Kamera:
Charles F. WheelerHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Martin Balsam, Só Jamamura, Joseph Cotten, Tacuja Mihaši, E.G. Marshall, James Whitmore, Jason Robards, Wesley Addy, Frank Aletter, Leon Ames (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Svého nepřítele nikdy nepodceňuj! Tora! Tora! Tora! – tak zní japonský signál k útoku na nepřítele. Stejnojmenný slavný americko-japonský válečný velkofilm vypráví o jedné ze zlomových událostí druhé světové války, útoku Japonců na americký přístav Pearl Harbor na Havajských ostrovech v roce 1941 a přibližuje události, které k němu vedly. Zatímco japonská vláda a vojenské velení pečlivě připravují svůj útok, jenž má ochromit protivníka, vláda USA, představitelé její diplomacie i nejvyšší válečná generalita tuto možnost zcela ignorují. Přitom námořní kontrarozvědka má zprávy o utajovaných zvýšených vojenských aktivitách Japonců a blížícím se nebezpečí. Také některé důležité signály zachycené radarem zůstávají bez patřičného povšimnutí, stejně jako přítomnost japonské ponorky v mořském prostoru blízko Pearl Harboru. A najednou přichází okázalý a zdrcující úder japonské armády... Režisérem filmu byl známý americký filmař Richard Fleischer (Fantastická cesta, Bostonský případ, 20 000 mil pod mořem, Ničitel Conan), v mimořádně náročné mezinárodní koprodukci pak japonské sekvence realizovali filmaři Tošio Masuda a Kindži Fukasaku. Tvůrci se důsledně drží historických pramenů, čemuž jsou přizpůsobeny i charaktery postav a scénář. Drama, které patří mezi nejlepší válečné historické tituly, zaujme na svou dobu ohromující výpravou, realističností akcí a stále strhujícími leteckými bitvami. Snímek získal Oscara za vynikající filmové triky (A. D. Flowers a L. B. Abbott). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (165)
Reziseri Kindzi Fukasaku mi teda nic nehovori, a Richard Fleischer /Call from space, Natlak 1959, Bostonsky Pripad/ uz predsa cosi jo, ale na poli vojnovych filmov /Where Eagles dare, Nejdelsi Den, Bitva o Midway, Bitva o Britanii/ ide o nadpriemerne dielo, ktore sa rozhodne oplati vidiet. Najme pre herecke osadenstvo ako Joseph Cotten /Obcan Kane, 3rd man/, Martin Balsam /legendarny inspektor Arbogast vo filme Psycho/ a Susumu Fudzita /Velka Legenda Judo1943/ + kopa japonskych hercov. Tematicky ide o utok Japoncov na pristav Pearl Harbour, takze divak sa ani chvilu nebude nudit. 75 % ()
Výborná věc, tenhle film. Díky tomu, že se na produkci podílely obě strany konfliktu, vznikl strhující hraný "skoro-dokument" s velmi pěkným technickým provedením. Bitevní pasáže jsou výborné, přehledné, přesvědčivé, dozdobené odvážnou prací kamery, která předběhla dobu (ty roztřesené ruční "in-action" záběry mě opravdu zaskočily). Dialogy jsou věcné, chybí v nich patos a film nekončí uraženeckými fanfárami amerických patriotů, ale lakonicky projevem v USA vystudovaného admirála Jamamota. Dokumentární hodnotu posiluje i nezakrývané poukazování na neschopnost amerických vojenských složek reagovat pružně na výstrahy tajných služeb a čistokrevný chaos v řadách obránců (srdnatý černoch za protiletadlovým kulometem Arizony působí v tomto kontextu vskutku jako střípkovitý dokument doby vzniku). Coby bývalý vášnivý konzument Hubáčkovy literatury faktu musím "Tora! Tora! Tora!" ocenit jako přesnou rekonstrukci, která absencí patosu a nacionalistické emblematiky daleko předešla svou dobu. Současná hollywoodská kinematografie jakoby se zase vracela k pitomému válečnému patosu 50. let... ()
Jeden ze 100 nejlepších válečných filmů (z doby po r. 1900) - 100 Greatest Post 1900 War Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Výborná válečná klasika - přepadení Pearl Harboru Japonci. V podstatě jde o staršího bratříčka Bayova velkofilmu Pearl Harbor, akorát bez té milostné romantiky, s určitým odstupem nazíraný - spíše působící jako napínavý dokument, ovšem (na tu dobu) se skvělými akčními scénami. Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=sFYWpr5FNE8 ()
