Režie:
Michael AptedScénář:
Anna Hamilton PhelanKamera:
John SealeHudba:
Maurice JarreHrají:
Sigourney Weaver, Bryan Brown, Julie Harris, John Omirah Miluwi, Iain Cuthbertson, Iain Glen, David Lansbury, Maggie O'Neill, Gordon Masten, Helen Fraser (více)Obsahy(1)
Příběh americké rehabilitační sestry Dian Fosseyové, kterou její zájem o vymírající druh horských goril přivede do afrického Konga, kde má pro National Geografic pokračovat v jejich přerušeném sčítání. Kvůli občanské válce je sice nucena přesunout se společně s domorodým průvodcem Sembagarem do sousední Rwandy, přesto se však rozhodne úkol splnit. Přestože nemá se zvířaty žádné zkušenosti, je odhodlána vytrvat navzdory všem potížím. Pokračuje ve výzkumu, získává zkušenosti a osud goril, které pytláci zabíjejí kvůli suvenýrům a loví pro zoologické zahrady, se stává jejím celoživotním zájmem, který se během let postupně mění v posedlost. Během osmnácti let provedla řadu jedinečných pozorování v přirozeném prostředí zvířat, vybojovala řadu bitev s pytláky, prožila krátký milostný románek s fotografem Bobem Campbellem a také si svým nekompromisním postojem a později i podivínským chováním získala řadu nepřátel. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (209)
Sigourney Weaver tentokrát bez "vetřelců" (tedy pokud bych nechtěl považovat gorily za vetřelce), ale opět naprosto vynikající a nezapomenutelná. V životopisné roli Dian Fossey, která neúnavně "bojovala" za záchranu horských goril ve volné africké přírodě je strhující a záběry s gorilami (i ve srovnání s novějšími přírodopisnými dokumenty) naprosto neuvěřitelné. Zooložka, které se staly gorily bližšími než lidé a veškeré své síly i city obětovala boji za záchranu těchto němých tvorů, emotivní Jarreho hudba a nádherné přírodní záběry osloví a potěší i "nemilovníky" přírodopisných i životopisných filmů a navíc celý příběh skýtá i nemálo podnětů k zamyšlení. ()
Údělem amerických filmů, zborazujících tento typ skutečných událostí, je potřeba zadavatelů i producentů udat je jako kasovní trháky. Limonáda cukerínových slzí, bratření plevele s obilím a jiné rozmanité libůstky stále přežívajícího kýče tu bývají nabíledni. Přes jistou idealizovanost, která ovšem nepřesáhla v tomto případě únosnou míru, se podařilo zachovat reálnost příběhu i s decentně naznačenými kontroverzními prvky v protagonističtině osobnosti. Weaverová, která přípravě této své životní role věnovala maximální péči, odvádí mimořádný výkon, kterým film velmi šťastně stylizuje do takřka dokumentární, místy i reportážní polohy; scény se skorolidmi, gorilaty i jejich rodiči a ostatními příbuznými, vyznívají proto věrohodně a přirozeně. Weavrové se díky tomu stala Afrika životní misí; projektu tragické Foessyové dodnes pomáhá, čas od času do Afriky sama zajíždí a nezajímá se zdaleka o naše živočišné příbuzné, ale i lidi z jejich okolí. Někdy kontroverzně působící americká spontánnost, šlechtěná přirozeným šarmem a elegancí Weavrové, tu nalezly své nejšťastnější užití a naplnění. GORILY nejsou jen filmem; v mnoha ohledech také oprávněně působí jako poslání. Poslání o všelidskosti humanismu, který není omezen na svůj druh. Poslání, které je naplněním zeleného rozměru osobnosti současného člověka Severu. ()
Takto by mal uvažovať ČLOVEK, ovšem to by musel byť ZRELOU OSOBNOSŤOU a nie len živočíchom, ktorého dennou náplňou je žrať, srať a spať. Táto žena mala svoje ideály a bola ochotná za ne bojovať a obetovať svoj život, aby pomohla krásnym tvorom na pokraji vyhynutia. Nestála o pocty ani o peniaze, odmenou jej bola každodenná snaha o pomoc a záchranu horských goríl. Je mojím veľkým vzorom a inšpiráciou, kiež by som mala aspoň polovicu jej sily a odhodlania. Poznámka ku komentáru užívateľa gudaulin-nekritická láska milovníka zvierat? keby to nebolo také smutné zasmiala by som sa! Prečo sa Dian Fossey nestarala o africké deti? Prečo nevymazala všetky krivdy na Zemeguli? Asi preto, lebo ak chce človek robiť niečo poriadne, tak na to musí sústrediť všetku svoju pozornosť? Alebo preto, že o tieto deti sa stará pár iných organizácií ako napríklad UNICEF a osud goríl nikoho netrápil? To je ako spýtať sa prečo Einstein nanapísal kuchárku... ()
Narazila jsem na tento snímek v televizi. Osobně bych podobné druhy filmů asi nevyhledávala vzhledem k mému kinematografickému zaměření. Nicméně musím seznat, že Sigourney Weaver tady předvedla excelentní výkon, velice uvěřitelné, sedla mi v této roli jako "prdel na hrnec". Jen tak mimochodem jsem asi ještě neviděla film, kde by byla špatná. Je to herečka s velkým H. K tématu nemám vlastně moc co říct.. je to něco o čem by se jistě mělo mluvit/psát/točit a "hrdinové" tohoto typu si zaslouží respekt. Toť vše. Celkově velmi dobrý počin. ()
Film o životě ženy která našla svůj smysl, inspirovala obrovské množství dalších žen, mužů - a je úplně jedno, zdali byli ze stejného odvětví či ne. Byla pro ně obrovskou inspirací. Neznám více do hloubky "výzkum", který tam probíhal, ale to ani není podstatné - myšlenka a formát je tak jednoduchá a podle mě pro všechny jednoduše pochopená. Weaver jako skvělá herečka do toho dala zápal, vášeň a touhu převést na plátno touhu ženy, která šla i do rizika ztráty svého života za věc, které věřila... ()
Galerie (54)
Photo © Warner Bros. Pictures
![Gorily v mlze - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/670/159670297_5f265b.jpg)
Zajímavosti (10)
- Během filmu si můžeme všimnout, že některé gorily mají anatomické rozdíly oproti ostatním gorilám. Takto lze rozeznat pravé gorily a herce. Hercům jdou v maskách totiž vidět jejich pravé oči. (PußyMagnet)
- Oficiálny názov je Gorily v hmle: Príbeh Dian Fosseyovej, avšak na plagáte je uvedené "Dobrodružstvo Dian Fosseyovej". Rozdiel bol spôsobený chybou vydavateľa. (Arsenal83)
- Štúdiá Universal a Warner Bros. natáčali životopisné filmy o Dian Fosseyovej v rovnakom čase a obaja súťažili o získanie prístupu k filmovým gorilám v Rwande. Rwandská vláda odmietla prístup k filmovaniu goríl, kým sa tieto dve štúdiá nedohodnú. V tom momente sa Warner a Universal rozhodli spojiť svoje dva projekty do jedného filmu. (Arsenal83)
Reklama