Režie:
Aki KaurismäkiScénář:
Aki KaurismäkiKamera:
Timo SalminenHrají:
André Wilms, Jean-Pierre Darroussin, Kati Outinen, Blondin Miguel, Elina Salo, Evelyne Didi, Quoc Dung Nguyen, Pierre Étaix, Jean-Pierre Léaud, Laïka (více)Obsahy(1)
Příběh sympatického čističe bot, který dávno rezignoval na své umělecké literární ambice, se odehrává ve francouzském přístavním městě Le Havre. Hlavní hrdina Marcel Marx žije šťastně ve své čtvrti s milovanou ženou Arlettou, tráví čas ve svém oblíbeném baru, až do okamžiku, kdy mu osud vrhne do cesty třináctiletého afrického mladíka na útěku. Marcel se rozhodne zachovat jako správný muž a chlapce uchránit před policií a následnou deportací. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (193)
Pro me velke zklamani. Strasne plochy film s topornymi herci i scenarem. Az k placi byly nektere situace, ktere pusobily velmi umele, plus neprirozene chovani postav (jak kluk utika na nadrazi pred chlapkem, ktery na nej volal policii nebo setkani Maleho Boba se zenou v restauraci). K tomu zcela nevyuzity potencial pristavniho mesta Le Havre, myslim, ze jde poznat, ze film netocil francouzsky reziser. Nemit slabost pro evropsky film, mozna bych sel s hodnocenim jeste niz. ()
Pre mňa zatiaľ najslabší Kaurismäki. Prvý, ktorému dávam menej ako štyri hviezdy. Ja ani neviem čím to je, mal som ten divný pocit už pri Svetlách v súmraku, ako keby strácal šmrnc. Už tu nie sú tie nekonečne slobodné etudy zo života chudobných, jeho nedejovosť nejak nadobudla vyšších ambícií a jeho dielam to uberá na čare. Menej ako kedysi, je to ale rozhodne stále fajn. 65% ()
Snímek natočený ve stylu 30. let a s atmosférou staré Francie ala filmy Jacquese Tatiho přináší tuctový laskavý příběh o migraci, který právě díky osobité Kaurismäkiho formě získává uhrančivý rámec. Nedramatické scény okouzlují vnitřní tragikomičností a styl dávno vyšlý z módy (strnulé kompozice, znakovité herectví) získává v rukou režiséra poutavost. Příběh sice předkládá řadu dramatických motivů (nemoc ženy, chudoba rodiny, imigranti, hon policie na chlapce), ale právě díky zvolenému "old school" zpracování jsou všechny utlumeny a místo prvoplánové afektovanosti řady festivalovek zde v popředí stojí tragikomično rozehraných situací. Film vlastně předkládá témata jak ze současných festivalových filmů, ale zpracovává i řeší je stylem jak z melodramat 30. let, čímž jakoby poukazoval na okouzlující prostotu a bezelstnou naivitu starých časů oproti složitosti a odidealizovanosti dneška. ()
V jednoduchosti je krása... Jeden nádherne pozitívny film plný lásky, dobroty srdca a ochoty nezištne pomáhať. Koniec ma príjemne zahrial pri srdci, potvrdil starú známu pravdu, a síce, že dobrota voči iným pokiaľ je to myslené úprimne, sa nám v živote vráti práve vtedy, keď to budeme naviac potrebovať. Hoci i v podobe nejakého zázraku. Silný nadpriemer. 85/100 ()
Filmů produkovaných zčásti z Finska a Francie jsem doposud moc neviděl (konkrétně ani jeden). Překvapivá kombinace FRANTÍCI + TY ZE SUOMI vyšla náramně (když vezmeme v potaz nízký rozpočet). Právě nízký rozpočet musíme bráti nejvíce na zřetel. Nečekejte žádné vychytávky z US - Režisér Aki Kaurismaki (dle jména nejspíše FIN či FRANTÍK s otcem ze Suomi) vytěžil z minima dost. Samozřetelně, že maximum to není, ale to taky nikdo od festivalového filmu nečekal. Děj ve FRANCII = opět Vás potěší černoušek (stejně jako v Untouchable Omar Sy). Le Havre je klidným prozaickým městem, kde není o bídu nouze. V jistých pasážích pohádkově přikrášlena tendence ostatních pomáhat. Konec MALINKO rozpačitý - alespoň žena měla zemřít (avšak nic proti Kati Outinen). Zhlédnutím snímku LE HAVRE můžete jenom získat. 79% ()
Reklama