Režie:
Bořivoj ZemanScénář:
František Vlček st.Kamera:
Jiří TarantíkHudba:
Julius KalašHrají:
Oldřich Nový, Jaroslav Marvan, Waldemar Matuška, Vít Olmer, Květa Fialová, František Filipovský, Jan Skopeček, Vlasta Fabianová, Nataša Gollová (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Parodie na detektivní příběhy o šlechetných lordech a nebezpečných zločincích... V pražském Smetanově divadle probíhá představení Bizetovy "Carmen". Postarší hudebník Emil (O. Nový) hraje na bicí nástroje, a má proto dost času, aby mezi jednotlivými úkony mohl číst román Fantom Morrisvillu. Jako sir Hanibal tak ve svých představách prožívá velká dobrodružství: Hanibalovy svatby s krásnou Clarence (K. Fialová) se zúčastní i inspektor Brumpby (J. Marvan) a mladý kriminální reportér Allan Pinkerton (V. Olmer). Po obřadu se objeví v Clarencině pokoji její bývalý manžel, považovaný za mrtvého, dobrodruh a zločinec Manuel Diaz (W. Matuška). Ten se chce zmocnit Clarence, ale především jejího majetku, kterého by nabyla po smrti svého nového manžela. Proto začne Diaz usilovat o Hanibalův život… (Česká televize)
(více)Recenze (171)
Česká parodie na brak brakem není, leč motivů bylo přespříliš a většina jen tak nakousnutých. Některé gagy i role (zahradník zalévající v dešti, Fialová Květa, sluha a la Skopeček, sanatorium pro zlosyny atd.) však vypilované takřka k dokonalosti, ovšem Zeman není Lipský. Třeba zpěvohra se smrskla do několika docela unylých "matuškáren", samotný fantom neměl ducha a snad ani nemusel být, byť jako spoiler sir Hanibal byl Oldřich Nový samosebou neodolatelný. Spokojenost ano, ale jen lehce nadprůměrná. ()
"Vyloučíme-li všechny osoby, které zločin spáchat nemohly, dojdeme k závěru, že ho mohl spáchat kdokoli jiný." O této dedukcí Allana Pinkertona můžeme diskutovat, můžeme o ní vést spory, můžeme s ní i nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se s ní dá dělat. Je totiž natolik brilantní, že ji nedokáže vyvrátit ani inspektor Brumpby ze Scotland Yardu. Já tedy nemám takový talent jako hudebník Emil, abych si mezi orchestrálním bubnováním, klepáním kladivem na kovové trubky či škádlením trianglu ještě našel čas na četbu, ale on to zvládá s velkou grácií. Mne tedy tahle parodická šílenost vždycky bavila, ale i když jsem se naučil stlát lůžko podle fakírova vzoru, tak ani po mnoha letech se má záda hrotům hřebíků nijak zvlášť nepřizpůsobila. ()
Je to niečo medzi Vorlíčkom a knihami od Edgara Wallaceho. Nejaký ten parodický výraz a kriminálny sentiment. Pekne v ČB oblečku, s pridanou hodnotou v podobe atmosférických dekorácií a hereckými výkonmi, kde oproti vynikajúcim legendám českej kinematografie, vynikajú aj sexy dámy, ktoré naozaj dodávajú pri všetkej svojej poctivosti filmu erotický, ženský podtón. ()
Vzhľadom na podľa môjho názoru menšiu kadenciu geniálnych hlášok, akú som očakával, by som osobne radšej privítal v týchto interiéroch serióznu kriminálku. Aj s rovnakým osadenstvom. Samozrejme nájdu sa aj výnimočné hlášky, také ...dneska už nekrmit...by mala zľudovieť. Stále niekto niekoho udiera po hlave, niekto omdlieva, ale keď sa nad vašou hlavou znižuje strop, tak je všetko (takmer) ok. Fantóm mohol byť ešte bláznivejší, ako napr. Štyři vraždy a mohol sa stať potom aj skutočne legendárny. ()
Na můj vkus má Fantom Morrisvillu až moc suchý a rafinovaný humor. Ne že bych vtipy nepoznal, jenže jsem se zasmál asi třikrát. Možná pro můj handikap v neznalosti brakových detektivek, možná protože jsem neocenil specifickou atmosféru. Protože film slušně odsýpá a scénář nedává moc prostoru na nudu, tak mi to nakonec ani nevadilo. Iritovaly mě jen Matuškovy pěvecké výstupy. Pokud chcete spolehlivě pohřbít jakékoliv napětí, dejte mu kytaru a tři minuty času. Jako herec byl ucházející, ale zbytek se do děje vůbec nehodil. ()
Reklama