Reklama

Reklama

Zbav nás od zlého

  • Dánsko Fri os fra det onde (více)
Trailer

Moderní skandinávský morytát o relativitě dobra. Snímek dánského režiséra Oleho Bornedala bývá často přirovnáván k filmu Strašáci Sama Peckinpaha, kde také sledujeme civilizovaného a městským luxusem změkčilého muže bojovat o přežití své rodiny proti lynči barbarských venkovanů. Jenže zatímco v proslulém snímku amerického klasika byla východiskem krize maskulinity hlavního hrdiny potažmo démonizace venkova, dánský film je vystavěný jako moderní parafráze na morytáty. Stejně jako staré historky o mordech a zločinech i zdejší kruté vyprávění předkládá divákům otázky stran morálky, viny a trestu či dobra a zla. Bezútěšný svět dánského maloměsta stojí rozkročen mezi klidnou idylkou pro rodiny z vyšší střední třídy a pivem i tělesnými tekutinami nasáklou každodenní realitou bílé lůzy. Během městské veselice eskalují tamní vztahy, když je gastarbeiter, jenž přišel v bývalé Jugoslávii o celou rodinu, nařčen, že zabil ženu nacionalisticky smýšlejícího předáka místní komunity. Lynčovanému muži poskytne ve svém domě útočiště úspěšný advokát. Dříve poklidné sídlo za městem se stane místem vypjaté konfrontace krvežíznivého davu a muže, jenž automaticky ctí zásady justice a právní společnosti. Stylově vytříbený snímek pojednávající o xenofobii, bezpráví a bestialitě dřímajících v základech lidských společenství se stal mezinárodní senzací především mezi filmovými fanoušky a byl uveden na řadě festivalů včetně Toronta, Pusanu a Sitges. Režisér Ole Bornedal na sebe upozornil již debutem Noční hlídač (1994), který o tři roky později ve vlastní režii předělal pro americký trh pod názvem Hlídač mrtvých v hlavní roli s Ewanem McGregorem. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (145)

hladass 

všechny recenze uživatele

Jako pocta legendárním Straw Dogs není Fri os fra det onde špatný a rozhodně dopadl lépe než oficiální remake, ale i tak ho nemůžu hodnotit více než průměrně... I přesto, že má dobrou hudbu, skvělou kameru, hodně slušné herecké výkony, dokonce i trochu překvapivý příběh (což je dnes docela vzácné) a naprosto parádní závěrečnou půlhodinovku... Jenže celý film neuvěřitelně sráží na kolena hodně nudná první hodina a úvodní seznámení s hlavními postavami filmu mi přišlo naprosto zbytečné... Kdyby byl film zkrácen minimálně o dvacet minut, mohlo by jít o parádní pecku, takhle vím, že vždy raději sáhnu po původních Straw Dogs... ()

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Kdyby... kdyby radši scénárista (a režisér) ubral na klišoidnosti a pojal příběh víc realisticky. Ale ta jeho přepjatá a vykalkulovaná zápletka na ně měla úplně opačný efekt, než bylo asi zamýšleno. Schéma jak v divadelní tragédii: Dva bratři - jeden vylízaný bezcharakterní ochlasta, druhý vzorný otec a občan. Jejich ženy - jedna nevzdělaná vypitá dilina, druhá oduševnělá dáma (ó, ty jejich "dojemné" všeříkající výměny pohledů na slavnosti...). Jeden křivě obviněný musulman z Bosny. Plus sbor, tady stádo tupých nametených hovad pod vedením usopleného cholerického dědka. Bosňák není, světe div se, ani pasák, ani dealer, ale poctivý nádeník, důvěřivý dobrák, trochu retardovaný a mluvící o sobě ve třetí osobě, aby vzbuzoval soucit, ubožák, který ztratil ve válce rodinu a jako by to nestačilo, stane se obětí nespravedlivé nenávisti a zvůle xenofobních dánských vidláků, ožralých jako... Dánové. V průběhu filmu jsou scény stále artovější a teatrálnější, jako jakási filmová varianta novodobého shakespearovského dramatu... Ale jo, samozřejmě že vím, co tím chtěl básník říci, je to všechno obrazné a alegorické a nastavuje nám to zrcadlo a tak... Ale aby mě to oslovilo, nebo dokonce dojalo, musel bych být senil, nebo salónní pseudohumanista. Ale objektivně - nebyl to vůbec špatný film; jedna hvězda za povedený artový vizuál, druhá za poprsí hlavní představitelky, třetí za nečekanou pointu. ()

