Režie:
Samuel FullerScénář:
Samuel FullerKamera:
James Wong HoweHudba:
Paul DunlapHrají:
Vincent Price, Ellen Drew, Vladimir Sokoloff, Beulah Bondi, Jonathan Hale, Robert Barrat, I. Stanford Jolley, Fred Kohler Jr., Gene Roth, Angelo Rossitto (více)Recenze (10)
Nutno doznat: poněkud zastaralý pokus o portrét. Přesto – jako mnohé takové – neztrácí (snad spíše díky zachovalým rysům předobrazu) jistou působivost. Rovněž jako mnohé i jej částečně rámcuje ležérní vyprávění jedné z vedlejších postav, svědků, kteří portrétovaným prohlédli a nyní vpouštějí pod poodkrytou masku slídivé spolustolovníky. Úspěšnosti tohoto představení však brání největší klad i slabina filmu - kamennost, neměnnost baronovy tváře. Jako bychom spíše četli – oprávněně vyškrtnutou – kapitolu z Doriana Graye. Baronův obličej odolává prachu kanceláří, arizonským dešťům i suchu, klášterním postům a přidružené namáhavé práci – umrtvování těla, nepřibývá mu vrásek ani šedin, stále okouzluje ženy a fascinuje muže. A věčné mládí jej neopouští ani v žaláři – a nestárne ani závěrečnou metanoiou. Tak sňal mu skutečně ten hrdý biograf (sic!) onu masku? Nemyslím. Spíše bych řekl, že lze očekávat, že z drožky sestoupí týž muž jako na začátku a odjede do New Yorku páchat zlo či se z něj stane špión. Prostě Vincent Price. ()
Zajímavě zfilmovaný příběh kolosálního podvodníka Jamese Addisona Reavise, samozvaného barona Arizony. Příběh, jemuž samozřejmě kraluje podmanivý výkon charismatického Vincenta Price v hlavní roli. Ač scénář Sama Fullera postavu Reavise možná dost zkrášluje a dělá z něj romantického antihrdinu, v kontextu příběhu to může být úplně jedno, vznikl tak totiž velmi zábavný životopisný snímek o událostech, o kterých jsem doteď neměl ani potuchy. A Price ukazuje, jaký je herecký chameleon i na poli jedné jediné role. ()
Film stojí za to už jen kvůli tomu, že vás seznamí s osobou jménem James Reavis. Takhle propracovaný podvod totiž jen tak někdo nevymyslí. Věnoval mu mnoho let úsilí a nechybělo mnoho, aby svůj mistrovský plán dotáhl do úspěšného konce. I přes značné stáří má film slušný spád a na první půlku se fakt dobře kouká. Druhá půlka je lehce zkažená Hollywoodským překroucením skutečnosti směrem do romantična. Ellen Drew vypádá jako Doña Sophia Micaela Maso Reavis y Peralta de la Córdoba vskutku krásně a vznešeně. Vincent Price se do role prohnaného a noblesního podvodníka skvěle hodí. I přes slabší momenty musím dát --- == 77 % == --- . ()
Ono najzaujímavejšie na filme je, že sa zakladá na skutočnej udalosti. James Reavis, resp. celým menom barón James Addison Peralta-Reavis skutočne existoval a skutočne podnikol tento megapodvod. Nebyť toho, človek by iba ťažko uveril, aké veľké úsilie musel vynaložiť antihrdina tohto filmu, aby dokázal to, čo si zaumienil. Vincent Price je síce schopný a charizmatický herec, ale na skutočného Jamesa Reavisa sa nepodobá a jeho tvár a telo v príbehu ani po rokoch nestarnú. Prvá polovica filmu, v ktorej dochádza k podvodom, bola záživnejšia, tá druhá už len tak doznieva. Škoda, že diváka "obrali" aj o postupné prešetrovanie podvodov a antihrdina sa ako blesk z jasného neba priznáva sám zo všetkých podvodov...ako leby to bola úplne iná osoba. ()
Vincent Price si v tomto atypickém westernu zahrál, s grácií sobě vlastní, skutečnou historickou postavu Jamese Addisona Reavise, podvodníka, který si na základě padělaných dokumentů přisvojil fiktivní titul Barona Arizony. První část filmu je perfektní dobrodružná zábava a sledovat Vincenta Price, jak páchá své podvody v přestrojení za mnicha nebo za cikána (pardon, rómského spoluobčana), láme srdce krásných Španělek jedno za druhým, anebo jak "předčítá" malé holčičce pohádku o princezně z knížky o padělatelství, to je skutečně radost. Potom film bohužel sklouzne do trochu vážnější podoby a vyklube se z něj drama v pomalejším tempu, které sice není vůbec špatné, ale té první části nesahá ani po kotníky. Celkově je však Baron z Arizony velice dobrý film, který je ještě povznesen výkonem božského Price, kterému ta role šlechtice, i když falešného, skutečně sedla. ()
Galerie (8)
Photo © Lippert Pictures
Reklama