Režie:
Roland EmmerichScénář:
John OrloffKamera:
Anna FoersterHrají:
Vanessa Redgrave, Rhys Ifans, Joely Richardson, David Thewlis, Paula Schramm, Robert Emms, Edward Hogg, Rafe Spall, Jamie Campbell Bower, Xavier Samuel (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Příběh filmu Anonym, který se odehrává v Anglii za období vlády královny Alžběty, spekuluje o otázce, která už po staletí vrtá hlavami akademiků a géniů jako Mark Twain, Charles Dickens a Sigmund Freud: kdo je doopravdy autorem díla, připisovaného Williamu Shakespearovi? Odborníci o tom vytrvale diskutují, byla o tom napsána řada knih a učenci zasvětili celé životy obraně či popírání teorií o osobě autora nejuznávanějšího díla anglické literatury. Anonym nabízí jednu z možných verzí jejich výkladu a zaměřuje se na dobu, kdy politické skandály a intriky, tajné románky na královském dvoře a zákeřné plány hamižných šlechticů, toužících po trůnu, vycházely na světlo na těch nejpřekvapivějších místech: na londýnských jevištích. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (394)
příliš mnoho postav, které se ze začátku hodně pletou, a především dlouho nejasné vztahy a souvislosti mezi nimi mi dost bránily v tom, abych se do děje pořádně vžil a byl schopen si jej vychutnat.. k tomu ta přemrštěná stopáž.. na druhou stranu se režisérovi povedlo zfilmovat tuto na první pohled ne až tak záživnou látku vcelku chytlavě.. mě ale stejně nejvíc zaujaly scény vyznačující se typickou Emmerichovou velkolepostí - všechny ty přelety kamerou a záběry shora (na divadlo, Londýn, valící se dav, pochod po zamrzlé řece).. ve výsledku ale přesto zklamání, Emmerich by se měl zase spíš vrátit ke svým katastrofickým spektáklům - ty mu sedí více.. ()
Krásný průchod skrze divadelní scénu za tvrdé reality. CITÁT - Veškeré umění je politické......... Zajímavě provedený přeskok mezi minulostí a současností. Sice je to někdy lehce zmatené, ale jinak bravurně zinscenované. CITÁT - Ano, ano. Ne, ne. Nevím, nevím.......... Nádherně pojaté slovo jako převratitel politiky a důkaz toho jak dokáže být mluva silnější než zbraň. Nebo ne ? CITÁT - Jsme ztraceni........... Mám chuť věřit, skoro věřím, ten film je velice přesvědčivý. A co dodat ? Být či nebýt ?!?! Lehce kontroverzní snímek. CITÁT - Mohl jste být králem, jen kdyby jste nebyl, tím co jste,........... ()
Bylo rozhodně nesmírně zábavné sledovat tento film a představovat si u toho omlévající Shakespearology, kterým se ničitel Roland snaží rozbořit svět. Nedařilo se mu to, protože selhal na falešně komplikovaném systému flashbacků a rámců, kdy si divák nemohl být jistý, kde se právě nachází a jaký je vztah mezi postavami. A ještě jedné neodpustitelné věci se dopustil, do velkého kolektivu literárních a filmových Alžbět, kde vládne pevnou rukou Judi Dench s Cate Blanchett, přidal hysterickou nymfomanku. Škoda, protože výprava i hudba se hodně povedly. ()
Nejsem nijak ponořen do díla Willa Shake-Speara, ale vím, že kolují představy a hypotézy o tom, zda a kdo byl William Shakespear a kdo byl skutečným autorem "jeho" díla. Upřímně, je mi to jedno. Na film jsem se těšil, protože podle ukázek to vše vypadalo moc pěkně, navíc období, které takříkajíc můžu. A navrch ještě Emmerich von Megaloman, který tady své megalomanství moc zůročit nemohl, a tak mě zajímalo, co z toho vznikne. ~ Moje nadšení poněkud zchladily recenze a klesající hodnocení zde na CSFD, spolu s nepříliš oslavnými komentáři. A když ještě kino začalo Anonyma dávat v, pro mě poněkud nevhodní časy, už jsem se představy návštěvy v kině vzdával. ~ A tak jsem ve výsledku rád, že mi to vyšlo a já intriky, dobu, hudbu, herce i nadšení z her užil. Je pravda, že někdy v polovině film ztrácel na fortelu a přehlednosti a že víc dramatické eskalace by skutečně neuškodilo, konec to zase ale vynahradil. Kamera, efekty, kulisy, kostýmy, masky, hudba i děj v pořádku. Za tohle jsem byl ochoten dát ***,ale je fakt, že herci vyzvedli film ještě o kousek výš - Rhys Ifans, Vanessa Redgrave, Sebastian Armesto, Rafe Spall, Edward Hogg, radost pohledět. ~~~ 3,5*, spokojenost. Jen to množství postav, "ospalost" v polovině filmu a lehce zmatečné flashbacky brání čistokrevné čtyřce. ()
Emmerichův Anonym rozhodně nepatří k filmům, které se snaží působit přehnaně intelektuálně ani nevykřikuje do světa, že by si snad zasloužil nějakého toho Oscara. Což je velmi příjemné zjištění oproti všem těm alžbětínským filmům. Anonym si totiž vůbec na nic nehraje a pouze se snaží pobavit a hlavně zaujmout klasického diváka a to myslím jako kompliment. Film nemá jediného hluchého místa a u mnoha scén jsem pocítila příjemné mrazení v zádech (což mohla způsobit klimatizace v sále, ale já to ráda připíšu Emmerichovi). Herci jsou samá britská kvalita. Hlavně výkon Rhyse Ifanse mě nadzvedl ze sedadla. Tohle, že je ten magor v potápěčských brýlích z Notting Hillu? Ať už "Shakespearova" mistrovská díla napsal kdokoliv, Emmerichovi jsem dvě hodiny bez problémů věřila jeho příběh a kdo ví, třeba má nakonec pravdu. 4* a kvůli místnímu nepochopitelně nízkému hodnocení zvedám na 5*, protože si je ten film zkrátka zaslouží. ()
Galerie (83)
Zajímavosti (8)
- Vanessa Redgrave a Joely Richardson, které ve filmu hrají starší a mladší verzi královny Alžběty, jsou ve skutečnosti matka s dcerou. (Aurum)
- V divadelních hrách lze ve filmu vidět hrát i ženy. To je nereálné, protože za dob Shakespeara hráli v divadle pouze muži, a to i ženské role. (Ganka)
- Ve filmu zazní melodie z Mozartovy skladby "Requiem". Sám Mozart se však narodil až po smrti Shakespeara. (baribal)
Reklama