Série(4) / Epizody(43)
Obsahy(2)
Jesse Custer, kazatel v jednom malém městě v Texasu, je dosti složitý případ. Má ho v moci jakási tajuplná entita, která mu propůjčuje nadpřirozenou sílu. Custer se ve společnosti své bývalé přítelkyně jménem Tulip a Ira Cassidyho vydává na cestu, aby - a to je míněno doslova - nalezl Boha. (AMC Czech)
Videa (11)
Recenze (154)
Zatím dost opruz a nuda, vypadá to tak, že první série bude věnována úvodu do světa komiksu Preacher. A Ťululip je příšerná, herečka, která je do její role obsazena je poněkud tmavší a její postava vůbec nefunguje, navíc pekelně přehrává. Chtěla by tak moc být hustá a cool vtipná a vůbec ji to nejde.Čtvrtý díl a pořád nic, jen nuda, za trest dám už teď trapné 2*. ()
Jako komiksem nepolíbený jsem neměl příliš velká očekávání, tak trošku jsem si myslel, že to bude hezky po Rogenovsku/Goldbergovsku prvoplánová jatka s mnoha wtf momenty. Pilot se v hodnocení poměrně vyšvihl i když mě osobně ničím příliš nenadchl a od té doby servíroval lepší či průměrné díly a jen jeden perfektní. Na rozdíl od jiných jsem ale nikdy nebyl proti samotnému Preacherovi Cooperovi, takže v tomhle směru v pohodě, ovšem absolutně nejvíc jsem fandil Tulip, která se stala mojí nejoblíbenější postavou. V podstatě po celou dobu konání seriálu jsem pořád nechápal o čem vlastně pojednává hlavní linka aproč nějak moc děj přešlapuje na místě a nikam se neposouvá. I přesto se však trojka vytáhla v řadu vůbec nejlepší, v jejíž druhé polovině jsem se vyloženě skvěle bavil a pokaždé mě překvapilo, jak moc se tvůrci utrhli ze řetězu a jak moc je to divné. V poslední sérii se utrhl ze řetězu definitivně a tvůrci si to vymýšlení absurdit nepochybně dost užívali. Celkově jsem s koncem a celým seriálem poměrně spokojený a další sezónu bych už ani nechtěl. Jestli sem ale něco musím dát, tak je přesně takhle luxusní bitka. | S1: 4/5 | S2: 4/5 | S3: 5/5 | S4: 4/5 | ()
Trend komiksových adaptací, rozjíždějící se před nějakými 10-12 lety a dominující dnes kinům i televizi, má zvláštní smysl pro ironii. Zatímco filmy tematicky čerpající z marvelovského univerza byly od počátku víc lehkonohé a v poslední době v důsledku toho až zaměnitelné, DC produkce v rukou Warnerů se pokouší spíše o temnější, a tudíž dospělejší ladění (i když to samozřejmě nemusí nezbytně znamenat, že jde o filmy v důsledku toho kvalitnější). Pozoruhodné je srovnání se seriálovou produkcí. Marvel (v podání Netflixu) vytvořil v posledních dvou letech několik skutečně skvělých nebo aspoň velmi dobrých sérií (Daredevil, Jessica Jones), kde o pochmurnost a dospělá témata v mezích žánru není nouze. Oproti tomu svěřilo DC svůj kapitál do rukou The CW, které chrlí velmi hloupé a schematické show, určené primárně teenagerům, kde vynecháte-li dva-tři díly, nic vám vlastně neuteče. Preacher je z tohoto pohledu velmi zajímavý seriál, od pohledu nesnadný k převedení na obrazovky, přesto to v jeho případě dopadlo víc než dobře. Je reprezentantem třetí cesty - sice striktně vzato spadá předloha také pod DC, ale pod jeho samostatnou odnož Vertigo, která produkuje dospělejší série, zpravidla nepříliš či nijak napojené na superhrdinský vesmír. V případě Preachera nejde zdaleka o první komiksový seriál ze stáje Vertiga, ale přesto se jedná o adaptaci nejpodařenější. Scenáristé si dovolili odchýlit se od předlohy