla coby broadwayského choreografa. ____ Páni scénáristi zahoblovali scénáři hrany do té míry, že anarchie a sofistikovaně chaotické subploty ze dvojky a trojky nahradila přehledná a malinko unylá lineární cesta (jak jinak za „MacGuffinem“, neboť cesta je zde důležitější než cíl). Podle mého soudu se má dvojka a trojka ke čtyřce stejně jako Sex ve městě (punkersky drzý sražení pěti dílů seriálu do filmu) ke staromilské Pretty Woman. Nemohl jsem si vynachválit ze scenáristického hlediska určitě ne triviální scény z předešlých dílů, ve kterých každá z postav kooperovala a zároveň podváděla ostatní (vztah Keiry, Orlanda, Deppa, Norringtona např.). S tímhle „kontrolovaným bordelem“ souviselo i časté pozdvižení duelu na šermířský / pistolnický truel á la špageťák Hodný, zlý a ošklivý či Gauneři. Tady je to vzdor různým zvratům dost otrocky zúžený do jediného screwball vztahu Penélope versus Depp. ____ Správně se to mělo jmenovat Piráti z Karibiku: The Fountain of Youth. On Stranger Tides je úlitba Powersovi, jehož předlohou se tvůrci inspirovali, byť dost volně, anžto Sparrow ani Barbossa v knize třeba vůbec nejsou. Škoda, že nezačíná čtyřka podle knihy, kde je rozkošná scéna, ve které malá loďka přepadne obří koráb. ____ Nehledě na dabing je lepší jít asi na 2Dčko, protože brýle akorát zatemňují už tak potemnělý děj a 3D není využitý. Sice se několikrát máchne mečem mezi diváky, nicméně stěžejní akce se odehrávají zásadně a příznačně v ploše plátna. Jak podotýká Nolan, vzhledem k tomu, že si prostorové vnímání bereme z barev, rozlišení, viditelnosti (kupř. z-buffering dává bližším předmětům i světlejší odstín) ap., je každý 2D film už vlastně ve 3D. Co je ale pak 3D film? Samozřejmě - návratem ke 2D, protože natáčet akci ve 3D je stále nesmírně složité, ba neproveditelné (Marshall několikrát vytroubil do médií, že nemá vlastně vůbec šajnu, která bije), takže se tvůrci odvážou mnohem méně než u 2D filmů. Tolik k paradoxům stereoskopie. ____ Existují v zásadě tři způsoby, jak složit hudbu k filmu. Prvním extrémem je napasovat hudbu striktně na obraz, čehož příkladem byla trilogie Matrix, extrémem druhým je pouze podbarvit dění, viz Vangelis a zejména tací, kteří skládají filmovou hudbu jen sem a tam na bokovku. Někde mezi tím stojí kompromis, který zastává Zimmer a který je založen na tom dát filmu správné tempo a rytmus, což zajišťuje jinak střih, dění před kamerou nebo pohyb kamery (v první desetiminutovce Tenkrát na Západě to byl výjimečně zvuk). Tady je to hudba. Zimmer, který v jedné minutě změní tempo a rytmus skladby i dvacetkrát (oproti jednotvárnějším mexikáncům Radrigo Y Gabriela), ví jinými slovy o podstatě filmu víc než celý filmařský štáb dohromady. Vůbec se kloním k názoru, že tempo a rytmus jsou jedním z klíčů k tajemství filmového řemesla. Jde-li například postava venku a pak v dalším záběru vevnitř, tak pointa kontrastu není v tom, že jednou je venku a podruhé vevnitř, ale v tom, že jednou jde rychleji a podruhé pomaleji. ____ O nějaké chemii mezi herci nebo kouzlu filmu nemůže být, obávám se, příliš řeči (ačkoliv podívaná je to pořád nadprůměrná). Ovšem co je nejskandálnější – chybí Mackenzie Crook, srandovní pirát z předešlých dílů! () (méně) (více)