Režie:
Xavier GensKamera:
Laurent BarèsHudba:
Jean-Pierre TaïebHrají:
Lauren German, Michael Biehn, Milo Ventimiglia, Michael Eklund, Courtney B. Vance, Ashton Holmes, Rosanna Arquette, Iván González, Jennifer Blanc-BiehnObsahy(1)
New York City, obyčejný den. Ovšem jen do chvíle, kdy je celé město paralyzováno nekonečnou sérií výbuchů. Skupinka několika rozdílných lidí nachází útočiště v suterénu obytného domu, kde byl (zásluhou paranoidního správce) vybudován provizorní protiatomový kryt. Jídla a vody je dostatek, strach, naprostá absence informací a sílící ponorková nemoc si však začínají vybírat svou daň a z bezpečného útočiště se tak velmi brzy stává klaustrofobická past. A venku zatím vyčkává "zlo", které předčí i ty nejhorší představy. Dokážou se naši hrdinové spojit proti společnému nepříteli a přežít? (Allien.9)
(více)Videa (9)
Recenze (632)
Úprimne, čudujem sa tak nízkemu hodnoteniu. Tento film si bez debaty zaslúži byť v TOP 200 naj filmov. V tejto databáze nie je snáď nič tak veľmi podhodnotené. A ľudí, čo tomuto filmu dajú odpad fakt nechápem a najradšej by som ich poslal pozerať akurát tak len večerníček, pretože na náročnejšie filmy s výpovednou hodnotou proste nemajú. Ide o apokalyptický psychologický thriller, ktorý majstrovsky stvárňuje psychológiu a prerod ľudí v beznádejnej situácii. Iba v takýchto chvíľach je možnosť definovať človeka a kto ním na konci aj zostane. Ľudí, ktorých si na začiatku filmu obľúbite nakoniec nenávidíte a opačne. Na konci je všetko iné a nečakané. Film je neskutočne špinavý a vyvoláva ťažkú depresiu. Ale to k tomuto žánru patrí a bez toho to nejde a je to aj účelom. Nehovorím, že je film bez chybičiek, niektoré otázky mohli byť zodpovedané, napríklad, kto boli tí ľudia, čo vnikli do bunkru a čo mal znamenať ten plastikový tunel. Ale možno to bolo zámerom tvorcov, aby donútili diváka premýšľať a aby si niečo dovysvetlil sám, na základe svojho myslenia a fantázie. Toto neplatí iba pre tento film, ale aj pre iné, ktorých úlohou je okrem samotného dojmu prinútiť diváka uvažovať. Vo mne tento film vyvolal neskutočné pocity a s čistým svedomím dávam plný počet. Toto bola proste trefa do čierneho. ()
Pokud od The Divide očekáváte ponurou, vizuálně dokonalou apokalyptickou podívanou, v níž skupinka přeživších putuje zdevastovanou postapokalyptickou krajinou, raději se tomuto snímku vyhněte. The Divide se totiž vydává zcela jiným směrem. Téměř po celé dvě hodinky Vás totiž čeká "pouze" stísňující pobyt v protiatomovém krytu, který si vybudoval Michael Biehn, do něhož se nashromáždila skupinka rozdílných osob. Nějaké ty zásoby jídla i vody jsou a oni jsou, zdá se, zdánlivě v bezpečí. Na okamžik. Nemožnost spojit se s kýmkoli tam "navrchu", ubíhající dny, postupně se ztenčující zásoby jídla, vyčerpanost a strach vykonávají postupně své a situace se začíná čím dál víc vyhrocovat. Hranice morálky se začínají bortit. Některým z toho začne postupně hrabat. Docela hodně. A tak se po nějaké době z určitých lidí začnou stávat zvířata s těmi nejnižšími pudy. A z člověka, vedle něhož jste ještě před chvílí v klidu seděli, se začne stávat Váš nepřítel a ten, který Vám klidně může ve spánku podříznout krk. Kromě radioaktivního spadu začíná postupně na všechny dopadat i nastálá situace a jen těžko se dá odhadnout, kdo přežije a kdo se úplně nezblázní, jestli vůbec někdo. A kdo z Vás celou dobu v podzemí čekal na tu post-apo depku, nebojte, v závěru na Vás pár minut čeká. Za doprovodu úžasné hudby. ()
