Série(4) / Epizody(12)
Obsahy(1)
Kurt Wallander (Kenneth Branagh) vede kriminalistické oddělení Ystadské policie. Jeho denní náplní je výslech podezřelých a vyšetřování vražd, ani po letech ale nedokáže ze své podstaty pochopit násilí, které ho stále obklopuje. Do svého zaměstnání je však maximálně ponořen, což v důsledku vede krom obdivuhodného nasazení a schopnosti empatie s oběťmi také k věčné únavě a faktu, že mimo práci nemá krom dospělé dcery nikoho; manželka ho opustila a na budování přátelských vztahů není čas.
Filmová série o třech devadesátiminutových dílech byla v roce 2008 natočena ve Švédsku podle novel švédského spisovatele Henninga Mankella. Vzhledem k příznivému ohlasu kritiky i publika by v příštích letech mělo dojít k natočení dvou dalších třídílných sérií.
(StarsFan)
Videa (7)
Recenze (224)
1. série: Epizody Sidetracked a One Step Behind jsou výstavní. Žánr detektivky je tu jakýmsi tmelem psychologického dramatu o vnitřně se rozkládajícím detektivovi, zpřetrhaných osobních vazbách mezi policisty a sociálních nešvarech soudobého Švédska. Lze tu klidně hovořit o paralele s nekonečně nadhodnoceným Larssonovým Miléniem, rámec, atmosféra i přístup podobný. Režie Philipa Martina brilantně inkorporuje prvky severských dramat, odosobnělé umístěním postav v krajině, odskody k náladotvorným lyrickým záběrům i časté situování diváka za sklo, do izolace od postavy. Chladná a přitom promyšlená práce, která dodává téhle sérii zcela svébytnou atmosféru. Brannagh je dechberoucí a v pohodě uhraje všechny rozdílné polohy smutku a zmaru, kterými si Wallander projde. Prostřední díl Firewall je trochu mimo koncept, klasičtější, zápletka nadsazená, vyhrocené do lehce jalového konspiračního thrilleru s prvky tuctového melodramatu o femme fatale. Určitě ne cesta, kterou by se měl Wallander ubírat. Celkově: seriál 100% stylově kompatibilní s mým vkusem. Existenciální krimi thriller pro fajnšmerky ulítlé na sever. 2. série Tady nenacházím slabého místa, jen musím vyzdvihnout, jak Wallander jde proti laciné politické korektnosti, ať už v díle The Faceless Killers (téma přistěhovalectví a rasismus) nebo v naprosto famózní epizodě The Man Who Smiled (vykořisťovatelský soucit se zeměmi třetího světa). Wallanderův psychický rozkol se prohlubuje až do naprosté vykloubenosti ze světa - Fifth Woman je pak elegantním uzavřením dramatického oblouku a jistou dílčí katarzí depresemi rozervaného "Joba z Ystadu". Další série nutná - vedle Sherlocka nejlepší detektivní seriál, co jsem viděl. ()
Detektivní seriál pro fajnšmekry. Vymakaný, vyhraný a vypiplaný po všech stránkách. Kenneth Branagh svou úlohu lidsky rozháraného policejního komisaře spíše žije než hraje. K tomu tolik nádherných záběrů na krajinu, až máte pocit, že je Švédsko nejkrásnější zemí na světě S nimi skvěle ladí působivá hudební složka. Co se týká samotných kriminálních případů, ty mají ve většině dílů zajímavé a přtom uvěřitelné záplety i rozuzlení. V každé řadě by se našla jedna epizoda, která mi sedla trochu méně, ale i ty hodnotím jako velmi dobré. ()
Mám za sebou první řadu a na rozdíl od některých tedy nemám dojem, že bych viděla revoluční kriminálku. Má to atmosféru švédského maloměsta, takže spíš než britskou ponurost si představte chladnou melancholii. Na nějakých výstředních postavách to taky nestaví. Postava Wallandera je asi můj největší problém. Branagh je velmi dobrý, ale Kurt je prostě nudný patron, který se neustále tváří, jako by mu někdo sebral oblíbenou hračku. Navíc si v jednom kuse otvírá hubu na Magnuse, který se mu jen snaží pomoct. Z případů mě dostal hlavně ten třetí, který skvěle pracuje s emocemi. ()
Dobré detektivky. A také mini-sondy do duše člověka, který si neví rady sám se sebou. Krásně natočené, výborná kamera, hudba, herecké výkony...i zápletky jsou dobře vymyšlené. Jen mne příšerně vytáčí, jak amatérsky si někdy Wallander jako policajt počíná. Ponechme stranou, že tak labilní a nevyrovnaný člověk by snad neměl vybalovat ani banány v Lidlu...natož dělat u policie. Hodně mě na Wallanderovi - policajtovi štve jak hrozně pomalu reaguje, nezajistí ochranu důležitých svědků (kteří mu logicky dost často chcípají), nemá připravenou zbraň když jde do akce, nezajistí zbraň pachateli (a ten člověk se mu následně zastřelí...). Chodí do terénu bez průkazu a občas i s pistolí bez nábojů (WTF)...chodí s rozpřaženýma rukama směrem k pachateli, který na něj míří zbraní. Toto může dělat jen dement!:-) P.S Díl z Rigy byl v porovnání s ostatními strašný...scénáristé si ukrojili trochu moc velký krajíc. Měli by se držet Švědska...to jim šlo:-) ()
Duch Svatý nejvyšší seriálové trojice BBC. Oproti zbylým dvěma sériím možná není Wallander tak zábavný, napínavý a celkově vtahující, ale právě v něm žije ten duch správné kriminálky. Co víc, Švédské kořeny mu na krk věší tolik surovosti a deprese, že z něj šedivá atmosféra severského maloměsta přímo sálá a spolu s přenádherným obrazem i vtahující hudbou dokáže pohltit i přes jakési odosobnění hrdiny. To probíhá přesně po vzoru krimi minulého století: již zmíněné maloměsto s hromadou sériových a různě vyšinutých vrahů a především pak Wallanderovou uzavřenou povahou. Fakt, že se jedná o knižní adaptaci mu na jedné straně ubírá překombinovanými zápletkami a pozorností pouze a jedině na titulní postavu. Na stranu druhou z něj však vždy do konce dotažené opakující se téma beznaděje mezi britskými sourozenci činí unikát. Amen. ()
Galerie (122)
Photo © BBC
![Wallander - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/161/762/161762289_de506f.jpg)
Zajímavosti (7)
- Natočeno podle knihy „Ve slepé uličce“ od Henninga Mankella. (LaCasita)
- Závěrečná přestřelka v 3. epizodě 2. série s názvem „The Dogs of Riga“, po které policisté nechají ležet na zemi svého mrtvého kolegu (Artūrs Skrastiņš), se odehrává před zdí, na které je nasprejovaný lotyšský nápis: „Savāc aiz sevis!“, což v překladu znamená: „Sesbírej po sobě odpadky!“. (Ezis)
- Téma agentů KGB v díle „The Dogs of Riga“ je dané tím, že knižní předloha „Hundarna i Riga“ vyšla v roce 1992 – pouze rok poté, co se Lotyšsko definitivně odtrhlo od Sovětského svazu. (Ezis)
Reklama