Režie:
Roman VávraKamera:
Ramūnas GreičiusHudba:
Petr OstrouchovHrají:
Táňa Pauhofová, Štěpán Kubišta, Csongor Kassai, Lubomír Kostelka, Ivan Shvedoff, Barbora Hrzánová, Eva Holubová, Iva Janžurová, Jan Unger, Pavel Marek (více)Obsahy(1)
V zemi krále Dobromila (J. Somr) si přestali vážit poctivé práce, čestnosti a úcty mezi lidmi. Do krajiny se místo toho postupně vkrádá moc pekla, a tak ti, ve kterých zůstal ještě zbytek slušnosti, raději prchají pryč. Trochu popletená bylinkářka Apolena (I. Janžurová) má sen, že krajinu zachrání „spasitel“, který přijede na oslu a vezme si královu dceru Aničku (T. Pauhofová) za ženu. Kdo by však věřil bylinkářce, která svými zázračnými lektvary vždy natropí víc škody než užitku? Když je v kraji nejhůř, král v bezmocnosti upíše svoji duši peklu a vládu převezme jeho podlý ministr (J. Lábus). Tehdy přichází do království nenápadný, veselý snílek Filip (Š. Kubišta). Když ho Apolena uvidí s oslem, je přesvědčena, že to je ten pravý zázračný zachránce. Nikdo netuší, že je to vlastně princ ze sousedního království… (Česká televize)
(více)Recenze (341)
"Schizofrenní nádech a chaotické experimenty pečlivě porcují příběh do menších (nutno říci, že samo o sobě velice účelových) epizodek, které mají myšlenku, jsou řemeslně zvládnuté, skvěle nasnímané, co si z nich však vezmete, když jako nosný příběh nedrží pohromadě? Důkazem čehož budiž i finále…"
"Vávra se vyhýbá dlouhým záběrům, obrazy zbytečně fragmentuje. Výjimkou z nezvládnutého "akčního" i "záběrového" pravidla jsou scény v Pekle. Pekelné stroje osobitého slovenského výtvarníka Fera Liptáka naštěstí dostávají dost prostoru, aby dodaly zemským hlubinám zvláštní, surrealistickou atmosféru…" více
"OK, začnime brúsiť kosu o najväčší kameň úrazu - scenár. Bohužiaľ, prvých pätnásť minút je takých nudných a roztopašných, že v lepšom prípade ich odspíte a v horšom z kinosály namosúrene odkráčať (s klepotom prstu na vlastné čelo). To isté platí aj pre záverečnú pätnásťminútovku, ktorá mala slúžiť…" více
"Největším překvapením je unavená režie Romana Vávry. Marně pátrám v paměti po nějaké scéně z filmu, která by mi utkvěla v paměti. Jistě, je tu vizuálně ambiciózní peklo, ale bylo využito jen z pár procent. Dobře funguje režisérovo rozhodnutí natočit absolutní většinu pohádky na lokacích a vyhnout…" více
"Režisérovi se jednotlivé syžetové bloky rozpadly na tříšť stylově různorodých výjevů: od pochmurných, bezmála hororových obrazů, většinou související s přírodním zarámováním, až ke groteskním šklebům, které se vztahují především k zápletkám. Vávra spoléhá na přemrštěnou hlasovou expresivitu herců…"