Režie:
Alfréd RadokKamera:
Josef StřechaHudba:
Jiří SternwaldHrají:
Blanka Waleská, Otomar Krejča st., Viktor Očásek, Zdeňka Baldová, Eduard Kohout, J. O. Martin, Josef Chvalina, Anna Vaňková, Jiří Plachý st. (více)Obsahy(1)
Mladá židovská lékařka se na počátku okupace provdá za „rasově čistého" českého kolegu, aby si zachránila život. Její rodiče se však už nepodaří zachránit, jsou zavlečeni s prvními transporty lidí do terezínského ghetta...
Film Daleká cesta natočil slavný divadelní režisér Alfréd Radok v roce 1948. Film se promítal jen krátce v mimopražských kinech, v době nastupující totality se nesetkal s přízní tehdejších schvalovacích orgánů a byl proto uložen do archivu. O to větší úspěch však měl v zahraničí, sklízel nadšené ohlasy po celé Evropě i Americe. Televizní premiéru měl film až v roce 1991.
Filmová balada vyniká moderní střihovou skladbou, expresionistickým obrazovým pojetím kameramana Josefa Střechy a znepokojivou hudbou Jiřího Sternwalda. Mimořádně působivé drama neztratilo ani po letech svůj silný emotivní náboj. Zaujme i netradičním hereckým obsazením a vynikajícími hereckými výkony Blanky Waleské, Otomara Krejči, Zdeňky Baldové a Eduarda Kohouta.
(Česká televize)
Diskuze
Nechápu zdejší hodnocení, jeden z nejhorších starých filmů co jsem kdy viděl, scénář, výprava, režie, nesystematičnost, herci se vztahově nikam neposouvali, nic jsem jim nevěřil, chyběli vysvětlující pasáže, příšerná hudba. Chápu, že se snažili o nějaké dílo, ale jak plynuly minuty filmu tak s příbývajícími mrtvolami, to ztrácelo důležitost, váhu a působilo to pro mě v jistých scénách až tragikomicky. Bohužel, nechápu proč tomu dáváte tak vysoké hodnocení a je mi to jedno. Podle mě ten film šel natočit líp, s menším počtem postav, v těch mnoha postavách jsem se občas ztrácel. Ztrácel jsem se v celém ději doktorky. Omlouvám, se prostě mě tento snímek absolutně nesedí.
No vidíte a stačilo pár let od vydání na DVD a už ho zná víc lidí než běžnější filmy 40. let.
minus: Dávám ti za pravdu, Majerová byla sice levicově smýšlející, ale nazvat ji komunistickou kurtizánou je hodně přehnaný. A Vávra? Za všech režimů měl zelenou a točil, ale že by musel být kvůli tomu cynický lump?? Je pravda, že se film promítal jen v mimopražských kinech. V trezoru nebyl. Jen ho v televizi nikdy nedávali. Takových filmů bylo......
2Přemek: Musím tě poopravit. Jednak Daleká cesta nikdy ofiiciálně do trezoru nešla (možná až po Radokově emigraci, ale ruku do ohně za to nedám), jen se prostě nepromítala a když už, tak kdesi mimo Prahu, nejlépe v Horní Dolní. A nazývat Marii Majerovou komunistickou kurtizánou a Otakara Vávru cynickým lumpem, je poněku přehnaná legrace, si myslím... Navíc to byla Pujmanová a ne Majerová, která zasahovala do realizačních příprav. Hlavně je ale škoda, že ten film mnoho lidí nezná a že nebyl do dneška navzdory některým snahám tak úplně "rehabilitován", protože je to po všech stránkách skutečně neuvěřitelně silný zážitek.
- - abych vysvětlil: šlo o tu závěrečnou pasáž, kterou jeden z diskutujících považoval za komunistickou propagandu; už ve scénaristické formě, kterou Radok musel dát ke schválení "radě starších", což byl právě cynický lump Vávra a komunistická kurtizána Majerová; ta mu ovšem scénář vrátila s tím, že musí vyškrtnout tu "hnusnou scénu s piánem" - Radok ji tam po mnoha psychicky vyčerpávajících bojích uhájil a pro mne je to jedna z nejpůsobivějších scén.. byť vím, že to v Terezíně vypadalo docela jinak..:)
Jednoznačně jeden z nejlepších českých filmů. Je jen příznačné, že šel na dlouho do trezoru a že se na něm zvěrsky podepsaly zrůdy jménem Marie Majerová a Otakar Vávra.