Dokumentárne pojatý film o útoku na Pearl Harbor. Namiesto osobných línií nejakých náhodných postáv, ktoré by nám malo byť neskôr ľúto alebo otravného milostného trojuhoľníku sa film venuje čisto taktickému vývoju udalostí. Prekvapivo minimálne v rovnakej miere jak japonskej strane, tak americkej. Pekne tu sú znázornené všetky strategické zlyhania a ignorovanie náznakov z americkej strany. Japoncom na druhej strane prialo šťastie, ale našťastie sú zobrazení bez snahy ich démonizovať. Proste jedna strana dospela k názoru, že zaútočí na druhú a sledujeme jak si to naplánuje a nakoniec prevedie. Kto má rád dokumenty z druhej svetovej, tak sa nebude nudiť ani v tej taktickej časti filmu. No a druhá polovica ponúkne grandióznu deštrukciu a kopu parádnych skutočných výbuchov aké sa dnes už vo filmoch nevidia. V niektorých scénach kaskadérom fakt išlo o život. Nádherná špičková filmárčina zo starej školy. Ja som spokojný a tento film je v každom ohľade lepší ako Bayov alebo Emmerichov biják. 8/10. ()
"Slavný americký válečný velkofilm" a šel úplně mimo mě. To, že děj je v tomto typu filmů vždycky rozdělen na nudný uvozující začátek a následný průběh vojenských příprav či nepříprav a na konci se ve dvaceti akčních minutách všichni rozemelou na kaši, to mi nevadí a taky jsem to čekal. Jenže tentokrát mi to nesedělo. Možná to je i tím dabingem (v průměru všechny postavy měly hlasy tak o třicet let mladší, než byly samy - dabing Čt z 2006), nebo tím, že už jsem přeci jen válečných filmů viděl víc a tak mě ty jejich klišé, kdy se proti možnosti odhalit předem japonskou invazi nepostavil jenom Osud, ale i Satan a Bůh v přátelském objetí, kdy je jeden člověk uvědomělý, jenže mu házejí pod nohy příliš klacků, nikdo mu nevěří, všichni velitelé jsou o nejmíň jednu hodnost výš, než na jakou mají schopnosti a veškeré pozorování je vyhodnoceno naprosto opačně a špatně, než jak by mělo... To je na mě přeci jen příliš. Rozdělení na japonský a americký tvůrčí tým bylo podlě mě výtečné řešení, protože ta japonská část je oproti té americké mnohem lepší, skutečnější a i herecky přesvědčivější. A tak se mé díky za tento film obracejí pouze směrem k východu a k japonským režisérům a hercům, ale i tam mám výhrady, i když spíš dle scénáře. To si vážně nemohli odpustit tu pitomou, propagandistickou větu o buzení spících obrů? Ještě bych měl malou vsuvku k tomu označení zákeřný útok. Kurva když chci na někoho zaútočit překvapivě, mám mu poslat rekomando do vlastních rukou týden předem? ()
Galerie (52)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (29)
- Před natáčením se pečlivě dohledávaly a pročítaly všechny možné dokumenty k událostem zobrazeným ve filmu. Našly se i původní výkresy k lodím Nagato a Akagi. Na písečné pláži, která se nacházela v areálu vojenské letecké základny Ašija (na půl cesty mezi Fukuokou a Kokurou), byly postaveny detailní repliky bitevní lodi Nagato (přesná kopie – ikdyž jen waterline a zvenčí), a tři čtvrtiny trupu Akagi. (Marthas85)
- Hlavním poradcem japonské části filmu byl samotný Minoru Genda, autor plánu útoku na Pearl Harbor. Ten se po válce stal velitelem obranných leteckých sil Japonska a také členem horní komory parlamentu. V roce 1962 byl vyznamenán americkým řádem Legion of Merit za jeho poválečné úsilí při obnově japonsko-amerických vztahů. Konzultanty scénáře byli admirálové Watanabe a Fukutomi, oba bývalí náčelníci štábu císařského námořnictva. Leteckým poradcem byl Kanoe Sonokawa, bývalý pilot Zera, který vedl útok na HMS Prince of Wales a HMS Repulse. Námořním poradcem pak Kuranosuke Isoda, člen Jamamotova štábu, který byl přítomen na můstku Nagato v době útoku na Pearl Harbor. (Marthas85)
- Japonskou část filmu měl původně režírovat Akira Kurosawa. (Kulmon)
Reklama