Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V červenci 2007 se vydala tříčlenná expedice trabantem Hedvábnou stezkou do pouští střední Asie. Na tachometru malého žlutého trabanta se otáčí patnáctý tisící kilometr. Pod jeho koly zmizela polovina Evropy i většina států střední Asie. Po šesti týdnech strávených v jeho nerozměrných útrobách společně projeli Dan Přibáň, Vladislav Růžička a Jan Martin Kozel střední Evropu, Balkán, Turecko, Írán a Turkmenistán, aby se v uzbeckém Samarkandu jejich cesta opět zlomila na západ a přes Kazachstán, Rusko a Ukrajinu je dovedla domů. (Doc Alliance Films)

(více)

Recenze (116)

Santino7 

všechny recenze uživatele

V porovnaní s ďaleko známejším, neskorším cestopisom od tejto partie okolo Dana Přibáňa Trabantem až na konec světa je to síce neporovnateľne slabšie a menej pútavé, no i tak to má určité čaro. Inými slovami, partia sa tu ešte, čo sa týka natáčania atď., tak trošku hľadala, nemali toľké skúsenosti, nebolo to ešte na takej profesionálnej báze (dozaista aj s financovaním expedície to bolo o poznanie ťažšie, o tom som presvedčený), a rovnako tomu chýbal ten ich typický humor či v neposlednom rade aj väčšia pestrosť posádky (zábavné a uletené poľské duo, a takisto pohodový slovenský zástupca Marek Slobodník na neodmysliteľnej Jave) - všetko toto sú faktory, ktoré robia v úvode spomínaný, novší dokument jedinečným, avšak dokázal by som sa bez nich zaobísť. Dokážem totiž prijať odlišnosť a ešte o niečo vážnejší (možno opatrnejší) štýl, akým sa tu ubrali, lenže je tu iná vec, ktorá mi prekážala, a ktorú žiaľ prehliadnuť nemožno - chýbalo tu viac záberov okolitej krajiny. Oveľa viac! Jasné, nie je to typický cestopisný dokument v pravom slova zmysle, ale aj tak, tie zábery tam proste chýbajú ako soľ, tak to proste je. Omnoho radšej by som si užíval zábery daných exotických i menej exotických krajín, zábery na pamiatky, rozbúrané cesty či hocijaké iné zaujímavosti, než sa dívať, ako nevedia uspieť s kadejakým povolením, ako sedia na mieste, ako vymieňajú to a potom zas hento. Mne to skrátka prišlo byť moc útržkovité a oveľa viac by mi ulahodila forma, keby to bolo točené seriálom, kde by sa každá časť zaoberala jednou z precestovaných krajín a mala dajme tomu 20-30 minút (aj keď je mi zároveň jasné, že natočiť o toľko viac záberov, v takej podobe atď., by celkovo zmenilo ráz, trebalo by diametrálne odlišný rozpočet a kopu iných vecí). Lenže ako vravím, odbiť krajinu jedným-dvoma zábermi, to mi príde byť neadekvátne. Každopádne, napriek kritike, ma to svojím spôsobom zaujalo a niektoré zábery boli vskutku krásne - Hodvábna cesta má svoje čaro, to sa poprieť nedá. 60% ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Ze všech tří Trabantů ("...napříš Afrikou" a "až na konec světa") asi nejslabší díl, neboť je tu nejméně setkávání s lidmi z cizích zemí, nejméně komentářů hlavních hrdinů, nejméně "trabantích" cestovatelů a také nejméně zajímavých míst, ačkoliv i zde je řada atraktivních lokací. Přesto však mohu opět pochválit samotný nápad, hudbu, zpracování, ale i celkovou dobrodružnou atmosféru. Delší stopáž by vůbec nevadila, naopak. ()

Reklama

Aleee89 

všechny recenze uživatele

Na Trabanty jsem se dívala tak nějak na přeskáčku, ale první díl jsem viděla naposledy, což je pro projekt samotný škoda, protože u Trabantu Hedvábnou stezkou je citelně znát, že celý tým byl na začátku, nevěděl, do čeho úplně jde... Chyběl mi humor a chyběli mi lidé, se kterými jsme se seznámili na jiných cestách. Zaměření se na země a památky místo na pocity, zážitky, byrokratické naschvály či samotná auta a strasti i radosti, které přinášejí, se mi taky úplně nepozdávalo. Tohle byla taková standardní Cestománie nebo lepší home video. Chválím nápad a uznávám tenhle film jako dílo, které to všechno odstartovalo, ale jako celek za Afrikou a bezkonkurenčním seriálem o Jižní Americe bohužel zaostává. ()

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Až teď jsem dohnal snad největší filmový rest - první trabantí výpravu. Nechci říct, že je natočená mizerně, ale s tím zbytkem se to vážně nedá srovnávat. Víc než trabantům a problémům po cestě se to věnuje různým zeměpisným zajímavostem, takže je to opravdu spíše regulérní dokument, ale hlavně je to až obludně krátké, přičemž nejvíce prostoru má Dan Přibáň a ti zbylí tam prostě jen jsou a jedou s ním. Vidět tohle jako první, nejspíš mně to do budoucna vůbec nezaujme, a není se čemu divit, tohle vážně není ten žlutý cirkus, jak ho máme rádi. A zpracování je navíc šíleně průměrné, ne-li horší. Přesto ty 4 hvězdy dám, ale dost nadhodnocuju, protože tentokrát je to fakt osobní. 70%. ()

JANARYBA 

všechny recenze uživatele

Těch 57 min. filmu je na tak dlouhou cestu žalostně málo....neživotný, špatně sestříhaný dokument, nebo kluci prostě na natáčení kašlali a jen bezduše polykali kilometry .... Škoda, myslela jsem, že by trabant mohl strčit do kapsy i to známé putování Ewana Mc Gregora a jeho kamaráda na motorkách, ale tohle je skutečně, z tak zajímavé cesty, bída. Rozhodně je neuvěřitelné, že se tam vůbec vešli.... ()

Galerie (25)

Zajímavosti (4)

  • Expedice urazila více než 15 000 kilometrů. (ČSFD)
  • Cestovatelský vůz nese typové označení Trabant 601 Universal Combi. Přezdívka vozu byla Egu, což bylo první slovo dcery hlavní postavy snímku Dana Pribáně. (DruidKarel)
  • Ve stejném roce, co se vydal Dan Přibáň s trabanty kolem světa, měla stejný nápad skupina mladých německých dobrodruhů, i když jejich záměr byl pomoci kambodžským dětem. Z cesty vznikla kniha „Trabant Trek: Crossing the World in a Plastic Car“ od autora Dana Murdocha. (sator)

Reklama

Reklama