Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příhraniční město odděluje od Německa jen řeka. Životní standard sousedů oslňuje místní teenagery. Tomek je dobrý student, zajímá se o astronomii a hraje fotbal, aby vyhověl otci. Jenomže žije v pohraničním městečku, kde panuje nezaměstnanost a chudoba, zatímco na druhé straně řeky je Německo se svým relativním blahobytem. Když Tomek pozná na své první diskotéce Martu a zamiluje se do ní, začne se ohlížet, jak vydělat peníze, aby si udržel její přízeň. Po pokusech přivydělat si na tržišti pašováním psů, osloví Tomek pasáka Boryse, který německým klientům dohazuje místní hochy, aniž tuší, jak krutý osud ho čeká. Citovou otrlost a krutost teenagerů autor nahlíží jako fenomén, zrozený destruktivní silou beznadějné chudoby. Zanikají v ní nejen rodinné vazby a křesťanské hodnoty, ale ani zločinnost se už nevnímá jako hřích. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (78)

kinderman 

všechny recenze uživatele

Věděl jsem, že na Českého lva, který uvádí L.Bílá a Odcházení je "povinně" nominováno ve všech myslitelných kategoriích, se dívat nechci. Tak jsem si pustil tuhle dlouhou cestu dolů jednoho polského teenagera a uvrhlo mě to do stejné deprese, jako bych se na toho Lva díval. Za nejodvážnější nepovažuju vykreslení většiny Němců coby perverzních vepřů, ale paralelu mezi nesmyslným motáním se na parketu "kinderdiskotékového" klubu a emocionálním bičováním se katolíků na masovém náboženském shromáždění. (A v titulcích na ČT byla chyba v překladu toho songu: místo v Kanáanu mělo být v Káni, protože tam Ježíš proměnil vodu ve víno.) ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Co udělá chlapec, aby mohl "spełnić różne zachcianki swojej dziewczyny" aneb Mroczny świat przygranicznego półświatka. 1) Skvělý herecký výkon nadcházející hvězdy polského, snad i světového filmu, 15letého (v době dokončení snímku) Filipa Garbacze je tím největším zážitkem, který mi film mohl poskytnout. K tomu 57letý režisér a scénárista Robert Glinski: Casting trwał miesiącami. Ja i moi asystenci przejechaliśmy całą Polskę, od przygranicznych miasteczek na zachodzie aż po duże miasta w centrum kraju: organizowaliśmy nabory w szkołach, domach i galeriach handlowych. Mieliśmy bardzo wielu kandydatów, którzy w dodatku potrafili zachowywać się naturalnie przed kamerą. Długo jednak nie mogłem znaleźć odpowiedniego chłopca do roli Tomka. Ostateczną decyzję podjąłem zaledwie na kilka tygodni przed rozpoczęciem zdjęć. Filipa znalazłem na castingu w Łodzi. No i zagrał rzeczywiście wspaniale._____ 2) Jakou alternativu vlastně Tomkovi svět dospělých nabízí? Poctivou snahu (jeho matka) bez naděje na zlepšení? Nezájem a resignaci (otec)? Afektované neupřímně působící náboženské slavnosti (kněz)?_____ 3) Němci, resp. jejich pruská odrůda DDR, tu vystupují pouze jako relativně movití klienti sexuálních služeb či jako turističtí nakupovači na tržnici. No a jak jinak by měli vystupovat? Co jiného by je mělo přitahovat do zbídačelého polského pohraničí, jehož německá verze z druhé strany již neviditelné hranice nebude o moc lepší?_____ 4) Swinki je slangový výraz pro prostitující se mládež. ()

