Režie:
Christopher NolanScénář:
Christopher NolanKamera:
Wally PfisterHudba:
Hans ZimmerHrají:
Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt, Elliot Page, Tom Hardy, Ken Watanabe, Dileep Rao, Cillian Murphy, Tom Berenger, Marion Cotillard (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) je velmi zkušený zloděj a jeho největší mistrovství je v krádeži nejcennějších tajemství. Ovšem není to jen tak obyčejný zloděj. Dom krade myšlenky z lidského podvědomí v době, kdy lidská mysl je nejzranitelnější – když člověk spí. Cobbova nevšední dovednost z něj dělá nejen velmi vyhledávaného experta, ale také ohroženého uprchlíka. Musel obětovat vše, co kdy miloval. Nyní se mu však nabízí šance na vykoupení. Může získat zpět svůj život. Tato poslední zakázka je nejen velmi riskantní, ale zdá se, že i nemožná. Tentokrát nemá za úkol myšlenku ukrást, ale naopak ji zasadit do něčí mysli. Pokud uspěje, bude to dokonalý zločin. (Cinemax)
(více)Videa (30)
Recenze (4 113)
Jen skutečně málokdy mívám u podobných hollywoodských filmů pocit, že ta kvanta milionů byla utracena za něco, co má smysl a přetrvá déle, než jen jednu sezonu. Počátek je doslova dokonalým (a tak trochu i intelektuálním, nejde-li v podstatě o protimluv) blockbusterem, který v sobě konečně spojuje vše, co dělá dobrý film dobrým filmem a tím pádem překračuje hranice svého stínu. Nolan je bravurním režisérem, ale navíc i geniálním scénáristou, jeho tvůrčí rukopis se řídí především myšlenkou a triková stránka je jen dokreslením příběhu, ne samotným nositelem významu filmu. Medium filmu je vlastně snem, ke kterému opakovaně utíkáme a mnohý z nás věří, že zobrazovaný příběh je skutečností, ta paralela je možná zásadním prvkem tohoto snímku. Počátek je hlubší podobenství o podstatě naší reality, tak trochu filosofickým zkoumáním poznání světa, gnoseologickým důkazem zpochybnění naší reality. Ta pochybnost o podstatě toho, co nás obklopuje, se táhne už od dob Platonova Podobenství o jeskyni a dnes ji opět přiživují vývody moderní kvantové fyziky. Realita není jedna, realit je více, možná tisíce, miliony, nekonečno. Záleží na pozorovateli (solipsismus), záleží na mnoha okolnostech, na subjektu, kočce, která je zavřena v krabici. Matrix ve filmové vulgární rovině otevřel tuto debatu i v rastru reality virtuální a Nolan teď přichází s mnohaúrovňovou realitou uvnitř snů. Jistě, Nolanův styl je dle železných zákonitostí hollywoodského filmového průmyslu až příliš okázalý, vše je nakombinováno až příliš na efekt, navíc tak trochu hypertrofované akční finále mírně pozapomene na hloubku v dešti kulek a výbuchů, to aby se investované miliony stoprocentně vrátily, ale i přesto nelze přehlédnout tu vyloženou snahu diváka NUTIT myslet, zpochybňovat jeho klidné bytí ve ztemnělém sále, orientovat se ve spletitém ději...to se cení, pane režisére. Proto má Počátek takové hodnocení a ohlasy, jaké má, proto je událostí nejenom této sezony. Předpovídám, že tohle bude v audiovizuálním kontextu nový Matrix... Podobné filmy: Matrix, eXistenZ, Třinácté patro, Pan Nikdo, Věčný svit neposkvrněné mysli, Osudový dotek ()
║Rozpočet $160miliónov║Tržby USA $292,576,195 ║Tržby Celosvetovo $825,532,764▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $85,732,021 //počet predaných kusov 3,929,688║ Tržby za predaj DVD v USA $87,000,261 //počet predaných kusov 5,235,189║ __ABNORMALITA__ __Christopher Nolan predbieha dobu a opäť do nás hustí megaobjemné sústo aké by možno s vývojom kinematografie bolo stráviteľné tak v roku 2020. Nolan akoby súperil s Jamesom Cameronom, kto ma prešpikovanejšiu vizionársku schopnosť. V podstate ide o film, ktorý búra hranice dokonalosti a zachádza až ku geniálnosti nadľudských možností. V istom ohľade ide o Matrix ďalšej dekády a asi aj preto tento krát nebol do služieb povolaní Christian Bale do úlohy Dom Cobba aby výzorom nepripomínal Keanu Reevesa ako Nea. Nuž voľba obsadiť Leonarda DiCapria nezaostala za očakávaniami tohto vyzretého herca a opäť sa prekonáva a