Série(4) / Epizody(12)
Obsahy(1)
Kurt Wallander (Kenneth Branagh) vede kriminalistické oddělení Ystadské policie. Jeho denní náplní je výslech podezřelých a vyšetřování vražd, ani po letech ale nedokáže ze své podstaty pochopit násilí, které ho stále obklopuje. Do svého zaměstnání je však maximálně ponořen, což v důsledku vede krom obdivuhodného nasazení a schopnosti empatie s oběťmi také k věčné únavě a faktu, že mimo práci nemá krom dospělé dcery nikoho; manželka ho opustila a na budování přátelských vztahů není čas.
Filmová série o třech devadesátiminutových dílech byla v roce 2008 natočena ve Švédsku podle novel švédského spisovatele Henninga Mankella. Vzhledem k příznivému ohlasu kritiky i publika by v příštích letech mělo dojít k natočení dvou dalších třídílných sérií.
(StarsFan)
Videa (7)
Recenze (224)
Kurt Wallander je ten nejlidštější a nejzainteresovanější detektiv, jakého kdy svět filmu a televize poznal. Wallander si každý případ bere velice osobně a je odhodlán jej vyřešit za každou cenu. Ještě nikdy tedy nebyla kriminální linka tak úzce spjata s postavou detektiva a pro seriál jde o věc přímo stěžejní. Znamenitý a své roli naprosto odevzdaný Kenneth Branagh představuje zvláštní typ detektiva, zatěžkaného mnoha zdrcujícími emocemi a dilematy. V průběhu jednotlivých dílů prochází až jakýmsi vnitřním rozkladem (jasně, ne zrovna originální označení, ale ono to zkrátka sedí) a mnoha pády, při kterých se neustále přesvědčuje o tom, že nejvíc z jeho osobního života zůstalo právě v jeho práci. Stejně intenzivní pochvalu si však zaslouží i zbytek – skvělé scénáře s opravdu pečlivým vystavěním kriminálních případů, režii, kameru, hudbu, herecké osazenstvo… Plného hodnocení bohužel Wallander nedosáhl kvůli snížené kvalitě vybraných „béčkových“ dílů (byť epizoda Firewall se vlastně v rámci žánru konspiračního thrilleru nemá za co stydět a postava Wallandera se v ní posouvá dál; The Dogs of Riga bohužel nevytěžilo z vytrhnutí Wallandera z jeho běžného prostředí vůbec nic, vývoj postavy zde nemile ustrnul a coby žánrová zábava je epizoda rovněž slabá) a občasné nevyváženosti tempa devadesátiminutové stopáže. ()
Wallander je kriminalista z jižního Švédska. Nespí, trpí přepracováním, má vaky pod očima, že by se do nich vešel celý skautský oddíl, na tváři mu raší několikadenní strniště, osobní život stojí za hovno, zná jen svou práci a té se věnuje na 120 %. Oběti, které zachrání ho posílají permanentně do hajzlu, pozůstalí ho rovnou fackují a kopou. Jeho práce ho deptá, každý den vidí jen marast společnosti a zničené lidské životy. Na druhou stranu je si vědom, že nikdo jiný tu práci za něj neudělá. Takže ať už se potýká s pedofily, kyberteroristy nebo sériovými vrahy, máte pocit, že se co nevidět nervově zhroutí. Doplním, že Wallandera hraje Kenneth Branagh a hraje ho natolik famózně, že redefinuje pojem seriálové herectví. Spolu s bravurní severskou atmosférou tak dává zapomenout i na krapet překombinované zápletky. Wallander jakožto celek by se dal popsat jako sociologický detektivní thriller. Nezvyklé, ale velmi silné dílo, kór, když by se dal každý druhý kamerový celek screenovat a zarámovat jako umělecká fotografie. Nemluvě o atypické hudbě, který podmalovává většinu scén. (a ano, třikrát sláva dokonalé seriálové propagaci ČT, která to vysílala někdy ve všední den v noci) ()