Reklama

panjosef 

všechny recenze uživatele

Moderní severská variace na Straw Dogs, jak už bylo samozřejmě mnohohkráte zmiňováno. Děj je podobný, ale rozvržení situací je samozřejmě posunuté do jiných rozměrů (dotkne se to všech aktuálních ožehavých témat, xenofobie, rasismus, domácí násilí...), aby se nejednalo o prosté přetočení původního scénáře. Celé to funguje hodně zdařile, je to fakt výborně natočený, hodně melancholický a emotivní, úžasná kamera a obraz (fakt těžce sedne), psychologie postav a výkony skvělý, násilí a neštěstí hodně reálný, syrový a brutální. Ke konci jsem opravdu sledoval se sevřenou prdelí, podobně jako u původního Peckinpahova majstrštyku. Scéna v březovém háji je masakrální, hlavně kvůli jejímu velice tichýmu a klidnýmu průběhu (viz pro srovnání např. No Moriré Sola). Na plný počet to ale tentokrát nevidím, pač přece jen mi pár věcí trochu lezlo s otazníkama do obrazovky (heh). Teď dál už radši může číst jenom ten kdo to viděl, abych neSPOILERoval. Jednak je to až přílišně nereálná stádnost a uniformita chování všech lidí, kteří se rozhodli vydat k Johannesovu domu (takový to "jóóóóóóó, všichni na ně společně vlítnem", v původním filmu bylo tohle pojato mnohem komorněji a proto pro mne reálněji), potom jejich vlastní chování před domem (chápu že byli všichni nalití, ale tancovat kolem zapálenýho ohně a zpívat, když předtím zemřeli dva lidi a další se chtějí zabít?) a taky prostě podle mne až příliš krkolomný a překombinovaný rozuzlení. Takže tohle jsou vady na kráse, ale protože je jinak film opravdu skvěle podanej a zpracovanej, tak si čtverku zaslouží. Jinak za zmínku stojí i některé drobnější detaily ve filmu, hlavně postava Ingvarova poskoka Leifa Christensena (Kim Kold) - to je hotovej stroj smrti, Charles Napier předělanej na Terminátora, kde na ten nápad kápli, hehe, bravo :-) . Za zmínku stojí taky včlenění role sympatické kočky vypravěčky (Sonja Richter) filmu, jejíž postavení vůči vlastnímu ději je velice zajímavý a ne moc častý - kdo četl od Dostojevského Bratry Karamazovovy tak asi zhruba tuší jak ;-) . Takže i přes pár much povedený explo peklo :-) . 8/10 ()

iamek 

všechny recenze uživatele

Skvělé ! Prvních asi 50 minut jsem usínal nudou a měl jsem chuť film vypnout a zahodit někam hodně daleko. Naštěstí jsem vydržel až do konce. Po asi 50 minutách se snímek změní v naprosto skvělou atmosférickou pecku kde se pár vidláků snaží pomstít za záhadnou smrt pobožné Anny. Pro fanoušky napětí naprostá povinnost. ()

Flipnic 

všechny recenze uživatele

Kdyby někdo tento film původně zamýšlel jako oficiální remake kultovního exploitaition horroru/dramatu Straw Dogs (1971), byl bych již dopředu velmi pobouřen. Takto však tento odvážný historický kult dostal moderní podobu, která vzala všechny dějové linky a vztahy, a z původního Straw Dogs udělala film velmi podobný, ale přitom naprosto neodhadnutelný, nevypočitatelný a zejména dostala v tomto filmu jakousi "poctu", nikoliv vykrádačku. Ano toto je pocta jednomu z největších filmových kultů subžánru exploitaition, která má úúúžasný look, tzn, to, jak vypadá, jak je zabrána kamerou, jaké má barvy (film působí nevýrazně barevně, jako by zastarale... černobíle). Na co bylo kladeno důraz ve Straw Dogs, zde je potlačeno, naopak jiné jevy jdou více do popředí. Tím myslím zejména proměnu manžela "ve zvíře jako jsou ti venku", jak na něj křičí manželka. Jeho výraz v očích byl něco skutečně děsivého. Máme zde úžasně podavé a zahrané postavy, každá má svoji osobnost, každá svoji vlastní povahu. Nejsou to jen nutné postavičky na obrazovce. Ta věta, co řekně ten starý děda, když najde svoji manželku u dálnice mrtvou, nahání hrůzu ... divák znalý těchto filmů očekává to nejhorší a to taky dostane ... Znásilnění je až "umělecky" natočené, vyloženě vzdává holt všem tzv. "rape and revenge" exploiterům 30 let nazpět, ale přitom není vůbec hlavním nosníkem filmu. To, o co tu jde je vlastně jeden velký paradox. Buranské - ano, buranské, vesnické "rednesks" od sklepa až na půdu!! Perfektně vyobrazené a zahrané. Toto je film, u kterého vám možná ukápne slza, budete od poloviny napjatí a ve finále vám budou nervy praskat napětím v těle, melodie filmu, tak smutná a dojemná, vám bude ještě hodinu znít v hlavě. Absolutní pecka v oblasti subžánru thrilleru/hororu "exploitaition", která nestaví jen na samoúčelném násilí, ale silně a efektně vykreslených postavách a nakonec i na tom příběhu, jehož hlavní obsah se vyjeví až úplně nakonec ... ()

Galerie (33)

Zajímavosti (4)

  • Jednu z hlavních rolí ve filmu si zahrála Lene Nystrøm, zpěvačka dánské popové skupiny Aqua. (Greg)
  • Film bol natáčaný v Kodani a blízkych oblastiach. (Arsenal83)
  • Film čerpá inšpiráciu zo skutočných udalostí, najmä skúseností skutočného dánskeho exorcistu v reálnom živote. (Arsenal83)

Reklama

Reklama