nebolo by vôbec prekvapivé keby konečne zožal aj nejaké ceny. Viacvrstvový dej, doslova v tomto prípade najlepšie vystihujúce slovo je pyramídový, je podobný "dokonalému" Dokonalému Triku, či že vôbec to nie je pre diváka žiadna ľahká vec stráviť tu hromadu informácii čo dej ponúkne, kompletnosť príbehového prepojenia ako celku príde približne od 5pozretia filmu. A preto aj pre všedného diváka to musí byť doslova smršťový zabiják. Film má spracované všetko na tej najvyššej úrovni, detailne vypiplané triky, odzbrojujúca hudba, moment prekvapenia, fantastické herecké obsadenie(Marion Cotillard opäť čaruje svojim pohľadom, nechýba ani prepojenie z Edith Piaf), originalita snových a akčných scén, či dokonca nadmieru silný emociálny náboj... __Čím viac sa to celé snažím pochopiť, tým viac som len domotaný! Sila čo stvoril Nolan! __ /videl v kine 3x: 100%/ ()
Pokial vo vas film vyvola jeden jediny pocit, a to ten, ze ste nasrany, tak je niekde nieco zle... Film, ktory je o snoch, o jednom z najneprijemnejsich pocitov v zivote cloveka, o pocite viny, a o snahe zmenit to, co sa uz zmenit neda, vo vas proste nutne musi vyvolat aj nieco ine, ako len tupe pozeranie na platno, na hodinky a postupne narastajuce nasranie, ze koho sa tu reziser snazi oblbnut poriadne suchym a plesnivym rohlikom. Ano, audio-vizual je skvely, teda az na zasnezenu part, kde som neveriacky krutila hlavou, ze co som snad na 356-tej casti Jamesa Bonda, ci co? Ale audio a ani video mi nestacia na to, aby mi stali chlpy. Chce to pribeh, chce to dobre spracovany pribeh a chce to hlavne postavy, ktore su vam sympaticke... Chce to ten "KICK", ktory Inception proste chyba. A navyse, ak presne viete, hoci ste sa vyhybali recenziam, trailerom, citaniu komentarov, aby ste isli do kina s cistym stitom, ako to dopadne a ako bude vyzerat posledna scena, tak to je kudla do zad aj pre otrlych, ako som ja. Som sklamana, nasrana a pevne verim a dufam, ze Nolan sa pozviecha a natoci opat nieco "kulervouce", ako je pre mna uz dnes klasika menom Memento... ()
Myšlenka je jako virus. Odolná. Velmi nakažlivá. Nejmenší semínko může vyrůst a výsledná myšlenka Tě může definovat nebo ZNIČIT..... Ch. Nolane! TVŮJ SVĚT NENÍ SKUTEČNÝ! Svět snu - ABSOLUTNÍ filmařina plná vizuální pastvy pro oči, skvěle doplněná Zimmerovou hudbou. Je to málo? Je to jednoduché, ale ne bezduché, hodně (dobré) akce. Chybí mi víc napětí, větší emoce. Každopádně to musím vidět znovu! Několik důvodů, proč má smysl film vidět: 1.) Chci vidět, že Ch. Nolan neumí jen netopýry. 2.) Jsem schopen nakreslit za minutu bludiště, který ostatní budou 2 minuty luštit. 3.) Jsem machr na paradoxní architekturu. 4.) Říkají o mě, že furt chrápu. PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE *** NAPĚTÍ * ()
Než se podívám podruhé a vyplodím něco smysluplnějšího, musím říct následující - dobře, DiCaprio si zaslouží respekt jako herec. Nolan je nadlidské nebo možná nelidské stvoření uvězněné v lidském mozku. Joseph Gordon-Levitt je sekáč (což byl minimálně i v 500 Days of Summer, ale tady hraje zcela jiný druh). Marion je věrohodná i jako psychopat, ale už to není sexy:) A nakonec, přestože je na plátně asi deset sekund, ale protože mě vizuálně vyděsila už v druhém filmu, Talulah Riley je děsivě nefotogenická až ošklivá, minimálně pokud je jakkoliv "přikrášlená" (k důkazu číslo 2 viz Piráti Na Vlnách). Jo a abych nezapomněl - po deseti letech je Inception první neanimák, ze kterého mi samovolně spadla čelist. ()
Galerie (141)
Zajímavosti (133)
- Letuška (Miranda Nolan), která má přinést přistroj, za sebou po uspání magnáta (Cillian Murphy) zatáhne závěs. Vzápětí podává kufřík s přístrojem skrz dveře, na kterých závěs není. (kubixix)
- Čeští distribuři museli uvést název snímku ještě před tím, než ho mohli poprvé vidět. Právě proto se může zdát, že překlad názvu není odpovídající. (montongery)
- Scéna, kdy Ariadne (Ellen Page) zničí zrcadlo pouhým dotykem, byla inspirována scénou z filmu Paprika (2006). (moznazitra)
Reklama