Reklama

Reklama

Zbav nás od zlého

  • Dánsko Fri os fra det onde (více)
Trailer

Moderní skandinávský morytát o relativitě dobra. Snímek dánského režiséra Oleho Bornedala bývá často přirovnáván k filmu Strašáci Sama Peckinpaha, kde také sledujeme civilizovaného a městským luxusem změkčilého muže bojovat o přežití své rodiny proti lynči barbarských venkovanů. Jenže zatímco v proslulém snímku amerického klasika byla východiskem krize maskulinity hlavního hrdiny potažmo démonizace venkova, dánský film je vystavěný jako moderní parafráze na morytáty. Stejně jako staré historky o mordech a zločinech i zdejší kruté vyprávění předkládá divákům otázky stran morálky, viny a trestu či dobra a zla. Bezútěšný svět dánského maloměsta stojí rozkročen mezi klidnou idylkou pro rodiny z vyšší střední třídy a pivem i tělesnými tekutinami nasáklou každodenní realitou bílé lůzy. Během městské veselice eskalují tamní vztahy, když je gastarbeiter, jenž přišel v bývalé Jugoslávii o celou rodinu, nařčen, že zabil ženu nacionalisticky smýšlejícího předáka místní komunity. Lynčovanému muži poskytne ve svém domě útočiště úspěšný advokát. Dříve poklidné sídlo za městem se stane místem vypjaté konfrontace krvežíznivého davu a muže, jenž automaticky ctí zásady justice a právní společnosti. Stylově vytříbený snímek pojednávající o xenofobii, bezpráví a bestialitě dřímajících v základech lidských společenství se stal mezinárodní senzací především mezi filmovými fanoušky a byl uveden na řadě festivalů včetně Toronta, Pusanu a Sitges. Režisér Ole Bornedal na sebe upozornil již debutem Noční hlídač (1994), který o tři roky později ve vlastní režii předělal pro americký trh pod názvem Hlídač mrtvých v hlavní roli s Ewanem McGregorem. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (145)

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Severský chlad čiší z každého políčka filmu, drsné přepracování drsných Strašáků od Peckinpaha. Kolik zla v nás číhá pod povrchem ? Co dokáže prolomit bariéru zdánlivé lidskosti v zoufalé duši ? Muž bránící svůj dům a principy, žena hájící své děti. Skvělá studie xenofobie, nenávisti a skryté zloby. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Tak tohle je FILM, kterej můžu!!! Zbůsob vyprávění, nádherná kamera s takovým tmavším filtrem, kdy je obraz fakt parádní, herecké výkony - to je kapitola sama pro sebe, to je prostě boží všechny ty postavy sledovat a neuvěřitelně překrásná hudba, miluju, když hrají hoboje a smyčce dohromady, k tomu podpořeny basou, to je prostě vynikající spojení a dotváří filmu neobyčejně neopakovatelnou atmošku!! Film od začátku neskutečně odsýpá, už když se seznamujeme se všemi postavami a graduje každou minutou, aby dospěl do vyčerpávajícího konce!! Byl jsem v křesle jak přikovanej s ústy otevřenými jak magor a posledních 10 minut jsem byl přímo ve filmu. Do děje se ovšem dostanete už hned na začátku, pak už jen sledujete, jak se všechno vyvíjí a směřuje do velice působivého finále. Působivost celýho snímku je taky kapitola sama pro sebe! Už jen ten plakát k filmu naznačuje hodně zásadní situaci...Ještě jsem sebou párkrát trhl, to, když zvonil jednomu z hlavních hrdinů telefon, měl totiž úplně stejné vyzvánění jako já...Rozhodně jeden z nejlepších snímků v rámci drama/exploitation. A ještě jsem moc rád, že jsem nic o tomto snímku nevěděl a nic nečetl, o to je zážitek ještě lepší a působivejší. PECKA!!! A musím říct, že tento film se v hlavě bude rozkládat ještě hodně dlouho a bude zrát jako to nejkvalitnější a nejlahodnější víno. ()

Reklama

arie 

všechny recenze uživatele

Čerstvý hororový vietor privial z chladného severu exploitačný kúsok ostrieľaného mazáka Ole Bornedala. Zámerne sa vyhnem spojeniu s nemenovanou klasikou od Sama Peckinpaha, ktorú tu spomína temer každý a radšej vypichnem elementy, ktoré ma na tejto buraniáde uspokojili najväčšmi. V prvom rade severanom kvitujem zaradenie rozprávačky do príbehu, nie len prostredníctvom hlasu, ale i telesne, ktorá hneď v prvých minútach ulahodí nejednému skeptikovi, ktorý očakáva iba triviálny tanier preplnený nechutnými pokrmami a ukážku absurdných a nelogických rozumových pochodov. Jej prítomnosť je však vyslovene okrajová, preto dodávam, že po počiatočnom strete s jednotlivými postavami, sa príbeh presunie do roviny „ničím neprekvapujúci štandard“ a najväčšmi upútava excelentná, vyblednutá kamera a špičkové herecké výkony. Extatický divoch Lars je synonymom pre vidlácku živelnosť, no najväčší sympaťák je rozhodne dánsky „kameňožrút“ Kim Kold ("Prineste náradie"). Bornedalov neznechucujúci a neexperimentujúci produkt, z ktorého vám nestuhne mimika tváre, ani vás nezaleje pot maximálneho adrenalínu, najväčšmi vyťahujú pár milimetrov nad čiarku šedivého priemeru práve skúsené ruky hlavného remeselníka, ktorý viditeľne nakazil svojou profesionalitou všetkých zúčastnených na pľaci. ()

Pishin 

všechny recenze uživatele

Konec opravdu v mnohém připomíná Straw Dogs, ale i tak jde o velice zajimavou podivanou, která by neměla fanouškům severské kinematografie rozhodne uniknout. Ole Bornedal natočil další zajímavý thriller s poměrně slušnou zápletkou, líbivým vizuálem a jak již zmiňoval Rob Roy příjemnou ne-ruční kamerou. Ps: pokud někdo viděl dánský kraťas Dennis(2007) a nemůže zapomenout na obřího kulturistu Kim Kolda, tak v tomto filmu hraje jednu z vedlejších rolí :-) 80% ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Drsná, osobitá, psychologicky vytřibená záležitost. Dějištěm je dánský zapadákov, kde dojde k nešťastné nehodě, za kterou následuje vodopád špatností. Aneb čeho je slaboch schopen, teče-li mu do bot, a jak se vždy najde sorta tupců, ochotná se v tom vyprofilovat. Lidská špína, krutost. Pochvalu si zaslouží nejen náplň, ale stejně tak i herecké výkony a samotná forma. Je to velmi dobře natočeno a zaujal mne až nepřirozeně světlý obraz, snad jako takový záměrný kontrast... Ano, podobné STRAW DOGS, ale ještě působivější. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (4)

  • Film čerpá inšpiráciu zo skutočných udalostí, najmä skúseností skutočného dánskeho exorcistu v reálnom živote. (Arsenal83)
  • Film bol natáčaný v Kodani a blízkych oblastiach. (Arsenal83)
  • V scéne, kedy Leif (Kim Kold) nesie bezvládne telo do kamiónu, sú obe dvere najprv otvorené a v ďalšom zábere je vidieť, že otvorená je iba ich pravá časť. (MikaelSVK)

Reklama

Reklama