celkem razantním způsobem - celá první série v zásadě odpovídá roztaženému prvnímu dílu a v mnoha ohledech se ho drží jen volně. Ale tvůrci zachovali jeho esenci - skrz naskrz černý humor, násilí, prokreslené a ujeté charaktery a řízné dialogy. Dokonce v některých základních aspektech ještě víc šlápli na plyn - člověk se v první sérii dočká blasfémie ve všech myslitelných podobách, explicitní brutality, zabíjení dětí atd. Díky tomu také nespadli do stejné nemastné-neslané louže jako NBC, když se pokusila obrousit drápy Constantinovi. Seriálový Preacher baví stejnou měrou jako komiks, dokonce o to víc, pokud jste byli jeho čtenáři, protože nerecykluje stejné nápady v jiném médiu. Předlohu bere jen jako volnou osnovu, ale s některými pevnými body, k nimž se vždy navrátí. To je - zdá se mi - nejlepší myslitelný přístup, tolik vzdálený seriálovému Luciferovi (abychom zmínili i třetí vertigovskou adaptaci), který převzal ze skvělého komiksu jen základní zápletku (Lucifer odešel z Pekla), aby ji pohřbil banální vyprávěnkou. Nejvíc ohromující je ale způsob vyprávění, který nedává divákovi nic zadarmo. Jednotlivé dějové linky se vynořují bez nějakého vysvětlení a až mnohem později se začnou systematicky křížit a proplétat. A právě tato systémovost a neochota vycházet publiku vstříc, aby náhodou netápalo, dělá z Preachera jeden z nejlepších, ne-li nejlepší seriál roku. EDIT: Jak tak čtu zdejší komentáře, často jsou zmiňovány dvě výhrady : jednak zmatenost vyplývající právě z pozvolného rozvíjení separátních charakterových linií, jednak (znalci komiksu) odchýlení se od předlohy (soft přístup na jedné straně a odlišné směřování děje na straně druhé). Tyto argumenty jsou mylné, protože byly zpravidla psány ještě v době, kdy první série běžela. Pocit zmatení zmizí, jakmile se začnou příběhové linky spojovat a věrnost předloze - jak už jsem o tom psal výše - se taky nakonec dostaví. () (méně) (více)
10 hodin jsem se bavil, hltal to a hodně přemýšlel. A ono to bylo ve výsledku fakt skvělý a to i přesto, že jsem neznalec předlohy, což možná napomohlo mému výslednému dojmu. Každopádně natěšenost na druhou sérii je fakt velká. Hlavně tedy na Cassidyho , jehož postava je absolutně geniální. Snad jen nebudeme muset čekat na pořádný rozjezd tak dlouho a zůstane to minimálně v takovém tempu v jakém to skončilo. Some people just can't be saved. ()
Neznat komiks, po třech dílech to balím, protože máloco odvážně vezme tak divácky nepříznivou vyprávěcí strukturu, aby s ní pracovalo skrze deset epizod, aby se až v závěru slilo ve funkčně vystavěnou, epickou a osobitou adaptaci, která vsadila na události, které se staly dříve, než Dillon začal kreslit, ale přitom vzala v potaz vše, na co Ennis při psaní myslel. Rogen & Goldberg mají můj obdiv, že si nevybrali nejjednodušší postup, ale načrtnuli cestu k promyšlené adaptaci, která může svůj potenciál uplatnit v nevídané šíři, která se odvážně nabídla na velkém plátně snad jen u Watchmenů. ()
Galerie (1 368)
Zajímavosti (24)
- Dominic Cooper a Ruth Negga boli v čase natáčania seriálu partnermi aj v reálnom živote, podobne ako ich seriálové postavy. (ČSFD)
- V epizodě je zmíněná postava Frodo Pytlíka z filmové série Pán prstenů. (griph)
- Eugen (Ian Colletti) stejně jako v předchozí epizodě zpívá píseň „Closing Time“ od Semisonic. (griph)
Reklama