1 séria ****, 2 séria **** a pol* Od Wallandera som vzhľadom na všetky ospevné recenzie očakával vysoko sofistikovanú detektívku starej školy. Po druhej sérii som trochu prekvapený, že takmer všetky prípadny obsahujú vždy jemnú nelogickosť, resp. chybičku krásy, niečo čo nesedí, ale paradoxne príbehy som si maximálne užil tak či tak. To je asi jediná kritika, ktorú ju Wallanderovi môžem napísať (teda okrem toho, že jeho tím pôsobí niekedy ako banda šaškov a na všetko je tam chudáčisko de facto sám:). To čo je najpodstatnejším faktorom, pre ktorý ma Wallander dostal je jeho "pozerateľnosť" a dva hlavné faktory - postava poctivého oddaného večne unaveného a frustrovaného Wallandera (skvelý presvedčivý Branagh!), ktorý akoby vypadol z filmu Oliviera Marchala a geniálna kamera, ktorá maximálne využíva krásy švédskeho prostredia a ktorá je vypiplaná do posledného detailu. Teším sa na tretiu sériu a na ďalšie čo snáď prídu. 3 séria slabšie **** - prvý diel výborný, zvyšné dva prekvapivo slabšie (na pomery Wallandera). Do príbehov sa vkráda povrchnosť, niekedy som mal pocit, že tvrocovia sa prioritne sústredili na vizuál (úplne geniálna kamera, tak ako v predchádzajúcich dieloch). To čo je však najdôležitejšie, je zachovaná "pozerateľnosť". Wallander ako postava sa naďalej vyvíja a Kenneth Branagh stále dokáže svojou charizmou potiahnuť celý dej. Čiže spokojnosť ostáva, aj napriek jemnému poklesu kvality, ďalšie diely si určite rád pozriem. ()
Snad žádná jiná seriálová (a ostatně ani filmová) postava není tak prožitá jako Branaghův Kurt Wallander (aka chodící severská depka). Právě on ve spojení s působivou atmosférou a melancholickou hudbou; o geniální kameře ani nemluvě; z toho dělají kriminálky, na které se jen tak nezapomene, byť jednotlivé případy nejsou samy o sobě žádné žánrové terno, se kterým byste se nesetkali i jinde. Na to poněkud šustí papírem a jsou předvídatelné více než je zdrávo. Čímž neříkám, že jsou snad špatné či jen průměrné (až na hloupý, ale ani tak ne špatný díl Firewall). To platí o první sezóně (4/5), během druhé sezóny (5/5) se i dojem z jednotlivých epizod značně vylepší díky jejich "dürrenmattovskému" pojetí. Ovšem ono je to stejně jedno, protože o ty případy jako takové jde stejně "až" v druhé řadě. To třetí sezóna (4/5) pokračuje sice v trendu té druhé a je v detailech ještě lepší, ale zároveň v kriminální části ještě více papírem šustící i předvídatelnější. Na kvalitách to; opět; sice nemění zhola nic, ovšem společně s nepříliš vydařeným pokusem o změnu stylu i žánru během rižské anabáze, to znamená ústupek z piedestalu nejvyšší kvality. ()
Hodnotím po první sezóně, tedy třech dílech... a tady by možná nebylo na škodu to vzít postupně. První díl je skvělý, tak na 90%, Wallander je postava silná a dobře zahraná, celé to funguje jako detektivka i psychologický thriller. V druhém díle už je vidět silný posun hlavní postavy - někdo to nazývá vnitřním rozkladem, já že se z něj stává socka. 70%. V třetím díle už nefunguje vůbec nic. Hlavní postava není detektiv, ale zombík bez ničeho, policie není policie, ale jen banda kecálků, o detektivce se nedá ani mluvit. Ano, mohl to být účel, ale že by platilo "účel světí prostředky"? Kvůli vývoji (a mě nelibému) hlavní postavy zničit celé schéma, porušit všechny pravidla policejní práce a stejně skončit dobře... nechci, děkuji. 30%. Celkem tedy tři hvězdičky. Změna po druhé sezóně... Ne a ne a ne. Tohle prostě nefunguje. Pomalé tempo, nefungující postavy (krom vždy jednoho naoko dobrého postoje hlavní postavy) a bohužel pokračování těch odporností z třetího dílu první sezóny. Asi jsem viděl jiný seriál než ostatní. ()
Galerie (122)
Zajímavosti (7)
- Natočeno podle knihy „Ve slepé uličce“ od Henninga Mankella. (LaCasita)
- Téma agentů KGB v díle „The Dogs of Riga“ je dané tím, že knižní předloha „Hundarna i Riga“ vyšla v roce 1992 – pouze rok poté, co se Lotyšsko definitivně odtrhlo od Sovětského svazu. (Ezis)
- Natočeno podle knihy „Psi z Rigy“ od Henninga Mankella. (LaCasita)
Reklama