Režie:
John M. StahlScénář:
Jo SwerlingKamera:
Leon ShamroyHudba:
Alfred NewmanHrají:
Gene Tierney, Cornel Wilde, Jeanne Crain, Vincent Price, Ray Collins, Gene Lockhart, Darryl Hickman, Reed Hadley, Chill Wills, Mae Marsh, Grant Mitchell (více)Obsahy(1)
Půvabná Ellen Berentová a úspěšný spisovatel Richard Harland se náhodou potkají při cestě vlakem, kde si Ellen právě čte jeho novou knihu. Jejich vzájemné sympatie přerostou v milostný románek, k překvapení všech se brzy také vezmou. Po svatbě se Richard snaží pečlivě rozdělovat svůj čas mezi psaní románů, manželku a postiženého bratra, ale Ellen je čím dál víc zatrpklejší. Nejspíše proto, že poprvé v životě ucítila obrovskou vnitřní potřebu vlastnit milovaného člověka. Všichni lidé kolem Richarda se tak najednou stávají jejími úhlavními nepřáteli, protože ji okrádají o manželův čas... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (75)
Smrtelný hřích, patřící do žánru filmu-noir, byl pro mě velkou neznámou. Tudíž jsem neočekával příliš velkou podívanou a to se i přes můj oblíbený žánr potvrdilo. Film nepůsobí nijak tajemně ani atmosféra není příliš extra a to velmi zamrzí. Postavy se chvílemi chovají jako hloupé panenky a to sráží celkový dojem černobílého snímku. Příběh je poměrně přímočarý a průhledný a tak se nekoná žádné překvapení. ()
Následující text obsahuje náznaky SPOILERů. Film poskytne dobrou sebereflexi o tom, jak daleko jste ochotni zajít, abyste dosáhli svého. Nějakou dobu jsem s hlavní hrdinkou sympatizoval, časem se karta obrátila. Líbilo se mi, jak byl děj vystavěn, jak se pozvolně stupňoval, a byť jsem si občas říkal "fajn, není to zlý, ale jednou to stačilo", možná si ho někdy v budoucnu ještě pustím. A i když jde o fikci, jen mě utvrdila v názoru, že jsou právníci verbež,. # příběh **** | hudba **** | humor – | akce – | napětí * | pustil bych si znovu *** ()
Tak tomu se láska NEŘÍKÁ, Rob Royi !! To je pouhá chorobná závislost na jiné osobě, závislost psychicky nevyrovnaného upnutého jedince, který si neprávem uplatňuje právo "přivlastňovat" jiného jedince natolik, že mu odebírá jeho vlastní právo volně a svobodně žít. To není láska, ale psychická nemoc předurčena k odbornému léčení. Tož asi tak, Rob Royi. Láska znamená dávat i brát, i tolerovat či odpouštět. Ne ovládat, manipulovat a vždy vítězit. V lásce se "vítězství" totiž velmi snadno obrací proti "vítězi"!! ... a to natrvalo. To však neznamená, že bychom se měli lásce bránit, vyhýbat a dokonce se neženit či nevdávat, Matty. Chce to jen z obou stran větší toleranci, vlastní sobeckost omezit na minimum a snažit se pochopit druhého a vyjít mu vstříc. Věřte, je to tak. :-) Mám za sebou desítky let manželství, i když také nebylo stále harmonické, vím že je to tak. Trvale harmonické snad ani neexistuje, to se tak jen tváří ti, co oslavuji diamantové svatby, aby nám nezkazili představy o manželství. I počasí není stále slunečné. Problematika a úskalí lásky je věčné téma, které ani po letech nerezaví. Stále se opakuje, stejně jako my odcházíme a opětovně se nezkušení rodíme. Myslím tedy, že i po těch mnoha letech, kdy film vznikl nám má co povědět. Jen nám to dnes povídá již poněkud zastaralým způsobem vyjadřování. Z hlediska tématu bych filmu věnoval 5 hvězdiček, stáří a tomu odpovídající dialogy či některé herecké výrazy sráží mé hodnocení na 3 hvězdy. ()
Výborný herecký výkon Gene Tierneyové, která byla krásná zvenku a uvnitře sžíraná chorobnou žárlivostí a sobeckou závislostí na mužích, které "miluje". Scény na jezeře a na schodech si v ničem nezadají s napínavými scénami Alfréda Hitchcocka. Vadil mi nepříliš dobrý výkon Cornela Wildea, který byl celou dobu jen takové ťululum s krásnýma očima. Ovšem Vincent Price to v závěru jako prokurátor slušně rozbalil. Jen nechápu, proč se od právníka obžalované ani jednou neozvalo: "Námitka!" Příležitostí k tomu bylo víc než dost. ()
Reziser John M. Stahl /Stary Heidelberk, Foxes of Harrow 1947/ natocil film noir, ale nie tentokrat detektivku, ako je tomu v noire dobrym zvykom, ale vlastne spolocensku konzervacku o mylostnom vztahu jeho k nej a jej k nemu. Dej plynie pomaly, a ked myslim pomaly, tak hodne pomaly, ale tempo rozhodne nie je ospale. Vyborne je zobrazene premena idylickej selanky na nocnu moru s pomaly az hororovou atmosferou. Herci ako Gene Tierney /ve Viru 1949, Laura 1944/ slapu vyborne, a hlavne tato herecka bola vskutku skvela, dalej dobre hrali aj Cornell Wilde /Vysoko V Horach 1941, The Naked Prey 1966/, Jeanne Crain /Muz bez hvezdy 1955/ a videl som tuna aj hororovu legendu Vincenta Price -a /Pit and the Pendulum 1961, Maska Rude Smrti 1964 a Dum Voskovych figurin 1953/. Vacsina noir filmov je cierno -bielych, ale tento je farebny, naposledy sa mi to stalo u noiru Niagara Falls myslim. 82 % ()
Galerie (32)
Photo © Twentieth Century-Fox
Zajímavosti (6)
- Originální název filmu "Leave Her to Heaven" pochází ze hry Williama Shakespearea Hamlet. (ČSFD)
- Při natáčení scény v jezeře byla voda tak studená, že kvůli tomu dostal herec Darryl Hickman zápal plic. (ČSFD)
- Do úloh Ellen (Gene Tierney) a Ruth (Jeanne Crain) sa spočiatku uvažovalo s Tallulah Bankhead a Idou Lupino. (Michal74)
Reklama