Xavier Gens sa po vydarenom thrilleri Hitman a ešte vydarenejšom krváku Frontiere(s) ujal príbehu ľudí, ktorí sa po neurčitých okolitých výbuchoch spoločne ocitnú v podzemnom úkryte. Táto, až podozrivo rôznorodá skupinka ľudí je herecky vybratá dosť slušne (nehovorím, že sympaticky) a osobne som si najviac obľúbil drsného správcu obydlia v podaní Michaela Biehna, preto ma aj trochu mrzelo, keď ho v polovici filmu odstavili bokom na úkor 2 metrosexuálnych úchyláčikov. Príbehu či vysvetľovačkám sa tu moc pozornosti nevenuje, všetko prebieha hlavne náznakovo, v duchu hesla menej je viac, čo sa mi v tomto prípade až tak nepozdávalo a film pôsobil iba ako výsek z niečoho väčšieho, resp. v tomto prípade ako sonda správania do jedného podzemia. A to ma moc nebavilo, keďže filmy o debilnosti ľudí primárne nevyhľadávam, obzvlášť keď sú automaticky nastrúhané do umelo vystavaných a prihlúplo egoistických situácií, ktorými postavy prechádzajú buď submisívne alebo čisto pudovo, bez reálneho používania hlavy, až sa to všetko po chvíli stane extrémne predvídateľné. Takže tam kde bolo v prvej hodine filmu aspoň napätie, atmosféra a nádej na niečo viac, už ide v druhej hodine všetko bokom a ostane iba vyhrotená protivnosť postáv, ktorú som im však nezhltol, takže som sa nudil a hodnotil by som ešte nižšie, nebyť sympatickej záverečnej párminútovky. ()
Od Xaviera Gensa asi najlepšie čo natočil. O tom že drsné scény natočiť vie sme sa už mohli presvedčiť vo filme Frontier(s). Tu to opäť len dokazuje a pridáva tomu aj trochu psychologického žánru, ktorý funguje dosť dobre. Dej filmu je jednoduchý, no zároveň postavený, tak aby sa s bezpečného útočiska pomaly stávala klaustrofóbická pasť. Herecké obsadenie je dosť dobre (Michael Biehn potešil) a zahraté ešte lepšie. Jean-Pierre Taieb svojimi tónmi, ktoré doprevádzajú celý film spravil nie len fajn hudobný doprovod, ale aj atmosféru. Jediné čo ma sklamalo je tempo filmu, dve hodiny sú celkom dosť na takýto film. 70% - 3* ()
Ano, tak tohle se opravdu povedlo. Výborná záležitost! Dvě hodiny trvající zobrazení údělů hrstky přeživších atomovou válku (či tak něco). Jejich útočiště je jakýsi bunkr, který si jeden ze zúčastněných vybudoval. Hrstka chlápků, jedna dívka, jedna žena a její dítě zde místo vyhlídek na přežití a jakous takous budoucnost nacházejí pouze utrpení. Nejde ani o to co, nebo kdo je "tam venku". Ale co je uvnitř bunkru. Uvnitř v bunkru je totiž "lidskost", samotná podstata lidskosti, která se postupně a nevyhnutelně vyjevuje jako psychický, psychologický, sociální, etický a fyziologický rozklad všech zúčastněných ... Všichni proti všem, primitivní způsoby vymáhání si práva ve "smečce", vzájemné zneužívání atd. Ano, člověk ve své "krásné" holé podstatě. Film má špičkový vizual a fakt jsem kroutil hlavou, jak detailně může být vykresleno nějaké obyčejné podzemí, ale prostě všechno ... K tomu se musí připočítat úžasná hudba, fakt úžasný a nádherný, dojemný a smutný hudební doprovod!!! A pak samozřejmě nějaké to násilí, krev, hnusy, sekera, vypjaté situace atd... Dopředu jsem nevěděl, jak dlouhou má film stopáž a když jsem myslel, že mu již dochází dech, nabral v poslední půlhodině excelentní obrátky!! Bravo!! Ta poslední půlhodina je fakt mazec!! Samozřejmě by se dala spousta věcí filmu vyčíst. Třeba ne příliš logické jednání postav nebo mi přišlo, že si tvůrci trochu neumí poradit s se základní proměnnou - tedy časem. Ale to je jedno, ten film je fakt super a skoro vůbec jsem se nenudil a úžíval si ho. Jedna z mála ne-exploitačních (no i když ... ;-) ) novinek, která mne opravdu v posledních měsících v rámci hororu nadchla a dostala ... ()
Galerie (36)
Zajímavosti (18)
- Herci mali zelenú pri improvizácii, používali ju celý film. (Artass)
- Kombinácia od zámku, kde Mickey (Michael Biehn) ukrýva jedlo, je 9-11-0-1. To je odkaz na 11. september 2001, teda na deň, keď bol na známe "dvojičky" spáchaný teroristický útok. (Greenpeacak)
- Původně se spekulovalo, že film je adaptací počítačové hry Fallout. Zvěsti však byly okamžitě vyvráceny. (S.U.E.S.)
Reklama