Reklama

Reklama

Frankensteinova kletba

(festivalový název)
  • Velká Británie The Curse of Frankenstein (více)
Trailer

Obsahy(1)

Barón Frankenstein cez nepriazeň svojich blízkych robí pokusy na mŕtvych, ktorých sa pokúša oživiť cez svoje technické vynálezy. Až sa mu raz tento experiment podarí a v tej chvíli sa mu to vymyká spod kontroly. Oživené monštrum sa dostáva z výskumného laboratória a nezastaviteľne likviduje každého, kto sa mu postaví do cesty... (T2)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (53)

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

První snímek, kde se spolu setkali dva hororoví klasici dvacátého století Peter Cushing a Christopher Lee. Na filmu mě uchvátila hlavně barevnost záběrů a pro Hammer studio charakteristické krásné interiéry. Tenhle Frankenstein se mi velmi líbil, dokonce víc, než původní verze s Borisem Karloffem. Je to hodně povedený horor, který byl mimochodem ve své době zakazován pro přílišnou brutalitu (ta samozřejmě s léty vymizela, ale působivost zůstává dodnes). Začátek zlaté éry hammerovských remaků. Nádhera. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Ač jsem opětovně spokojen, musím říci, že Ch.Lee nebyl zrovna šťastnou volbou. Maska mizerná, prostoru navíc příliš nedostal. Zůstává tak ve stínu monstra ztvárněného B. Karloffem. Tvůrci se poněkud odchýlili od hlavního motivu knižní předlohy, kde nešťastnou a tragickou postavou je monstrum, zatímco zde jím je baron. Před plnohodnotným gore (řezání těla, trepanace hlavy ad.) kamera uhýbá, což zde až tak nevadí, uříznuté ruce a vyňaté oči ale ukáže naplno. Přítel Paul nejprve baronovi pomáhá, jenže pak se pokusů zalekne, a tak se snaží Frankensteina od dalších experimentů odradit. Jeho pravé záměry se však ukážou na konci. Hazel Courtová, která si později zahrála v adaptacích povídek E. A. Poa, je ozdobou filmu. Skvělé papundeklové kulisy a temná hororová hudba dodávají snímku správný šmrnc. Nestárnoucí klasika. ()

Reklama

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Asi nejdůležitější snímek studia Hammer. Nejen kvůli finančnímu úspěchu, ale hlavně díky tomu, že spojil vůbec poprvé tři budoucí legendy britských "kladivářů" - a to režiséra Fishera (ten jim rok poté odstartoval další úspěšnou sérii, tentokrát s Draculou) a dvě herecká esa s tvářemi Petera Cushinga a Chrise Lee (i když ta jeho je zrovna nešťastně zamaskována). Dneska už asi těžko pochopíme, proč se snesla tak ostrá kritika na tenhle pastelově barevný horůrek, který od té doby sice dost zestárnul, ale to kouzlo hammerovských filmů si nese stále s sebou. My, fandové, jsme za to jenom rádi. ()

InJo 

všechny recenze uživatele

Podobně jako Hammerovská verze Draculy, i tato adaptace Frankensteina má značně svérázně koncipovaný děj. Například mi připadalo, že samotné monstrum je zde trochu podružné a odsunuté na druhou kolej, a že příběh mnohem víc stojí na vztahu (respektive stupňujícím se konfliktu) Victora F., jenž je zde vskutku pojat jako takřka regulérní (i když nejednoznačný a srozumitelně motivovaný) šílený padouch, s jeho učitelem a kolegou Paulem Krempem. Pochopitelně zde najdeme veškeré klíčové znaky studia Hammer - studiovost, specifická béčková atmosféra (právě kvůli ní tyto snímky vyhledávám), velmi dramatická orchestrální hudba a samozřejmě herci Peter Cushing a Christopher Lee obsazení do zásadních úloh. Film nemá zrovna rychlé tempo vyprávění, proto se může zdát o něco delší, než ve skutečnosti je (pouhých 80 minut). To ale kupodivu nebrání ucházející gradaci. Druhá polovina je určitě divácky vděčnější, ale ani první není špatná. Bát se bude jen mizivé procento lidí, ale to bych v tomto případě nepovažoval za neodpustitelný nedostatek. 70 % ()

Oktavianus 

všechny recenze uživatele

Hammer. Nádherná verze klasického frankensteinského příběhu, která sice není tolik ikonická jako verze z roku 1931, ale v mnohém je lepší. Především v podání samotného barona Frankensteina: zatímco Colin Clive byl navzdory své posedlosti monstrem přece jen kladná postava, fantastický Peter Cushing je jednoznačný antihrdina: jeho zaslepenost možnostmi objevu stvoření života jde mnohem dále, takže se nezdráhá ani na okamžik chovat jako bezohledný padouch a klidně i vraždit. Nebudu zastírat, že tento Frankenstein se mi zamlouvá daleko víc. Problém však mám s monstrem, tam zase suverénně vyhrává Boris Karloff - Christopher Lee se do takové role ne snad nehodí, ale kromě působivého prvního odmaskování vypadá neškodně jako chlapec z nedělní školy, co se pokouší chodit na chůdách. Film však má nádhernou a neopakovatelnou, typicky hammerovskou atmosféru; navíc i ozdobu v podobě Hazel Courtové. Škoda snad jen až příliš dlouhých dějových pauz na dialogy a opakující se odjezdy a zase příjezdy Frankensteinova učitele a přítele Paula, vyprávění kvůli tomu trošku drhne. A jen tak mimochodem, s hrůzou jsem si všiml, jak moc se patnáctiletý Victor Frankenstein nejen vzhledem, ale i chováním podobal mně v přibližně stejném věku :-) ()

Galerie (46)

Zajímavosti (12)

  • Přátelství mezi Christopherem Leem a Peterem Cushingem začalo v okamžiku, když Lee rozrazil dveře Cushingovi šatny a postěžoval si:  "Já nemám ve filmu žádné repliky," na což mu Cushing odpověděl: ''To máš stěstí. Já četl scénář." (reich)
  • Přestože se Cushing a Lee na place setkali poprvé, není toto první film, kde společně hrají. Oba se objevili již v roce 1948 v Olivierově Hamletovi a také v Moulin Rouge z roku 1952, ale v těchto dvou filmech neměli ani jednu společnou scénu. (liquido26)
  • První barevný film o Frankensteinovi. (liquido26)

Související novinky

Legendární britské studio Hammer čeká návrat

Legendární britské studio Hammer čeká návrat

02.09.2023

Ikonické londýnské studio Hammer Films bylo založeno v roce 1934, a ačkoliv se v prvních dvou dekádách své existence zaměřovalo na filmovou produkci na škále všech žánrů, nejikoničtější snímky, které… (více)

Reklama

Reklama