Režie:
David FincherScénář:
Andrew Kevin WalkerKamera:
Darius KhondjiHudba:
Howard ShoreHrají:
Brad Pitt, Morgan Freeman, Gwyneth Paltrow, Richard Roundtree, R. Lee Ermey, John C. McGinley, Kevin Spacey, Julie Araskog, Mark Boone Junior, John Cassini (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Dva policisté (Brad Pitt a Morgan Freeman) jsou na stopě geniálního vraha, zodpovědného za sérii děsivých vražd, jejichž oběti spojuje sedm smrtelných hříchů. V jedné z rolí tohoto kvalitního trhilleru, zasazeného do temného města nasáklého bolestí a zkázou, uvidíte také Gwyneth Paltrow. David Fincher (Klub rváčů, Zodiac, Podivuhodný případ Benjamina Buttona) s dokonalou znalostí našich nejhlubších obav pevně svírá otěže akce – fyzické, psychické i spirituální – neodvratně směřující k rozuzlení, které do hloubi otřese i tou nejzatvrzelejší duší. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (2 395)
Najsilnejší psycho-thriler, aký som vôbec niekedy mohla vzhliadnuť, ktorý sa mi dokonca páči o niečo viac ako Mlčanie jahniat. Neskutočne silný zážitok, podporený znamenitými výkonmi troch geniálnych hercov Morgan/Pitt/Spacey, (touto úlohou si ma Pitt prvýkrát získal), k tomu hrozivá a na city brnkajúca hudba Howarda Shorea, originálny scenár posplietaný postupnými súvislosťami jedného psychopatického vraha, ktorý na prvý pohľad nedával zmysel a šokujúci záver, na aký sme u Finchera zvyknutí, no i tak si ma vždy ako diváka omotá presne tak, ako si to od začiatku želal a ja nie som schopná protestovať. Dokážem iba žasnúť nad režisérom, ktorý sa najväčšmi z tých, čo poznám, utápa v beznádeji, pochmúrnom počasí a v mysli duševne nevyrovnaných ľudí. Fajnšmekerska delikatesa, ktorá v svojom žánri zhrabne do vrecka všetku konkurenciu. ()
Temný, depresivní, rafinovaný, strhující film... Ponurá metafora dokazující, že tenhle svět je veskrze špatný a zkažený. Středověká představa smrtelných hříchů je implementovaná přímo do podstaty naší civilizace a současné západní velkoměsto odpovídá představám očistce. Magie čísla 7 (ne náhodou je tomuhle filmu svým vyzněním nejblíže jiný film mající v názvu také blízkou arabskou číslici - 8mm). Atmosféra plná deště, přítmí a stresu. Postmoderní vyústění a kongeniální shrnutí klasického filmového žánru noir... Fincher zde primárně rozvíjí svůj leitmotiv - svého typického městského hrdinu posedlého svou prací do té míry, že je schopen obětovat (byť mnohdy podvědomě) cokoliv - v tomto případě i svou rodinu. Zde je to mladý detektiv v podání Brada Pitta, který prochází životem, a hlavně americkým velkoměstem, přičemž tato megapole evokuje Dantovy kruhy pekla a hlavní hrdina zachází zcela neodvratně stále hlouběji a hlouběji... Ač je snímek nábožensky a křesťansky motivován, jeho vyznění je chmurně apokalyptické a vlastně ateistické - popisuje totiž svět bez Boha. Bez jakéhokoliv principu oponujícímu chaosu a etickému nihilismu. Stres, destrukce lidských vztahů (vynikající scény manželského vyhoření situované do příznačného betonově odcizeného a vychladlého bytu rezonujícího otřesy způsobenými podzemní drahou), zabití člověka jako hra, inscenované živé obrazy z mrtvol, hádanky a rébusy vkládané do těch nejzvrhlejších sadistických vizí, které jakoby vypadly z pláten Hieronyma Bosche či jiných středověkých malířů. Sedm hlavních hříchů. Se7en. Nejlepší detektivní thriller všech dob... Podobné filmy: 8mm, Mlčení jehňátek, Prokletý ostrov, Zodiac ()
S odstupem snad desíti let mě Sedm zdaleka už tolik nesejmulo: na depresária si teď moc nepotrpím a místy mě dost štvala ta přehnaná stylizace - samý déšť, svícení pouze lampami nebo baterkami policistů (viz např. scéna v knihovně, kde v noci svítí všechny lampičky u stolků!) atd. U Zodiaka jsem se letos bavil přeci jen líp. ()
