Režie:
Fede AlvarezKamera:
Aaron MortonHudba:
Roque BañosHrají:
Jane Levy, Shiloh Fernandez, Jessica Lucas, Lou Taylor Pucci, Elizabeth Blackmore, Stephen Butterworth, Jim McLarty, Phoenix Connolly, Bruce CampbellVOD (3)
Obsahy(3)
Mia je mladá dívka, jejíž život je prostoupený zklamáním a závislostmi, požádá svého bratra Davida, jeho přítelkyni Natalie a přátele z dětských let Olivii a Erika, aby se společně s ní vydali do rodinné chaty v lesích, kde by jí pomohli vypořádat se s démony závislosti jednou provždy. Jakmile tam společně dorazí, Mia obřadně zničí své zásoby drog a přísahá před svými přáteli, že už na ně nikdy v životě ani nesáhne. V opuštěné chatě s překvapením zjistí, že se do ní kdosi vloupal. Sklep byl proměněn v bizarní oltář, obklopený desítkami mumifikovaných zvířat. Erika fascinuje prastará kniha, kterou tam objeví. V touze po odhalení jejích tajemství z ní nahlas předčítá, aniž by tušil, jaké následky bude jeho čin mít. Jak se zhoršují Miiny abstinenční příznaky, přestává se ovládat a pokusí se uprchnout, ale je zastavena děsivým viděním. V chatě se začíná chovat tak násilně, že jsou přátelé nuceni ji spoutat. Venku zuří nebezpečná bouře a lidé v chatě se zvolna začínají obracet jeden proti druhému. Jak stoupá brutalita útoků, je David postaven před nepředstavitelné rozhodnutí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (18)
Recenze (1 092)
Jestli si dobře pamatuju, duch z lesa tu startoval na sedmdesáti procentech, po domácí předpremiéře padnul na padesát a teď se zvolna škrábe nad šedesát, kam patří. Podívejte, já nejsem Matty, abych se v tu rozplýval ve slohovém cvičení proč že mi tahle krvavá lázeň přišla průměrná. Mně naslibovali "nejblablabla film, jaký kdy blablabla", čili hororový masakr brutálním duchem, ke kterému si mám prý přinést kyblíček a ubrousek, no a ono ejhle - někde mezi vysílačem a přijímačem se něco podělalo. Zajímavý, že tu spousta lidí píše "na scénář sere pes, když to má atmosféru." No jo, jestli někomu nevadí nesmtelnej Lennon s kobercovkou, postavy, které skoro hodinu nevidíme, názorná ukázka vyproštění zpod auta mocným trhem anebo manuál k zacházení s motorovkou pro handicapované, a když navíc ve všech těch krvavých záplavách klišé cítí atmosféru temného lesa, tak to potom není co řešit. Chápu, že je to podruhé mlácená tatáž sláma, ale snad právě proto mě tyhle žně nechaly chladným. ()
Je poznat, že tvůrci ctí originál. Citují ho všude, kde mohou, ať se jedná o bzukot mouchy v titulkové sekvenci nebo závěrečné přehrávání pásky z prvního dílu. Zároveň je hned zpočátku zřejmé, že jediné v čem se jim nejspíš může podařit originál překonat je v kvalitě gore efektů. Zatímco Raimimu se daří v první části snímku poměrně slušně budovat atmosféru pomocí originálních kamerových nájezdů, šmíráckých záběrů a naprosté nevědomosti co to v tom lese je, Alvarez hned od prvních záběrů ukazuje, s čím budeme mít tu čest. The Evil Dead byl ve své době snímkem, který výborně pracoval s dobovými filmařskými postupy a dokázal přicházet i se svými vlastními nápady, Evil Dead se jen inspiruje již vzniklými filmy a přestože vznikl o dobrých 30 let později než originál, nepřichází s ničím, pomineme-li feminizaci snímku, co bychom v Raimiho snímku neměli. Zároveň je s podivem, že se mu nedaří ani eliminovat nedostatky, které jsou kamenem úrazu staršího snímku. Zůstává tu tak ona podivná epizodnost, která má přednost před souvislým dějem, jež je tentokrát ještě komicky zdůrazněna zabuchujícími se dveřmi oddělující jednotlivé epizody. Přitom tu jistý náčrt zajímavých myšlenek byl (féťácké delirium), bohužel však všechny velmi rychle vyšuměly. Vrcholem všeho je pak několikrát nastavovaný závěr, který ještě prodlužuje subjektivní vnímání délky filmu. Sečteno podtrženo je nový Evil Dead jen sbírkou více méně povedených gore efektů, které však současnému hororovému publiku nemusí dostačovat k plnohodnotnému zážitku. ()
