Kamera:
Charles F. WheelerHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Martin Balsam, Só Jamamura, Joseph Cotten, Tacuja Mihaši, E.G. Marshall, James Whitmore, Jason Robards, Wesley Addy, Frank Aletter, Leon Ames (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Svého nepřítele nikdy nepodceňuj! Tora! Tora! Tora! – tak zní japonský signál k útoku na nepřítele. Stejnojmenný slavný americko-japonský válečný velkofilm vypráví o jedné ze zlomových událostí druhé světové války, útoku Japonců na americký přístav Pearl Harbor na Havajských ostrovech v roce 1941 a přibližuje události, které k němu vedly. Zatímco japonská vláda a vojenské velení pečlivě připravují svůj útok, jenž má ochromit protivníka, vláda USA, představitelé její diplomacie i nejvyšší válečná generalita tuto možnost zcela ignorují. Přitom námořní kontrarozvědka má zprávy o utajovaných zvýšených vojenských aktivitách Japonců a blížícím se nebezpečí. Také některé důležité signály zachycené radarem zůstávají bez patřičného povšimnutí, stejně jako přítomnost japonské ponorky v mořském prostoru blízko Pearl Harboru. A najednou přichází okázalý a zdrcující úder japonské armády... Režisérem filmu byl známý americký filmař Richard Fleischer (Fantastická cesta, Bostonský případ, 20 000 mil pod mořem, Ničitel Conan), v mimořádně náročné mezinárodní koprodukci pak japonské sekvence realizovali filmaři Tošio Masuda a Kindži Fukasaku. Tvůrci se důsledně drží historických pramenů, čemuž jsou přizpůsobeny i charaktery postav a scénář. Drama, které patří mezi nejlepší válečné historické tituly, zaujme na svou dobu ohromující výpravou, realističností akcí a stále strhujícími leteckými bitvami. Snímek získal Oscara za vynikající filmové triky (A. D. Flowers a L. B. Abbott). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (166)
Klasické dílo válečného hraného filmu zaujme svou nepředpojatou snahou o syntetickou nesentimentální kombinaci pohledu z obou stran, v té době spíše vzácnou než typickou (když na konci šedesátých let přijel na návštěvu Holandska císař Hirohito, vítalo ho skandování "Hirohitler"). Koprodukce zakládající týmovou režii i scénáristiku dopadla nadobyčej dobře. Výsledkem je vyvážený, ve válečných scénách i dialozích vyvážený film, který v poloze válečného dramatu plní současně stejně nesnadnou úlohu uměleckého dokumentu (u nás zůstává v této poloze stále nepřekonán souhrnem svého košatého díla Otakar Vávra). Exotické pacifické bojiště dává rovnoměrně nahlédnout do útrob obou válčících stran. Zůstává otázkou, zda bylo možné na poměrně omezené - byť beztak rozsáhlé - časové ploše obsáhnout více (zejména hlubší prokreslení psychologie alespoň protagonistů filmu), i kdyby to mělo být na úkor válečných scén. Jisté je jedno: dokumentaristika a heuristika TORY se pohybovala na horní hranici tehdy dostupných informací a obraz, který je tu načrtnut, vyžaduje po téměř čtyřiceti letech, která uplynula od jeho premiéry, jen minimální korektury. Zůstává přesvědčivou rekonstrukcí jedné hazardérské iluze (na japonské straně) a rozpadu stejně krátkozrakého izolacionismu, který mohl ohrozit nejen vlastní USA, ale životně i celý svět. ()
za týden to bude 75 let , obdivuji mladé američany a všechny mladé lidi kteří šli proti nepřátelům , které zblbli egoističtí vládci světa , 1941 jsem se narodil a byli jsme krmeni komunisty že válku vedli jen rusové díky za tento film i za bitvu u Midwaye spíš je mi smutno že válčí se dál a kreténi stále chtějí moc no coment deda :-)PS nechtěl bych zažít Perl Harbor mám rád Martina Balsama ahoj deda :-) ()
Je to válečný film o napadení Pearl Harboru Japonci a tím vtažení SPOJENÝCH STÁTŮ do 2.svět.války. Film vypráví více s pohledu Japonců, ale o to je zajímavější. Vynikající jap.herec So JAMAMURA poukazuje na skutečnost, že i mezi nimi byli "lidé" a že měli cit i se statečnými nepřátelskými chlapci. Válka je ovšem válka. Ta nezná slitování na žádné straně. Utkvěl mi hluboko v myslí výrok admirála Jamamota : " Obávám se, že jsme tímto útokem na Pearl Harbor probudili spícího obra." ()
Je to dost jiné než Bayova verze a taky to působí o dost autentičtěji. Je super, že film nabízí oba pohledy, jak americký, tak ten japonský. Není to tedy tak zaujaté a neklade to takový důraz na vlastenectví a hrdinství. Je zajímavé vidět i japonský pohled na tyto události. Jak je z filmu zřejmé, Američani měli dost informací o útoku předem, ale nějak nebyli schopni si je včas předat. Samotný útok působí skvěle a dost věrohodně. Je až k nevíře, co se jim povedlo tehdy natočit bez použití digitálních efektů. "Chtěl jste důkaz, tady ho máte!" ()
Slávný válečný film popisující přípravy a útok na Pearl Harbor. První část film (popisná) je místy zdlouhavá a nudá. Ovšem ve druhé části se dostáváme k útoku a film rázem začíná i bavit. Zejména si užíváme na svou dobu nevídaných efektů. Trochu trapně působí zavěrečná propagandistická věta o buzení spícího obra. Samozřejmě si to Amíci mohli dovolit, vzhledem k tomu jak válka dopadla. Ale přece nikdo nevěří tomu, že se Japonci najednou začali bát. Věděli přece od samého začátku do čeho jdou! K tématu útoku na Pearl Harbor doporučím Odtud až na věčnost (1953). ()
Galerie (52)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (29)
- Japonské titulky mluví o útoku na Pearl Harbor k 8. prosinci, což je technicky správně, protože v Japonsku bylo toto datum, v Americe 7. prosince. (Kulmon)
- Film měl v Japonsku obrovský úspěch. (Kulmon)
- Název filmu pochází ze dvou japonských slov: Totsugeki (útok) a Raigeki (torpédový útok). "TORA" se ovšem vyslovuje stejně jako tygr. (Kulmon)
Reklama