Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V zemi krále Dobromila (J. Somr) si přestali vážit poctivé práce, čestnosti a úcty mezi lidmi. Do krajiny se místo toho postupně vkrádá moc pekla, a tak ti, ve kterých zůstal ještě zbytek slušnosti, raději prchají pryč. Trochu popletená bylinkářka Apolena (I. Janžurová) má sen, že krajinu zachrání „spasitel“, který přijede na oslu a vezme si královu dceru Aničku (T. Pauhofová) za ženu. Kdo by však věřil bylinkářce, která svými zázračnými lektvary vždy natropí víc škody než užitku? Když je v kraji nejhůř, král v bezmocnosti upíše svoji duši peklu a vládu převezme jeho podlý ministr (J. Lábus). Tehdy přichází do království nenápadný, veselý snílek Filip (Š. Kubišta). Když ho Apolena uvidí s oslem, je přesvědčena, že to je ten pravý zázračný zachránce. Nikdo netuší, že je to vlastně princ ze sousedního království… (Česká televize)

(více)

Recenze (341)

depony 

všechny recenze uživatele

Pro mě asi nejlepší novodobá pohádka. Boris Hybner jako cynický a sarkastický šašek je úžasný, Štěpán Kubišta coby princ je okouzlující, Lucifer vychytralý a Iva Janžurová jako kořenářka Apolena je báječná. Její story s houbičkami bylo hrozně vtipný. Konečně hrál Liška něco, co mu sedí - opět idiota, ale v čertovské kůži. A "husopaska" Eva Holubová s Jirkou Lábusem byli úžasně prohnaní a falešní. Prostě 5* [a to se na pohádky už raději nedívám]. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Původně jsem tuto pohádku komentovat nechtěl, ale po nejrůznějších vyjádřeních Romana Vávry mi to nedá. Takže něco málo k její genezi: Někdy v roce 1998 kdosi v ČT přišel na nápad spojit starého pohádkového barda s mladou krví a objednal si u Miloše Macourka scénář celovečerní pohádky. Macourek měl po českoněmecké trilogii Kouzelný měšec-Pták Ohnivák-Jezerní královna pohádek až po krk a radši by zase napsal něco komediálního, ale po ujištění, že nepůjde o žádnou koprodukci, která by ho nutila pihádku zachmuřovat jako ty předchozí, scénář napsal. Jmenoval se O princezně, která se nebála pekla a byly v něm komediální postavy, šité na tělo Lábusovi, Janžurové či Polívkovi (původně zamýšlený Lucifer). Obrat nastal, když text dostal do ruky Roman Vávra. Ten se sice nadchnul spoluprací s Macourkem, ale paradoxně ho nutil vyházet z textu všechny macourkovské fantaskní rekvizity a do značné míry i humor. Scénář procházel změnami v obsahu i názvu (Luciferův kuchař) a jasně si vzpomínám, že když jsem s Macourkem někdy v létě 2000 mluvil, říkal "Moc se netěšte, Vávra to chce lyričtější." Krátce na to se rozhodl na filmu dál nepodílet, popřál režisérovi hodně štěstí a pustil se do něčeho jiného. Ne z důvodu nemoci, jak dnes rozhlašuje Vávra. Ta přišla až později a M.M. do té doby (a dokonce i během ní) stačil napsat ještě Macha, Šebestovou a kouzelné sluchátko, další knížku a scénář crazy komedie Rošáda (ta se dodnes nerealizovala) a s F.A.Brabcem rozpracovat Broučky. V pohádce Čert ví proč zůstalo z původního scénáře velmi málo, jméno Macourek nakonec najdete jen pod titulkem námět, další verze scénáře napsal Ondrej Šulaj. No a výsledek vykazuje celou řadu nelogičností, děr v příběhu a žánrový posun z fantaskní komedie do zmateně romanticko-dobrodružného filmu. Vedení ČT se během těch pěti let několikrát změnilo, několik klíčových lidí zemřelo, jiní z projektu odstoupili, protože se zvrhl v něco docela jiného, než čím měl být na začátku. Proto mě zvedají ze židle režisérovy operetní nářky nad problémy, za které si z větší části může sám. 50% ()

Reklama

Perry- 

všechny recenze uživatele

Tak takhle stupidní pohádku jsem dlouho neviděl. Čerti vypadají jako banda skinů, místy zfetovancýh. Zlatý Heřmánek a celé peklo v pohádce s Čerty nejsou žerty. Takhle by to mělo vypadat, a ne jako tady. Podivně obsazené role, snad jediná dobrá volba byl Lábus, děj taky moc nezavání originalitou (hlavně ten konec, dost jednoduchý). Jediné + to má. Slušně jsem se pobavil tomu, co dokážou Češi natočit. Šišlavý čert vede :-) No a to je asi vše... Pokud chcete čerty, vsaďte na jistotu, pokud máte silné nervy a smysl pro humor a nebudete tohle brát jako plnohosnotný film, zkuste to (ale pouze na vlastní nebezpečí, já vás varoval !!) ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Z porevolučních pohádek určitě nejnádhernější výprava a také mnoho zvučných hereckých jmen. Když jsem pohádku viděl poprvé, musel jsem vypnout televizi, protože jsem mnohdy nevěřil svým očím. Tohle má být pohádka pro děti? To je jako normální, co čerti dělají se svými jazyky? Podruhé jsem byl docela překvapený. Začátek jsem trochu přetrpěl, ale pak se mi film začal i líbit. Není to sice nijak veselá záležitost, ale já tedy spíše fandím vážnějším pohádkám a tahle rozhodně není špatná. ()

