Reklama

Reklama

VOD (1)

Doktor Jack Kevorkian chtěl vždy pomáhat lidem odejít z tohoto světa. Smrt ho fascinovala a vždycky ji viděl jako součást přirozeného řádu věcí. Často také mluvil o právu na důstojnou smrt. Při svých pravidelných nočních pochůzkách po nemocnici vždy pozoroval oči umírajících, zdali mu neprozradí něco víc. Právě tyto pochůzky mu vynesly nelichotivou přezdívku doktor Smrt. Kevorkian se po setkání s jedním ochrnutým pacientem, jehož kvalita života se prakticky rovnala nule, rozhodl přejít od slov k činům a sám začal pracovat na stroji, který nazval Mercitron. Měl pouhým stisknutím tlačítka pacientovi umožnit jednoduše a důstojně ukončit svůj život, pokud si to bude přát. Dal tak vzniknout zcela novému oboru medicíny - euthanázii. Sám poskytoval v této oblasti poradenství. Začalo to obyčejným inzerátem v novinách, pak přišla první pacientka a zanedlouho o tom měl slyšet celý svět... Detroitského patologa ztvárnil Al Pacino a za svůj strhující herecký výkon byl oceněn Zlatým glóbem. Biografické drama s hvězdným obsazením portrétuje i několik lidí, kteří Jacku Kevorkianovi pomáhali. Nejbližší okruh příznivců vzdělaného patologa tvořili jeho sestra Margo (Brenda Vaccarová), jeho dlouholetý přítel, technik Neal Nicol (John Goodman), aktivistka Janet Goodová (Susan Sarandonová) a právník Geoffery Fieger (Danny Huston). Film, realizovaný v produkci HBO, ověnčený dvěma Cenami Emmy, natočil režisér Barry Levinson. (HBO GO)

(více)

Recenze (354)

leila22 

všechny recenze uživatele

"Nebojím sa, pretože viem, že mám pravdu..." Jack Kevorkian mal obrovskú pravdu a nezapochyboval o nej ani na sekundu, za čo si získal môj maximálny obdiv a úctu, Ísť proti prúdu tej najvyššej moci a bojovať za vopred prehratý boj, na to treba byť veľkou osobnosťou. Bolí ma srdce, keď sa zamyslím nad ľudskou hlúposťou. Nad tým, ako na jednej strane človek nemôže rozhodnúť o vlastnej smrti, pretože na to nemá právo, no na strane druhej sudcovi, či pár ľudom v porote už prislúcha právo rozhodnúť o takýchto závažných veciach? Kto má právo súdiť, prečo niekto má moc a niekto nie? Je v poriadku, keď človeka v dlhodobej kóme odpoja od prístrojov (napriek tomu, že sa k tomu ani nestihol vyjadriť),a nie je v poriadku, ak sa človek dlhodobo trápi,doslova iba prežíva a tak sa rozhodne svoj život dobrovoľne ukončiť? Kam občas mizne logika? Nie, tento svet nie je v poriadku. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Je mi doslova špatně, když vidím, jak je možné v zemi, která stále vesele popravuje a považuje sama sebe za světovou velmoc, odsoudí takovým způsobem člověka, který pomohl zemřít lidem v krutých a nekonečných bolestech a že taková země stále nedokáže rozumně uvažovat o eutanázii. Film Barryho Levinsona umně kritizuje americkou společnost, pěkně se naváží do náboženských fanatiků, perfektně zobrazuje spoustu amerických paradoxů a donutí vás přemýšlet o tom, co se před vámi vlastně odehrává a to nejen přímo při sledování filmu, ale i hodně dlouho po dojetí závěrečných titulků. ()

