Obsahy(1)
Česká televize je největším koproducentem českých filmů. Od roku 1992 se podílela na přípravě více než 200 snímků. Nový projekt s názvem 20 filmových sezón v České televizi nabízí divákům i filmovým fandům historicky první ucelené ohlédnutí za dějinami českého hraného celovečerního filmu po sametové revoluci.
Jádrem celého projektu je cyklus dvaceti dokumentů s názvem Rozmarná léta českého filmu, které pro Českou televizi připravuje v produkci Vachler Art Company režisér Petr Vachler. Jednotlivé díly se snaží formou jakési filmové kroniky zmapovat rok od roku nejzásadnější události, okamžiky, historické milníky a tvůrčí počiny v našem domácím filmovém světě posledního dvacetiletí. Součástí dokumentů bude nejen historický exkurz do doby zdánlivě nedávno minulé, ale také ukázky z filmů a především originální výpovědi, názory, lidské postoje a vzpomínky více než dvou stovek osobností s tímto oborem úzce spjatých.
Ke slovu se tak dostanou nejen herecké hvězdy jako např. Anna Geislerová, Tatiana Vilhelmová, Pavel Liška, Klára Issová, Jiří Bartoška, Martin Dejdar, Jiří Macháček, Jan Budař, Vlasta Chramostová, Daniela Kolářová, Iva Janžurová, Lenka Vlasáková, Zuzana Stivínová či Tomáš Hanák, ale také režiséři Jan Svěrák, Jan Hřebejk, Věra Chytilová, Jiří Menzel, Vít Olmer, Zdeněk Troška, Hynek Bočan, Karel Smyczek, Vladimír Michálek, Irena Pavlásková, Juraj Jakubisko, Milan Šteindler, Jaroslav Brabec, Alice Nellis a řada dalších, kameramani, producenti a filmoví recenzenti. V rámci dokumentů diváci shlédnou také unikátní rozhovory s hercem Vladimírem Dlouhým a producentem Pavlem Melounkem, kteří zemřeli v průběhu natáčení. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (95)
Prozatím opatrné čtyři hvězdy. Rozmarná léta jsou potřebná doku-série, u které se mi líbí, že filmy nehodnotí ani neobhajuje a nechává vše podstatné říct zainteresované lidi. Jediná výtka, kterou mám, je, že místy zůstávají některé dobové kauzy nedovysvětlené (viz. vzpoura na FAMU proti Menzelovi v roce 92, u které není jasné, o co studentům vlastně šlo). ()
Paráda, těším se na každý úterní večer! Zdejší nízké hodnocení symbolicky (hlavně však tragicky) potvrzuje, jak jsou tady ve skutečnosti všichni zanícenými a oddanýimi fanoušky filmu... Jděte se bodnout, uživatelé CSFD!!! (po čase se koukám hodnocení zvedlo, v červenejch už to vypadá daleko líp, ale stejně je to pořád málo) ()
Ale jó. Člověk se při sledování tohoto dokumentu dozví spoustu zajímavých věcí a perliček ze zákulisí oblíbených i neoblíbených českých filmů. Dokumentu dodává na síle to, že je poměrně dost protkán ukázkami filmů, při kterých se hezky zavzpomíná na konkrétní film. Jednotlivé názory od známých režisérů a herců stojí za skouknutí. Jen si neodpustím jednu věc a to, že se mimojiné vyptávali "uznávaného" režiséra Víta Olmera, který se podepsal pod takové skvosty jako jsou Play girls, Waterloo po česku, Ještě větší blbec, než jsme doufali a spoustu dalších "filmů", za které by tento fanatik zasloužil né pětadvacet, ale rovnou stopětadvacet ran Wondrovým řemenem! Pro fanoušky českých filmů jednoznačně tento seriál doporučuju... ()
Poutavě sestavené ohlédnutí, v němž prezentované filmy kolikrát vyznívají zajímavěji, než jaké v reálu jsou. Nástrahu skýtá samotná filmová nadílka - v roce 2001 se to takžíkající láme, kvalita filmů jde dolů a o to víc schází adekvátní sérii kritická reflexe (ne nutně od kritiků). Prezentovat za sebou jako inspirativní snímky Bolero, Post Coitum, Milenci a vrazi a další břečky, a nezaujmout k nim nějaký hodnotící postoj - nezastavit se a nepodivit se, kam se český film dostal - to vlastně celý chytlavý projekt sráží dolů. Podnětných poznámek totiž ubývá a dokumentární série víc připomíná pouhý lexikon. ()
Jestli se fakt zajímáte o film a přistupujete k české porevoluční tvorbě se stejnou skepsí jako já, tak tento seriál je jedinečná příležitost jak snadno dohnat všeobecný přehled. Rok po roce podrobně provede tím podstatnějším, co se v oblasti filmu událo - nové filmy, debuty nových tvůrců, události kolem televizí a Barrandova, filmové festivaly, zahraniční produkce u nás... Pustit si to dvakrát dokola a základní přehled máte v hlavě. Pak už si jen vybrat, co zaujalo. Podle mě to nemohlo dopadnout o moc lépe, velmi přínosná záležitost. ()
Galerie (8)
Photo © Česká televize
Reklama