sek 

všechny recenze uživatele

Nádherná výprava, velmi dobří a namnoze přímo výborrní herci, působivá kamera Ramunase Greičiuse (osobně doporučuji hlavně detail lipových listů v ostrém protisvětle!), ale, ksakru, co ten scénář?! Dobro nemusí vybojovat se Zlem žádný velký souboj a k vyřešení stačí jedna poněkud složitá výměna, kterou, bojím se, děti moc nepochopí. Jak velkolepou expozici příběh i jednotlivé postavy mají, čekal jsem víc - od jednotlivých postav i od příběhu. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (15)

  • Ve filmu je hlavní zápletkou, že zrádný rádce (Jiří Lábus) ožebračuje království Dobromila (Josef Somr), veškeré peníze posílá do pekla a nechává je přerazit na sebe, aby až se král upíše peklu, rádce získal celé uloupené bohatství. Na novoražbách je rádcovo jméno Subalus. A když to jméno přečteme pozpátku, dostaneme větu s moraváckým přízvukem: „Su Lábus.“ (Nick321)
  • V Pekle, které výtvarný supervizor František Lipták pojal jako pohádkovou variaci na Hieronyma Bosche, si lze všimnout celé řady důmyslných (většinou mučících) nástrojů, které tvůrci popsali takto:
    - Pekelný stroj na válcování hříšníků: Účelem tohoto zařízení je vymačkat z hříšníků poslední zbytky duše. Dá se též užít k prodlužování trupu a končetin či jiným masážním technikám. Dopravní pás slouží k usnadnění manipulace s hříšníkem.
    - Lechtací stroj: Důmyslnou mechanikou tohoto zařízení šimráme hříšníka na chodidlech až k naprostému ochabnutí nejen hříšnýchm, ale jakýchkoli myšlenek. Délka je nastavitelná dle těla klienta pro případ, že už nebyl předem upraven na jiném zařízení. Lechtací havraní pírka byla pochopitelně chemicky i tepelně zbavena veškerých posvátných účinků.
    - Pila: Pekelný nástroj ke zpracování kmenů na výrobu dřevěného uhlí. Kmeny se získávají od pozemských prodejců výměnou za odpustky, protislužby či pekelná platidla, jako je bobek z kozla nebo šakalí pazour - ten se v pekle obzvlášť cení. Dřevěným uhlím se výborně udržuje konstantní teplota (365,25 stupně Bertíka) pod kotly s hříšníky. Parní pila může být alternativně poháněna ručně - otáčením kliky.
    - Tavič mincí: Důmyslný stroj na tavbu zlaťáků za účelem ražby nových. Dnes bychom řekli pračka špinavých peněz. Mince s portrétem odepsaného panovníka padají shora do velké nálevky a do necek pod strojem vytéká již přetavený kov. K výrobě mincí se ještě používá formovací stůl na odlévání zlatých prutů, řezačka, na které se z nich krájejí nové mince, a raznice mincí nových.
    - Pekelná raznice na mince: Do pekla se transportují mince s motivy vládců peklem plundrovaných království, které se právě na tomto razícím stroji přerážejí na mince s portrétem peklem dosazených "správců." U samotné raznice klečí hříšník (většinou hamižník), o jehož jazyk se chladí údery rozpálené mince. Stroj obsluhuje další hříšník, takže celé zařízení má i terapeutický význam.
    - Pekelná pec: Komunikační prostředek pekla s pozemšťany, vhodný k přepravě jak předmětů, tak živých břemen. Nejvíce je používán jako potrubní pošta pro přepravu zlaťáků do pekla. Čas od času jej k dopravě používá i sám Lucifer. Mimoto se dá použít na pečení hus či jiných živočichů dozlatova. Pohyblivý čertík funguje jako návěstidlo věcí nekalých.
    - Pekelný lis: Užívá se především k lisování hříšníků za účelem lepšího uskladnění. Jeho zdánlivě jednoduchá mechanika vykazuje vysokou účinnost. Nejeden z klientů by jistě, kdyby mohl, potvrdil, že v jednoduchosti je síla někdy až brutální.
    - Luciferův trůn: Všimněte si neotřelého designu. Praktický způsob, jak si z pozemských protivníků sestrojit pohodlné posezení. "Nejhorším trestem pro vládce a urozené je nicota a zapomnění," říkává s uspokojením Lucifer, hově si v trůně z ponížených králů. (NIRO)
  • Scéna, kde princ Filip (Štěpán Kubišta) v pekle ukradne oba úpisy (svůj a krále Dobromysla) a Ďábel nakonec v domnění, že Filip ukradl jen svůj úpis, první ukradený úpis spálí (ten, je ale ve skutečnosti králův), je nesmyslná. Protože sám Ďábel zjistil, že Filip ukradl „svůj“ úpis díky tomu, že ví vše. Jak je tedy možné, že díky jeho vševidoucí moci nezjistil i to, že ukradl i úpis zpečetěný krví Dobromysla a onen důležitý úpis zrovna nechává spálit. (holyterry)

Reklama

Reklama