Reklama

Šakal 

všechny recenze uživatele

„Toto není recenze, toto je moje osobní zamyšlení (se) nad touto problematikou, ve které si budu (možná) i (nejednou) protiřečit, což však pouze u(do)kazuje, že nemám ZCELA vyhraněný názor na tuto problematiku“. Tolik na úvod. Humanista Jack nebo vrah „Dr. Death“? Tak na tuto otázku se (ne)snaží v tomto Tv snímku odpovědět Barry Levinson. Pravda však bude někde (nikoliv „venku“ jak by možná dodali agenti Mulder se Scully), ale uprostřed. Levinson se sice snaží držet odstup od hlavní postavy a nechat si udělat roz(ú)sudek každého diváka zvlášť, nicméně nelze si nepovšimnout, na které straně jsou jeho sympatie. Barry Levinson si nikdy nevybíral obyčejná témata a nejinak je tomu v tomto Tv snímku (pod záštitou HBO) inspirovaném skutečnou postavou „Dr. Death“ resp. Jackem Kevorkianem provádějícího (ve státech) nezákonnou euthanázii. Není na světě moc věcí, které by rozohňovaly více a rozdělovaly lidi na dvě znesvářené skupiny a působily jako roznětka než tento dobrovolný (asistovaný) odchod z našeho světa. (Možná mě už pouze napadá (stejně jako pány Menzela resp. Hrabala) zda kančí se šípkovou omáčkou, či se zelím  ) Máme právo se samostatně rozhodovat, kdy ukončíme svůj vlastní život? A pokud ano, máme právo tak učinit ještě při plném vědomí, kdy nás bolesti a utrpení docela neochromilo a naše mysl je zcela čistá, schopna samostatně (se) rozhodovat nebo až v případě, kdy není jiné cesty? Zde však vyvstávají další otázky, zda naše rozhodnutí (pod vlivem utišujících prášků) jsou „právoplatná“ a s tím úzce souvisí další věc. Má právo být jakýkoliv lékař prostředníkem umožňující nám odchod z tohoto světa, či musí (za každou cenu) dodržovat Hippokratovu přísahu? Můžeme o tom polemizovat, vést dlouhé debaty, spory...., ale až člověk, který se dostane do této konkrétní situace, může mít skutečně vypovídající hodnotu. Myšlenka je to vskutku (v samém zárodku) nesmírně humanistická, ale jak už to tak v těchto apod. případech (bohužel) bývá, lehce zneužitelná. I přes striktně nastavená pravidla, hrozí velké nebezpečí (zneužití). Jsme totiž LIDÉ. Tak a co teď s tím.....?! Co se snímku samotného týče, spojením tak silného tématu, režiséra B. Levinsona a Al Pacina v roli Kevorkiana snad ani špatný snímek vzniknout nemohl. Jsem moc rád (zvlášť za Ala), že se mé předpoklady (z velké části) naplnily a on dokázal, že když dostane charakterní roli, stále umí a do starého železa rozhodně nepatří. (přesto bych byl s oscarovým oceněním (nominací) hodně opatrný). Barry Levinson si byl dostatečně Alových kvalit vědom, věděl, že mu stačí dát dostatečný prostor, nerušit režií, která by strhávala pozornost na sebe(tím pádem diváka vyrušovala v soustředění) a výsledek se dostaví(l) sám. Snímek možná pojal komorněji (čti umírněněji) než by divák (vzhledem ke kontroverznímu tématu) očekával, což se však po pravdě řečeno (z valné části) ukazuje jako výhoda (trumf). Osobně jsem potom Levinsonovi nesmírně vděčen za jeho civilně-věcný pohled na dané téma, kdy spousta scén byla přímo předurčena k (lacinému) ždímání (divákových) emocí. V jeho pojetí však ani jedenkrát na laciný sentiment nedojde. Nicméně divák by (možná) přecejenom očekával poněkud více konfrontace (úhlů pohledu (včetně argumentů) protistrany), než v podobě pár zfanatizovaných jednotlivců před budovou soudu. Závěrečný proslov soudkyně potom jasně vystihuje podstatu věci (hlavní úskalí) . Současná (zastupitelská) „Demokracie“ určitě není ideální (právní) systém. Můžeme (oprávněně) nařknout američany z jejich pokrytectví (tlaky farmaceutických společností), puritánství, dogmatismu, .... nicméně zákony platí pro všechny a je potřeba je ctít a dodržovat, min do doby, než někdo přijde s lepším řešením (systémem). To se zatím však nepodařilo. Byť to sebou (v nejednom případě) přináší absurdní odsouzení a nemusíme chodit daleko (viz nedavná kauza se semafory a přimalovanými tykadly). Osobně (na dané téma) nezastávám nijaký vyhrocený názor, ale za sebe (z vlastní zkušenosti) dodám, že není nic horšího, než když sledujete vám blízkou osobu, která se donedávna těšila pevnému zdraví (přiměřenému jejímu věku), jak postupně slábne, ztrácí chuť do života, trpí bolestmi a v myšlenkách se zaobírá přáním smrti. Přesto nejsem JEDNOZNAČNĚ přesvědčen o správnosti Kevorkianovi volby, stejně jako o jeho skutečných pohnutkách. Byl nezištným člověkem, kterého jedinou touhou a hnacím motorem (i ve světle osobní rodinné zkušenosti) bylo usnadnit smrtelně nemocným pacientům (lidem) jejich odchod z tohoto světa nebo sebestředný arogantní chlapík, co si rád hraje na boha a baží po popularitě a (věčné) slávě?! O tom však tento snímek není a ani samotný Levinson se na tuto otázku nepokouší odpověděť. Byť (jak už jsem výše zmínil) na jaké straně jsou jeho sympatie) je více než patrné..... Osobně mu to však nemám za zlé. S dovětkem, pokud bych se dostal do podobné situace, musím (si) přiznat, Jack Kevorkian (resp. někdo jemu podobný) by byl osobou, o které bych (jako o konečném řešení) více než jen přemýšlel. Co říci závěrem? Necítím se být dostatečně fundovaný, abych si dovolil vynášet nějaké ortely nad Jackem, toto není (jeho) obžaloba ani obhajoba (to je pouze můj čistě osobní a troufám si tvrdit, že i (přes pár výhrad) Levinson(ovův) názor). Pouze (si) nastoluje(i) otázky a dává(m) podněty k diskuzi. A řekněme si zcela upřímně, kolika snímkům se toto (po)daří resp. u kolika režisérů je toto záměrem? A ať už je váš názor na Kevorkiana jakýkoliv, jedno se mu upřít nedá. Jeho činy rozpoutaly vzrušené diskuze, což už samo o sobě je velkou výhrou a prvním krokem k řešení problému. 79% () (méně) (více)