Moji oblíbení uživatelé se předhánějí v superlativech, ve kterých figurují termíny jako nepřekonaný vrchol žánru nebo dokonalá filmová esej, já budu podstatně střízlivější a v opozici proti filmovým fanouškům na CSFD, kteří Sedm zařadili do top desítky, musím konstatovat, že podle mého mínění snímek má jediné, ale velmi výrazné plus v podobě atmosférické režie Davida Finchera. Ten jako i jinde ve své tvorbě tady kouzlí s kamerou, pečlivě vytváří scénu, hraje si se zvukem i obrazem a všechno podřizuje maximálnímu efektu a diváckému zážitku. Bohužel na úkor logiky, je to zkrátka takové prvoplánové. Spíš než ke kriminálnímu thrilleru to směřuje k hororovému žánru, jmenovitě je to předzvěst pozdější úspěšné hororové série Saw. Scénář je překombinovaný, stejně jako u podobně laděných filmů s geniálním manipulátorem, jako je např. Prvotní strach, by v reálu podobný konstrukt nefungoval. Ono je vůbec zajímavé sledovat řadu filmových detailů, kde Fincher všechno podřizuje atmosféře. Např. kamkoli hrdinové vstoupí, musí být zataženo a chraň pánbůh, aby kdokoli zmáčkl vypínač osvětlení. Svítí se baterkami nebo místnost spoře osvětlují světélka červených výbojek, aby víc vynikla ponurost prostředí a jeho tajemnost. Režisér si vybírá co nejodpudivější prostředí, zanedbané a zaneřáděné uličky na periférii, staré budovy s oprýskanými fasádami a ještě mnohem víc si vyhrává s interiéry. Ty jsou obvykle mnohem zaneřáděnější a zdevastovanější, než by v reálu bylo možné. Kamera se přímo pase na hnilobě a plísních, které by v reálu upozornily už dávno okolní nájemníky na nějaké nekalosti. Policisté vniknou do bytu a s napřaženými zbraněmi postupují do poslední místnosti, kde teprve až strhnou pokrývku z oběti, rázem se chytají za nos. I tady Fincher všechno podřizuje momentu překvapení. Je dobré si srovnat dynamicky natočenou scénku honičky v činžovním domě se scénou honičky po střechách a bytech arabské čtvrti ve filmu Borneův mýtus. Zatímco ta druhá organicky zapadá do příběhu, tady by v reálu mělo pachateli stačit seběhnout schodištěm a zmizet hlavním východem, jenže to by pochopitelně bylo divácky nepřitažlivé, takže Fincher nechává svého padoucha a jeho pronásledovatele probíhat částmi domu, který pravděpodobně dosud nikdo nepostavil a také nikdy nepostaví, protože by šlo o nezkolaudovatelný architektonický unikát. Podobných úletů by byla celá řada, ale síla Fincherova nezaměnitelného režijního rukopisu je tak výrazná, že to v očích převážné většiny diváků spolehlivě zakrývá. Takovou scénu, kdy Brad Pitt má pistoli u své hlavy a očekvává výstřel, musím v její atmosféričnosti ocenit i já. Divácký zájem pochopitelně poutá i brutalita jednotlivých zločinů, ale můj dojem k tříhvězdičkovému hodnocení snižuje i filozofický rámec dramatu, se kterým se ani v nejmenším neztotožňuju. Zatímco jiný Fincherův film Klub rváčů mi přišel jako skvělé zpracování fenoménu revolty, anarchismu a konzumismu v moderním velkoměstě, tady mi ten nihilismus a deprese přijdou nepatřičné. Celkový dojem: 60 %. () (méně) (více)
Soundtrack Howard Shore: 1. In The Beginning - The Statler Brothers [2:22] ,2. Guilty - Gravity Kills [4:05] ,3. Trouble Man - Marvin Gaye [3:50] ,4. Speaking Of Happiness - Gloria Lynne [2:33] ,5. Air (Bach) - Stuttgarter Kamme-Rochester/Karl Muchinger [3:39] ,6. Love Plus One - Haircut 100 [3:37] ,7. I Cover The Waterfront - Billie Holiday [3:20] ,8. Now's The Time - Charlie Parker [4:16] ,9. Straight, No Chaser - Thelonious Monk [9:38] ,10. Portrait Of John Doe - Howard Shore [4:57] ,11. Suite From Seven - Howard Shore [14:48], ()
Galerie (55)
Zajímavosti (136)
- Na ceste k nájdeniu posledných dvoch obetí, zábery zhora ukazujú auto, ktoré prechádza cez púšť, zatiaľ čo zábery zvnútra auta ukazujú sivú a zelenú krajinu za oknami. (Arsenal83)
- Nanesenie make-upu pre obeť "lenivosti" trvalo viac ako 14 hodín. (Astonko)
- Denzel Washington nepřijal roli detektiva Millse (Brad Pitt) kvůli tomu, že se mu film zdál až moc temný a zlověstný. Potom, co herec finální snímek viděl, prohlásil, že svého odmítnutí lituje. (cihlenka)
Reklama