Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Když se člověk ocitne ve vězení, stane se z něj pouhé číslo, písmeno, jen další obyvatel malého zamřížovaného prostoru s podlahou potřísněnou krví. Přesně tak se cítí vězeň R v novém, jakoby paralelním světě s nekompromisními pravidly a tvrdými zákony, ve světě, kde čest není jen pouhé slovo. Je umístěn mezi ty největší drsňáky, v jejichž systému s pevnou hierarchií si musí vybojovat vlastní místo, a hlavně se naučit přežít. „V dopise od kamaráda, který si odpykával dlouhý trest, stálo: ‚Jen čekám a pokouším se nemyslet. Neptej se mne, jak se cítím, jen mi řekni, co se děje tam venku...‘, tak začal náš film,“ říkají tvůrci drsného dramatu R, které je společně se snímkem Prorok řazeno mezi nejlepší vězeňské filmy poslední doby. Mladí dánští filmaři se ve svém debutu především snažili vyhnout klišé příběhů za mřížemi a zprostředkovat divákovi autentický zážitek prostředí, kde se další bezpečnostní dveře otevřou, pouze když jiné za vámi pevně zaklaply. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (147)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Do prostředí dánského vězení, kam nahlédli i hrdinové Vinterbergova Submarina, se vydává ceněný snímek Michaela Noera a Tobiase Lindholma R. Film právem srovnávaný s Prorokem francouzský snímek z mého pohledu překonává svou syrovostí, sevřeností i přímočarostí. Děsivě autentický pohled na osud dvou mladíků, kteří jsou předurčeni k roztrhání divou kriminálnickou zvěří, vyniká brilantní kamerou, procítěným herectvím a minimalistickou zvukovou stopou. Vskutku prvotřídní žánrovka s velmi hořkým dozníváním. [MFF KV 2010] ()

hororwatch 

všechny recenze uživatele

Zajímavě podané vězeňské drama. Nedělo se tam nic abnormálního na film z tohoto prostředí, jen jsme nahlédli trochu blíže k pašování drog uvnitř věznice a také jsme byli o trochu blíže hl. hrdinovi, díky jehož osudu je tento film také trochu jiným, než většina filmů, ale to už by byl spoiler. Jinak mě osobně překvapilo, pokud to takto skutečně chodí v Dánských věznicích, jakou bezpečnostní prověrku tam oproti filmům z Ameriky mají. Vím, že americká produkci má ve zvyku přehánět, aby tomu dodala kýčovitost a coolovost, ale na druhou stranu mi nepřijde adekvátní platit mimo jiné svými daněmi těmhle sráčům skoro by až člověk řekl rekreační středisko. No nic to jsem se nechal unést. Film to byl velice dobrý. ()

Reklama

Radiq 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem už lepší vězeňské počiny, třeba seriál Oz. Ani nevim, proč se tohle jmenuje zrovna R. Jestli R jako Rune, jméno hlavního hrdiny? Spoiler: teda hlavního, dokud neni mrtvej... Každopádně děj se odvíjí svižně, násilnosti hezké, vězňové a prostředí autentické. Ale něco mi tam chybělo. Je to ok, pokud ten film měl říct, že si máme dávat bacha na arabáče a všechny tyhle muslimsky sráče. Ale ten film toho řekl více. Akorát to nebylo asi dostatečně jasny... Prostě se to jenom odehrálo a to je cely. Nic moc z toho jinak nemám... ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Když jsme před 20 (?) lety vyjížděli na kolech z Horsens na třítýdenní výlet po Dánsku, určitě bychom startovali od místního vězení (Horsens Statsfængsel), kdybychom to ovšem věděli. Co se děje ve vězení nevím, proč tam mají peníze tak velkou cenu také ne. Myslel bych spíš, že vězňové jsou smečka, která se sice řídí vlastními zákony, ale nepožírá svoje členy. Ve vězení se zřejmě lidé "nestávají zvířaty" (ani z filosofického hlediska, viz Gilles Deleuze), ale získávají kvalitu pod-lidskou či nad-lidskou (něco jako SS). A tak jsem spíš sledoval běžný vězeňský život (člověk neví co se i jemu může stát) se sprchováním, televizí, kouřením, návštěvami, stadiónem na atletiku a na fotbal. Místo posilování bych dal jógu a místo spekulací knížku. To by snad šlo, to by se dalo přežít (.!?)... První vězeňské kroky obou R (Rune, Rašid) byly nešťastné: násilí ani přátelství tu nemají svou pevnou pozici. Ale ono je to složité: "R / beR či nebeR". ()

Santino7 

všechny recenze uživatele

Realistické, nijak nezveličené, väzensky šedé, sterilné, nasiaknuté všadeprítomnou beznádejou a depresiou. Toto všetko sú parametre nepochybne vítané, chcené, zlepšujúce celkový dojem, avšak zároveň sú to veci, o ktorých som vopred ani sekundu nepochyboval, ich zvládnutie bolo takpovediac samozrejmosťou. Či už preto, že pre dánsku (a celkovo severskú) kinematografiu sú toto akési poznávacie črty, resp. základné charakteristické znaky ich tvorby, a teda je jasné, že ich majú v malíčku a nerobia im žiaden problém, a taktiež to vyplýva aj z mikro-náhľadu do filmografií dvojice Noer-Lindholm (prvý menovaný má na svedomí napríklad kvalitný Nordvest a toho roku mu má vyjsť očakávaný Papillon; druhý zas trebárs Krigen, dve časti tohtoročnej seriálovej bomby Mindhunter, či scenár k Jagten). Suma sumárum, na +/- 40 ročných pánov dosť slušné, a teda primerane k tomu som mal aj isté očakávania. Tie žiaľ naplnené tak úplne neboli, nakoľko okrem tamtých spomínaných "typicky severských" prvkov to nič ďalšie pamätihodné neobsahovalo (snáď len jednu svojskú, brutálnu väzenskú techniku trestu predstavenú v závere), a obsahovo mi to skrátka prišlo dosť riedke, slabé (aspoň oproti mnou prepáleným očakávaniam). V záplave množstva väzenských snímok sa tento počin skrátka poľahky stratí, ničím oproti ostatným z rady skutočne nevyčnieva (z menej známych odporúčam trebárs franczusku snímku Un Prophète či podľa mňa podhodnotený britský Starred Up). 65% ()

Galerie (18)

Zajímavosti (2)

  • Vo filme môžeme počuť dánsky a arabský jazyk. (Crybaby)
  • Väznica, v ktorej bol film natáčaný, nesie názov Fonden Fængslet a nachádza sa v dánskom meste Horsens. (Jello Biafra)

Související novinky

Severská filmová nadílka na přehlídce Scandi

Severská filmová nadílka na přehlídce Scandi

28.01.2018

Přehlídka současných severských filmů Scandi vstoupí do čtvrtého ročníku ve velkém stylu. Nabídne divákům tři dánské premiéry, retrospektivu špičkových dánských režisérů Tobiase Lindholma a Michaela… (více)

Dánové jdou do války

Dánové jdou do války

03.01.2014

Scenárista a režisér Tobias Lindholm se řadí mezi nejzajímavější mladé dánské tvůrce. Na režii i scénáři svého prvního celovečerního filmu se ještě podílel s kolegou Michaelem Noerem. Šlo o vězeňské… (více)

Reklama

Reklama