H34D 

všechny recenze uživatele

Uctění velkého a také velmi kontroverzního doktora Kevorkiana snad nemohlo dopoadnout lépe, film nevykresluje svět jen černobíle, nedělá z Kevorkiana mučedníka, neklade si za hlavní úkol působit na divákovy city, ale na druhou stranu také nesklouzává k "dokumentaristické nudě". Kevorkiana nesraly média, zákony, ani nějaký bůh, byl to tak jaksi všedně moudrý člověk, který si šel za svým, protože věřil, že dělal správnou věc. Bohužel místo diplomacie, šel doslova přes mrtvoly... Až narazil. Narazil na zákon a ten prorazit nejde. Ne nadarmo se říká, že republika není vláda lidu, ale vláda práva, Norimberský proces je jedna věc, jenže Spojené Státy si na zákony tak lehce sahat nenechají. Osobně považuji nefunkčnost eutanazie za jedno z největších selhání dnešní společnosti, ovšem přestože se s bojem Kevorkiana stotožňuji, soud zkrátka prohrát musel. Pocit z filmu pak není ukřivdění, utrpení, či nespravedlnost, nýbrž jen poznání, že tady něco vážně nefunguje a lidi kvůli tomu trpí... Abych podtrhnul důležitost filmového sdělení, dorovnávám na 5*. 9/10 ()

Fr 

všechny recenze uživatele

Měla tvář plnou bolesti. Mučivé, hrozné čekání. Toužila po smrti..... KAŽDÝ ČLOVĚK MÁ PRÁVO UMŘÍT DŮSTOJNĚ! Chce snad Bůh všemohoucí, aby jsme trpěli?! Výborný film na závažný společenský téma rozumně (i když názorově jednostranně) předkládá vyčerpávající informace o doktorovi, který má poslání, ale nestojí nad zákonem. Dobrý scénář, výborné herecké výkony a špičkové dialogy (s trochou vtipu) dělají s filmu o eutanazii, víc než jen snímek pro televizi. Několik důvodů, proč má smysl film vidět: 1.) Jsem aktivní aktivista proti potratům, porodům, životu a smrti. 2.) Jedinej člověk, kterej mě může citově vidírat je Al Pacino. 3.) Jednou bych chtěl umřít důstojně (a ne jako ti ostatní, co jeli s dědou v autě, když usnul při řízení). 4.) Jmenuji se Petr Zelenka. PŘÍBĚH ***** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ ** Kdo je Dr. Jack Kevorkian? Doktor SMRT! ()

Galerie (31)

Zajímavosti (7)

  • Když mluví Neal (John Goodman) s doktorem Kevorkianem (Al Pacino) o tom, jak mu vpravil do krevního oběhu krev z mrtvého člověka, jedná se o událost, která se opravdu stala. Kevorkian chtěl využít poznatky z tohoto experimentu v případné válce, kde by krev padlých posloužila jako transfuze raněným přímo na bojišti. (syphonn)
  • Děj filmu je situován do 90. let, přesto je v něm zmíněna zákonná eutanazie v Nizozemsku, kde ale byla uzákoněna až od roku 2002. (bohhous22)
  • Al Pacino získal za ztvárnění doktora Kevorkiana ceny Emmy a Zlatý Glóbus za nejlepší herecký výkon v hlavní roli v minisérii nebo TV filmu. (Bibr)

Související novinky

Bill Murray bude ztracen v Afghánistánu

Bill Murray bude ztracen v Afghánistánu

08.02.2014

Barry Levinson dal světu Dobré ráno, Vietname nebo Rain Mana, v posledním letech pak zaujal především televizním dramatem Doktor Smrt s Alem Pacinem. Teď nicméně chystá pořádný celovečerní comeback,… (více)

The Rock a Hemsworth: Pro ranec dolarů

The Rock a Hemsworth: Pro ranec dolarů

06.01.2012

Akční hrdina minulého a podle traileru na G.I. Joe: Retaliation i tohoto roku Dwayne Johnson pokračuje v linii filmů, ve kterých spíš někdo dostane nakládačku, než objetí od šťastné rodiny.… (více)

Reklama

Reklama