Režie:
David FincherScénář:
Andrew Kevin WalkerKamera:
Darius KhondjiHudba:
Howard ShoreHrají:
Brad Pitt, Morgan Freeman, Gwyneth Paltrow, Richard Roundtree, R. Lee Ermey, John C. McGinley, Kevin Spacey, Julie Araskog, Mark Boone Junior, John Cassini (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Dva policisté (Brad Pitt a Morgan Freeman) jsou na stopě geniálního vraha, zodpovědného za sérii děsivých vražd, jejichž oběti spojuje sedm smrtelných hříchů. V jedné z rolí tohoto kvalitního trhilleru, zasazeného do temného města nasáklého bolestí a zkázou, uvidíte také Gwyneth Paltrow. David Fincher (Klub rváčů, Zodiac, Podivuhodný případ Benjamina Buttona) s dokonalou znalostí našich nejhlubších obav pevně svírá otěže akce – fyzické, psychické i spirituální – neodvratně směřující k rozuzlení, které do hloubi otřese i tou nejzatvrzelejší duší. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (2 397)
Labužnická pochoutka první třídy. Zajímavá dějová linie, hezky depresivní prostředí, na kterým tolik ulítávám, a hlavně geniální Kevin Spacey. Tím nechci nijak shazovat Freemana nebo Pitta, ale Spacey svoji roli hraje s takovým klidem a přehledem, že byste ho klidně obsadili do role Jacka Rozparovače. ()
Zvolna plynoucí deprese se záplavou deště, šera a nejistoty. Geniální šílenec v pozadí, zamlklý a mírně nesmělý policejí veterán, mladý dříč po jeho boku a jeho posmutnělá manželka. Fatální závěrečná půlhodina a finále, které v první vteřině vypadá jednoduše, ale po skončení filmu nabývá na síle a v divákovi dlouho doznívá. Vřele doporučuji druhé zhlédnutí, kde se dá najít několik náznaků k pointě. Jigsaw a ostatní plagiátoři se můžou jít nechat vysmát. ()
Soundtrack Howard Shore: 1. In The Beginning - The Statler Brothers [2:22] ,2. Guilty - Gravity Kills [4:05] ,3. Trouble Man - Marvin Gaye [3:50] ,4. Speaking Of Happiness - Gloria Lynne [2:33] ,5. Air (Bach) - Stuttgarter Kamme-Rochester/Karl Muchinger [3:39] ,6. Love Plus One - Haircut 100 [3:37] ,7. I Cover The Waterfront - Billie Holiday [3:20] ,8. Now's The Time - Charlie Parker [4:16] ,9. Straight, No Chaser - Thelonious Monk [9:38] ,10. Portrait Of John Doe - Howard Shore [4:57] ,11. Suite From Seven - Howard Shore [14:48], ()
8.11.2004 jsem tento film viděl poprvé a tehdy jsem ho ještě nedokázal patřičně ocenit. Po třech letech jsem se k němu konečně opět dostal, 9.4.2008 a spatřil jsem jeden z nejlepších thrillerů, které snad kdy kdo natočil. Opravdu není předvídatelný či nudný, ačkoliv postupuje podle určitých schémat, která divák může už znát, nakonec vás překvapí a divák ustrne údivem - i ten, kdo zná všechna filmová klišé o sériových vrazích, kteří postupují podle jakkoliv-šíleného schématu, nebo ta o začínajících a končících detektivech. Skvěle zrežírovaný skvělý scénář (bez logických chyb) z tohoto klenotu právem udělali legendu. ()
