Režie:
Luca GuadagninoScénář:
David KajganichKamera:
Sayombhu MukdeepromHudba:
Thom YorkeHrají:
Dakota Johnson, Tilda Swinton, Chloë Grace Moretz, Jessica Harper, Mia Goth, Sylvie Testud, Angela Winkler, Małgorzata Bela, Renée Soutendijk, Ingrid Caven (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Film je remake stejnojmenného příběhu Daria Argenta z roku 1977. Mladá Američanka (Dakota Johnson) přilétá do Evropy, kde se přihlásila na lekce tance. Posléze však zjišťuje, že škola je jen zástěrkou pro působení temných sil. (Terva)
Videa (2)
Recenze (217)
SUSPIRIA od Guadagniniho, je z celkom iného spektra. Jeden z najväčších hororov v histórii dostal remake, ktorý to berie z celkom iného konca a postavy sú viac tajomne a eroticky predstavené, ako v origináli. Aj keď vlastne...každé predstavenie má to svoje. Originál, je pestrofarebnou kompozíciou gialla a gore festu ( tak, ako to Dario rád ), no a prerábka sa dusí v politicky hustej atmosfére, plnej šedi a bolesti. Argento, ale vyhráva na body. ()
Snímek Suspiria sice nabídne několik skutečně velkolepých hororových momentů, nicméně ani to nic nemění na faktu, že se jedná o extrémně nataženou, chce se říci, že až "pozérskou" záležitost, u níž jsem se nejvíce bál spánku či naprostého kóma. Po většinu času totiž sledujeme nepochopitelné klipovité útržky, což vyústí ve finále, které je vulgární oslavou slova "WTF". Tohle se zkrátka moc nepovedlo! ()
Jeden z tých filmov kde keď vás vyruši telefón alebo polovička tak ste v keli. Film zlepený z toľkého množstva malých detailov ktoré vytvárajú celok, že byť nepozorný znamená nepochopiť. Na druhú stranu sa môžete vďaka tomu k filmu vrátiť a užiť si jeho perfektnú atmosféru. Tilda Swinton kraľuje. Rovnako línia s psychiatrom krásne vystavaná. Nuž a potom hudba...farby a celkový feeling. Je to artové...je to hravé a je to ku koncu riadne krvavé. Užil som si to. Nedávam 5* lebo som bol vyrušený. ()
Mukdeeprom za kamerou dělá divy, každý jeho nájezd kamery a zrychlený close-up působí mrazivě agresivně a napomáhá budovat zlověstný feeling (společně s povedenou hudbou). Oproti tomu musím zmínit opravdu chaotický střih, který je značný už v první scéně a dost ruší (režisérův dvorní střihač Walter Fasano spolupracoval s Dariem Argentem na jeho příšerné Matce slz, takže asi tak). Nicméně pár slov ke scenáři - Luca Guadagnino s Davidem Kajganichem se snaží rozšířit mytologii původního filmu o historicko-politický kontext, nutno říci, že na úkor hororové atmosféry a napětí. Baader-Meinhof, holokaust, Terezín - je tohle opravdu to, co jsme v nové Suspirii potřebovali a chtěli vidět? Prakticky celá dějová linie okolo Dr. Klemperera (a tato linie zabírá polovinu celé stopáže) mi připadala jako značně strojená a nadbytečná. Nemluvě o tom, že herecké obsazení postavy doktora je neskutečně kýčovité a pro diváka distraktivní. Před hereckým výkonem Tildy Swinton ovšem smekám, ona si opravdu strhává celý film pro sebe. Jsem pojetím tohoto snímku dost zmaten, celé mi to přišlo méně zajímavé a překvapivé, než jsem si přál a očekával. Druhé zhlédnutí bude časem možná ku prospěchu, pro dnešek ovšem vcelku zklamání. [Sitges 2018] ()
Z původního hororového příběhu o studentce, která rozkrývá temné spiknutí uvnitř taneční školy, zbylo jen na hlavu postavené torzo, zbytečně doplněné o druhou narativní linii, v níž osmdesátiletý německý psychoanalytik vyšetřuje na vlastní pěst zmizení jedné z tanečnic a pátrá i po své dávno ztracené manželce. Dualitu děje symbolizuje i prostředí na dvě části rozděleného Berlína roku 1977 (kdy byla v kinech původní Suspiria), kam byl příběh přesazen kvůli odkazům na terorismus RAF a post-nacistické ideologie. Výsledkem je zmatený a špatně stříhaný umělecký video-art, jenž permutuje motivy původního filmu po svém a výrazně se tak odlišuje od originálu včetně celkového vyznění. Přepáleně barevné zázemí školy z Argentovy verze nahradila nudná šeď, vizuálně působivé jsou akorát ty sekvence, v nichž se Guadagnino snaží diváky šokovat, a na hudbu si tentokrát ani nevzpomenete. Nová Suspiria je filmem o probouzení ženství a ženské síly, která slouží k ponižování mužů a k boji o nadvládu v matriarchálním společenství, v němž i hlavní mužská postava je hraná ženou, a kde se tanec rovná sexuálnímu prožitku. Je ale utopená ve zbytečně roztahaném a rozbředlém vyprávění, v němž pozvolně stupňované napětí a znepokojení střídá okázalá a nijak nebudovaná brutalita a přímočarost, projevující se i tím, že film se rozhodně nenamáhá skrývat, co jsou učitelky v taneční škole zač, a hraje od začátku s vyloženými kartami. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (13)
- Herečka Tilda Swinton ve filmu ztvárnila hned tři role: Madame Blanc, Dr. Josefa Klemperera a Helenu Markos. (skoda)
- Název filmu se objeví až během závěrečných titulků. (noelcoward73)
- Herečka Judi Dench mala záujem o úlohu Madame Blanc, ktorú dostala Tilda Swinton. (Keithe)
Reklama