Nejprve považuji za nutné vyjádřit svůj vztah k původní Raimiho Evil Dead trilogii. Jedničku uznávám jako velmi slušný vážný horor, který však dnešníma očima trpí nízkým rozpočtem a špatnými (na svou dobu dobrými) triky a maskami. Dvojka už jde svým přehnaně komediálním pojetím hodně mimo mě, no a Army of Darkness ... to už je vyloženě sranda. Nějakého výrazně kultovního statusu se původnímu Evil Deadu zkrátka v mých očích nedostává, což může být jedním z důvodů, proč se mi nová verze hodně líbí. Každopádně jsem se na remake zprvu odmítal těšit, neboť jsem čekal něco jako novou Noční můru, tedy tuctový sterilní komerční produkt, který známou značku jen drze využívá. Intenzivní a výjimečně povedené trailery mě však přesvědčily (a přesvědčily asi i spoustu lidí, kteří jinak o hororový žánr zavadí zhruba jednou ročně, a kteří si tu teď stýskají nad přehnanou brutalitou - paradox). No a pravdou je, že výsledný film je přesně tím, co trailery slibovaly. Tedy brutální, intenzivní, špinavou hororovou jízdou, která v kinech v posledních letech nemá konkurenci. Což vlastně není tak těžké, když nejvážnějšími současnými konkurenty na poli gore hororu jsou nepodarky jako třeba tento. Evil Dead ovšem není jen násilným, krvavým masakrem, ale překypuje i bezútěšnou, depresivní atmosférou, a to takřka od první minuty. S postavami se seznámíme už uprostřed depresivního lesa a až do konce filmu se z něj nedostaneme. Má to obrovské tempo, je to intenzivní - a pro mě osobně to byla nejzábavnější návštěva kina za poslední rok (možná s výjimkou Tarantinova Djanga). Scenáristicky to samozřejmě není nic objevného - ale co taky chcete provést s vážným zástupcem námětu "študáci v chatě v lesích" rok po Cabin in the Woods, že jo... Nejlepší prostě vsadit na klasiku a dát fanouškům to, co čekají. Jediná zásadnější výtka směřuje k postavám, konkrétně k jedné z nich. Bloncka Natalie se v prvních minutách představí, pak ji zhruba půlhodiny není vidět (při pouhých 5 postavách!!!), načež se velmi efektně odebere na onen svět. Nemám s tím ovšem tak silný problém, abych za to strhával celou jednu hvězdu, protože jinak je nový Evil Dead přesně tím, co jsem od něj očekával. Je přesně tím, co jsem od něj chtěl, a gratuluju Alvarezovi za to, co se mu povedlo natočit. A taky gratuluju všem divákům, kteří jeho fanouškovský zápal (i přes menší problémy scénáře) dokážou ocenit. Pro zbytek publika jsme nejspíš zvrhlými nemorálními bytostmi, co nerozumí umění. Ale s tím už se nějak musíme smířit :) PS: Na závěr ještě přidám citaci z recenze na Bloody Disgusting, se kterou se plně ztotožňuji: "This is your Avengers, this is your Avatar, this is whatever you’ve been wanting a “big” horror movie to be for over a decade. Not a perfect movie, but a near perfect experience." ()
Co jsem taky mohl čekat. Brutální přehlídka té nejbéčkovatější béčkovosti, tmavou akcí a zmateným střihem počínaje a mozkovou ochablostí hlavních hrdinů konče. Je to sice místy docela zábavné, masky jsou na úrovni a několik snaživých odkazů na Raimiho trilogii dokáže správně divácky nabudit, ale nevídaná smršť hororových klišé a hloupých zvratů a absolutní neschopnost tvůrců přijít s čímkoli novým mi ty jinak příjemné krvavé hody výrazně znechutily. Jestliže originálu jsem dal 3*, zde musím zůstat u 2*. ()
Minulost EVIL DEAD jako jedním z královských splatter hororů 80. let je nesmazatelná stopa hororového žánru. Alvarez dodržel všechna pravidla, pevně držel dějovou kostru a jeho rozsah zobrazeného násilí, krvavých scén a krvavých zranění (subžánr Gore). Při řezání ruky, jedna starší paní odešla z kina, není se čemu divit, některé scény jsou velmi intenzivní - velká škoda, že uříznutá ruka nezačala útočit jako ve Smrtelném zlu 2). Jen prvek humoru mi moc nesedl, v dramatičnosti a krutosti scén to malinko rozladí a nenechá diváka v napětí a zaraženého v sedačce. Závěr je perfektní a zvuk sirény je geniální tah, vytváří divákovi chaos a zaráží mu dech. Hlas démona v Mii je skvělý. Účinná a intenzivní krvavá lázeň. Cestou z kina domů pršelo, díky bohu, že ne krev. ()
Galerie (159)
Photo © TriStar Pictures
![Lesní duch - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/157/852/157852736_c774a4.jpg)
Zajímavosti (52)
- David Allen (Shiloh Fernandez) má ve filmu zbraň The Stoeger IGA 20 ráže 12 gauge. (dc125)
- Olivia (Jessica Lucas) má na sobě po celou dobu filmu boty značky Converse, model Chuck Taylor AS. (URBAN)
- Do hlavní role (Jane Levy) byla původně zvažována Gillian Jacobs a na určitou dobu ji dokonce získala Lily Collins. (S.U.E.S.)
Reklama