Režie:
Michael HoffmanKamera:
Sebastian EdschmidHudba:
Sergej JevtušenkoHrají:
James McAvoy, Helen Mirren, Paul Giamatti, Christopher Plummer, Anne-Marie Duff, Kerry Condon, John Sessions, Patrick Kennedy, David Masterson (více)Obsahy(1)
Film, který vznikl podle stejnojmenné knižní předlohy Jaye Pariniho, zachycuje konec života Lva Nikolajeviče Tolstého (Christopher Plummer). Známý spisovatel se snaží vyrovnat se svým údělem bohatého a významného umělce, odporujícím jeho postoji života v chudobě, stejně tak jako se svými manželskými problémy. (j.o.j.o.)
Videa (1)
Recenze (84)
Nominace na Oscara pro manželské duo naprosto bez diskuse po právu, možná měla tu sošku tehdy získat právě Helen Mirren. Ale i ostatní herci zaslouží pochvalu, James McAvoy opět v roli, kde mu charakter a morální zásady vyloženě koukají z očí, ale on je pro tyto role vskutku ideální typ. Mojí pozornosti dosud úspěšně unikala irská herečka Kerry Condon. Být to lépe zrežírované a o trochu kvalitnější scénář, mohl mít film i větší ambice, takto zůstalo „jen“ u zajímavě ztvárněného příběhu ruského spisovatele Lva Nikolajeviče Tolstého a skvělých hereckých výkonů. ()
Nadpriemerné herecké výkony, obzvlášť Helen Mirren, a tiež výprava a hudba. Najväčšou slabinou je scenár, ktorý pokrivkáva za technickou stránkou, čo je naozaj na škodu veci. Celkový dojem z filmu je teda slabší, bez výrazných emócií, či vedomostného obohatenia – radšej by som si o Tolstom pozrela nejaký kvalitný dokument. ()
Hned v úvodu se dozvíme, že "Tolstoj je nejslavnějším spisovatelem na světě". Ano, pokud bychom mluvili o románu "Vojna a mír", dalo by se souhlasit s tím, že je to "román románů", povídky jsou také vesměs velice dobré, u Anny Kareninové je to však už slabší a Vzkříšení je více méně jen proklamativním dílem.... Ostatně Jay Parini, autor románu "The Last Station" (1990), tj. filmové předlohy, je Američan - a jak známo, Američané vidí všechno (zvláště Rusko) poněkud jinak; a také, když konec není happy, musí být alespoň sentimentální (jedna hvězda dolů). Dík mu ovšem patří za to, že opět rozvířil tolstojový kult, který žije právě především z víření. I když bych se s románem srovnával asi obtížně, s filmem se srovnám snadno. Zřetelně viditelné a přehledné vztahy, však mohou klamat. Poměrně nejzřetelnější je vztah manželů Tolstých (především z dopisů a dokumentů, i když beletrie jej dokáže docela zajímavě zapouzdřit); ostatně jde o archetypální vztah starých milenců, z nichž se jeden rozhodne jít svou vlastní cestou. Kdysi mě zaujala propagace pohlavní zdrženlivosti (jak u Tolstého, tak u Ghándího); oba však, když to na ně přišlo, šli za manželkami, které už s "cudností" byly smířeny. Složitěji se vyvíjí vztah mladých milenců (Valentin a Máša). A ještě složitěji (nedomnívám se, že byl dosud ve všech důsledcích pochopen) vztah Tolstého a Čertkova (sám v něm vidím analogii vztahu Krista a Pavla, přestože se nepotkali - ano, nepotkali se skoro v ničem. Pozn. 1.: A kam tak pozdě vyrazil LNT? Do bezdomoví? Nebo domů, na Kavkaz, kde prožil nejlepší léta svého života? Pozn. 2: Snažil jsem se něco víc dozvědět o tolstojovské komunitě Teljatinka, ale zatím se nedaří. Našel jsem zatím pouze Pariniho román v italštině. Pozn. 3: Tuto krátkou recenzi věnuji Sofii Panteleitové (Chemniitz, Německo), která byla celý život věrnou "tolstojkou", i když její velké přání, navštívit Jasnou Poljanu, se jí nesplnilo; před třemi lety zemřela na nevyléčitelnou nemoc. ()
Čekala jsem vážné unylé drama o Tolstojově stáří, ale tohle byla velmi zajímavá a dokonce humorná sonda do celého jeho okolí. Možná bych jen místy vytkla větší pomalost. Nicméně příběh, scénář i hudba se skvěle doplňují a herci tady kopou za tu nejvyšší ligu. A protože mám slabost pro historické dramata, zvlášť ty biografické, tak musím dát 4,5*. ()
"Nikdy nepochopili jediné slovo, které napsal," říká manželka Tolstého na adresu několika postav, ale docela dobře by se to dalo vztáhnout i na tvůrce filmu. Důkladným studiem materiálů, dobových reálií a faktických detailů ze života Tolstého vytváří dojem zasvěcenosti, který má dodat důvěryhodnost jejich veskrze jalovým úvahám o tvůrčím géniu. Tolstoj je tu ztvárněn podle oblíbené představy génia jako energií kypícího a bonmoty trousícího pošuka, který se v tomto případě hlavnímu hrdinovi vyznává ze svého přízemně animálního vztahu k životu. Jakoby pro současného kulturního plebejce byla představa něčeho sofitiskovanějšího a duchovně orientovaného zcela neuchopitelná. Zatímco dříve se lidé k ideálu povznášely, dnes jej dokážou přijmout jen tím, že jej napřed vyválí v blátě. ()
Galerie (64)
Zajímavosti (5)
- Původně roli Lea Tolstoye měl hrát Anthony Hopkins a jeho manželku si měla zahrát Meryl Streep. (HappyTez)
- Herečky Helen Mirren a Anne-Marrie Duff, které ve filmu hrály matku s dcerou, ztvárnily roly královny Alžběty. Helen Mirren v Královně Alžbětě a Anne-Marrie Duff v seriálu Alžběta I. (HappyTez)
- Christopher Plummer si většinu děje a dialogů ve scéně v ložnici vymyslel sám. (Hal_Moore)
Reklama