Moji oblíbení uživatelé se předhánějí v superlativech, ve kterých figurují termíny jako nepřekonaný vrchol žánru nebo dokonalá filmová esej, já budu podstatně střízlivější a v opozici proti filmovým fanouškům na CSFD, kteří Sedm zařadili do top desítky, musím konstatovat, že podle mého mínění snímek má jediné, ale velmi výrazné plus v podobě atmosférické režie Davida Finchera. Ten jako i jinde ve své tvorbě tady kouzlí s kamerou, pečlivě vytváří scénu, hraje si se zvukem i obrazem a všechno podřizuje maximálnímu efektu a diváckému zážitku. Bohužel na úkor logiky, je to zkrátka takové prvoplánové. Spíš než ke kriminálnímu thrilleru to směřuje k hororovému žánru, jmenovitě je to předzvěst pozdější úspěšné hororové série Saw. Scénář je překombinovaný, stejně jako u podobně laděných filmů s geniálním manipulátorem, jako je např. Prvotní strach, by v reálu podobný konstrukt nefungoval. Ono je vůbec zajímavé sledovat řadu filmových detailů, kde Fincher všechno podřizuje atmosféře. Např. kamkoli hrdinové vstoupí, musí být zataženo a chraň pánbůh, aby kdokoli zmáčkl vypínač osvětlení. Svítí se baterkami nebo místnost spoře osvětlují světélka červených výbojek, aby víc vynikla ponurost prostředí a jeho tajemnost. Režisér si vybírá co nejodpudivější prostředí, zanedbané a zaneřáděné uličky na periférii, staré budovy s oprýskanými fasádami a ještě mnohem víc si vyhrává s interiéry. Ty jsou obvykle mnohem zaneřáděnější a zdevastovanější, než by v reálu bylo možné. Kamera se přímo pase na hnilobě a plísních, které by v reálu upozornily už dávno okolní nájemníky na nějaké nekalosti. Policisté vniknou do bytu a s napřaženými zbraněmi postupují do poslední místnosti, kde teprve až strhnou pokrývku z oběti, rázem se chytají za nos. I tady Fincher všechno podřizuje momentu překvapení. Je dobré si srovnat dynamicky natočenou scénku honičky v činžovním domě se scénou honičky po střechách a bytech arabské čtvrti ve filmu Borneův mýtus. Zatímco ta druhá organicky zapadá do příběhu, tady by v reálu mělo pachateli stačit seběhnout schodištěm a zmizet hlavním východem, jenže to by pochopitelně bylo divácky nepřitažlivé, takže Fincher nechává svého padoucha a jeho pronásledovatele probíhat částmi domu, který pravděpodobně dosud nikdo nepostavil a také nikdy nepostaví, protože by šlo o nezkolaudovatelný architektonický unikát. Podobných úletů by byla celá řada, ale síla Fincherova nezaměnitelného režijního rukopisu je tak výrazná, že to v očích převážné většiny diváků spolehlivě zakrývá. Takovou scénu, kdy Brad Pitt má pistoli u své hlavy a očekvává výstřel, musím v její atmosféričnosti ocenit i já. Divácký zájem pochopitelně poutá i brutalita jednotlivých zločinů, ale můj dojem k tříhvězdičkovému hodnocení snižuje i filozofický rámec dramatu, se kterým se ani v nejmenším neztotožňuju. Zatímco jiný Fincherův film Klub rváčů mi přišel jako skvělé zpracování fenoménu revolty, anarchismu a konzumismu v moderním velkoměstě, tady mi ten nihilismus a deprese přijdou nepatřičné. Celkový dojem: 60 %. () (méně) (více)
Galerie (55)
Zajímavosti (136)
- Ve scéně, kdy Mills (Brad Pitt) prohlašuje: „Jodie Foster mi řekla, ať to udělám,“ je narážka na událost ze 30. března 1981, kdy John Hinckley Jr. postřelil prezidenta Ronalda Reagana poté, co několikrát viděl film Taxikář (1976) a byl posedlý poselstvím role Jodie Foster. (jirka.jindra11)
- Somerset (Morgan Freeman) odhalil, že jeho krstné meno je William. William je skutočné prvé meno Brada Pitta (Mills). (WalterIK7)
- Ve scéně, kdy detektivové jedou z místa činu, kde zemřel tlustý muž, Somerset (Morgan Freeman) drží volant značně zatočený doleva, přestože auto při tom jede rovně, v dalším záběru už ho drží ve správné poloze. (imagoo)
Reklama