Reklama

Phobia 

všechny recenze uživatele

"Ich, Tomek" je stejně připosraný název, jako je připosraný celý film, co se snaží šokovat, ale "tak nějak decentně" - před veškerými prasárnami kamery i střih cudně uhýbají a nechávají na představivosti diváka, čím asi prochází současná ubohá generace puberťáků, která pro peníze udělá cokoliv. Klouže se spíše po povrchu tématu a občas to drhne, chtělo to přidat lubrikant, proniknout směle hlouběji. Opravdu se inteligentní kluk nechá utáhnout na vařené nudli vychcanou šlapičkou? Fakt by pro její zářivý chrup zahodil veškerou sebeúctu? Nevím, se mnou hormony nikdy takhle netřískaly a nechce se mi věřit... Za sebe musím přiznat, že víc než pánové v drahých fárech a jejich choutky na juvenilní soply, mě vyděsila scéna "spartakiády" kudlanek: z toho zmagořeného davu svatých válečků na mě šel mráz. Příčí se mi fanatismus v libovolné formě, natož ten náboženský. Přes veškeré výhrady a odpor nejsou "Sviňky" vůbec špatným filmem; představitel hlavní role, připomínající Froda Pytlíka z Osvětimi, podal sympatický výkon, prostředí i neveselý život v něm se jevily autenticky, ne zcela funkční rodinné vztahy nebyly dotaženy ad absurdum a čtvrtá hvězdička unikla o pubický chloupek. Stačilo se tolik nebát a přitlačit na pilu... nejspíš ani pak bych netoužila vidět tenhle film znovu. 69% ()

lillien 

všechny recenze uživatele

Sociální drama s tematem dětské prostituce aneb „Mandragora po polski“. Rozhodně lépe zpracované, lépe zahrané, civilnější, ne tak afektované a reálnější. Mandragora, oproti tomuto filmu zase více zachází k hraně nechutnosti a snesitelnosti, aneb zkoušíme, co divák v souvislosti dětské prostituce, beznaděje a násilí vydrží. Poláci na to šli jinak. Klasický model polské rodiny z běžných sociálních poměrů je výborně uvěřitelný. Matka si horko těžko drží práci, fotr bez práce se realizuje trénováním podřadné mládežnické ligy, aniž by ho příliš zajímalo, kde se děcka flákají po nocích, hlavně když si něco přivydělají. Nechtít vědět jak, je taky způsob, jak nemuset čelit faktu, že jako rodič stojím za hovno. Mladý kluk bez dozoru tedy brzy pochopí, že na tržnici prodejem chřestu si na nové kecky pro kámošku nevydělá. A Každý Polák od 4 do 90 let slyší jen na jediné slovo: pieniądze. Šmelina coby tradiční synonymum polské tradice kvetla už před šengenem, po šengenu se navíc hranice otevírají i německým pedo uchylům. Byznys frčí, protože pro běžného Poláka je evidentně jedno, s jakým zbožím se kšeftuje, hlavně když je poptávka. Takže typicky pšontkovsky vychrtlá děcka s očima štěněte bígla, co vypadají tak na 9, se zaučují po diskotékách, a protože všude po tržnicích se dá za eura pořídit tolik lákadel, nelení shánět si brigádičky kouřením čuráků. Vítejte v pekle, dětství vám právě skončilo. Celkově příjemné překvapení , dobré téma, výborně zahrané. Pouze za pár nesrovnalostí ubírám jednu hvězdu (mělo se to odehrávat v r.2000, ale lítala tam auta s mnohem novějším faceliftem, mastili smsky na nových placatých mobilech, ačkoli v té době ještě i v Polsku letěl maximálně Alcatel s anténou a trochu nesedělo časování na vstup Polska do šengenu) ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Poľský režisér Robert Gliňski mi už raz jedným svojim filmom doslova vyrazil dych. Bolo to o dospievajúcom dievčati z veľkého varšavského sídliska. Film sa volal "Ahoj, Terezka". Silná naturalistická psychologicko-sociálna dráma. V podobnom surovom duchu sa nesie i snímok "Sviňky". Teenager Tomek žijúci v meste pri nemeckých hraniciach naráža na neutešenú realitu života, prichádza o svoje sny a ideály. Stane sa z neho mladistvý prostitút, čo ukája homosexuálne chute bohatých Nemcov. Pán režiser Gliňski opäť poriadne pritlačil na pilu. Natočil nechutný film. **** ()

Galerie (45)

Zajímavosti (6)

  • Na Festivalu polských filmů v Gdyni obdržel Filip Garbacz cenu za nejlepší herecký debut. (Olík)
  • Námětem bylo skutečné dění v polsko-německém pohraničí na konci 20. století. [Zdroj: Festival nad řekou] (hippyman)
  • Ceny: MFF Karlovy Vary 2009: zvláštní cena za herecký výkon (F. Garbacz), Festival polských filmů 2009: cena za herecký debut (F. Garbacz). [LFŠ 2010] (Krouťák)

Reklama

Reklama