Režie:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Jeremy Irvine, David Thewlis, Emily Watson, Tom Hiddleston, David Kross, Benedict Cumberbatch, Peter Mullan, Niels Arestrup, Patrick Kennedy, Nicolas Bro (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Válečný veterán a farmář Ted Naracott, který si rád přihne, koupí za přemrštěnou cenu koně, vhodného spíš na ježdění než na polní práce. Při dražbě tak sice před zraky okolního obecenstva trumfne i místního zbohatlíka Lyonse, ale v alkoholovém fanfarónství si neuvědomuje, do jakých potíží tím dostane svou rodinu. A tak přivádí domů koně s bílou hvězdou, kterému jeho syn Albert dá jméno Joy. Navzdory všem předpokladům, přírodě a Lyonsově potměšilé předpovědi ho naučí orat a Albert si s ním vytvoří hluboký vztah. Ve chvíli, kdy vypukne válka, se s ním rodina musí rozloučit. Joey je Albertovým otcem prodán britské jízdě a následně poslán na frontu, kde začíná jeho pozoruhodná pouť. Navzdory překážkám, kterým je na každém kroku nucen čelit, Joey ovlivňuje a mění životy všech, se kterými se na své cestě setká. Albert, který na koně nedokáže zapomenout, opouští domov a vydává se na francouzská válečná pole, aby ho našel a přivedl ho zpátky domů. (TV Nova)
(více)Videa (54)
Recenze (896)
(1001) Toto je film, ve kterém má speciální detailní záběr běžící husa. A ne jeden. A jak jsem se dočetla, tak husa se jmenuje Harold. Osobně nechápu, jak může někdo, kdo si očividně dává práci se světlem a vzhledem obrazu, vytvořit něco, co absolutně postrádá atmosféru. -"A nebo si řeknou: Ta čepice se mi líbí, zabiju tě prvního." ()
Spielberg je majstrom rozprávania príbehov a z môjho osobného piedestálu ho nikdy nezvrhnem. War Horse nie je žiadnym monumentálnym vojnovým filmom, ktorý by sa snažil pojať šialenstvo vojny syrovým realistickým spôsobom na štýl Vojaka Ryana, ale je "len" obyčajným rozprávkovým príbehom o sile, odvahe, láske a statočnosti. A to mi bohato stačilo. Prvá polovica filmu sa sústreďuje najmä na vykreslenie vzťahu hlavného hrdinu a koňa Joeyho a keby nebol každý obraz v nej tak spielbergovsky precítený, zrejme by ma dramatické okamihy vo vojne nezasiahli. Spielberg je génius. Presne vie, kde pridať a kde ubrať, aby sa vyhol prehnanému sentimentu a zároveň dokáže každej dôležitej scéne vdýchnuť závan osudovosti. Emócie samotné vyrážajú najmä z úchvatnej kamery, ktorá snímala koňa a "jeho prežívanie" z tých správnych uhlov (kamera mi celkovo pripomenula veľké americké klasiky). John Williams opäť stvoril nebesky povznášajúci soundtrack, Jeremy Irvine mi neprekážal a celkovo ma film dojal a pohladil - a to je to najdôležitejšie. War Horse má jedinú smolu - vznikol v modernej dobe, nasýtenej nolanovským precíznym chladom, a preto jeho ľudskosť a rozprávkovú symboliku málokto ocení. Odpady sú irelevantné a zaujaté. Aj keď je pre niekoho obsahovo nereálny a metaforický, stále si udržuje punc filmárskej kvality. Navyše z neho cítiť Spielbergovu lásku k filmu, čo mi napríklad v jeho Tintinových dobrodružstvách chýbalo. A chcem minimálne nomináciu za "herecký" výkon Joeyho :-) ()
Chápem, že nie každý má chuť na trochu gýčovo-rozprávkový pohľad od Spielberga, ale Verbalov odpad aj tu rozpútal malé preteky o to , kto každý ukáže, že to Spielbergovi spočíta. Zamyslime sa...ODPAD??? Pozrite si rebríček najhorších filmov a ruku na srdce, patrí tam aj tento film? Trochu objektivity. Pochopím tri, dva, možno aj tú jednu posratú hviezdu, ale odpad nie. Je to možno zaujímavý spôsob ako upútať pozornosť. "Aha-aha...ten verbal im to ukázal, tak ja si ho pridám do topky." A ide mu. Imidž prísne hodnotiaceho užívateľa mu mnohí žerú...............Teraz k filmu. Od začiatku som vedel, že to bude film pre mňa. Samozrejme nie je bez chýb, ale kone milujem a drámy i vojnové filmy rovnako tak. Iste, často to snímanie idylickej krajinky a nasvietenie pôsobí dosť gýčovo, ale ja som si užíval hlavne to blato a špinu v zákopoch a príbeh koňa, ktorý blúdi frontou. Za najlepšiu scénu považujem útek koňa cez frontu, zamotanie sa do ostnatého drôtu a jeho vyslobodzovanie dvoma nepriateľskými vojakmi. Každý prišiel z inej strany, ale problémy majú rovnaké. Spielberg neidealizuje, nevyzdvihuje ani neočierňuje žiadnu z nepriateľských strán. Vojna je rovnako krutá a nepríjemná pre obidve strany. Spielberg o filme hovorí: "Je to rozprávka" a ja ju takto beriem. 90%. ()
Škoda, že Spileberg nenatočil tenhle film třeba před 10 – 15 lety, kdy byl ještě na vrcholu sil a chrlil jeden bravurní snímek za druhým. Válečný kůň postrádá eleganci a lehkost je starší tvroby. Nejsou zde ani jedinečné a nezapomenutelné scény, jichž dokázal díky své invenci nadělit větu filmu tolik, jako málokterý jiný. Válečný kůn je vlastně velice obyčejný. Zvláštní je i scénář, protože na to že má být hlavní hrdina kůň, je až moc prostoru věnováno všem lidem které potká. Film se mi tak zdál rozkouskovaný, nelineární a vůbec příběh možná dobrá látka pro knihu, méně však pro film. Dost mi nesedl ani Albert v podání Jeremy Irvina, ve Spielbergových filmech jsem zvyklý na zdatnější herce. No a hudba Johna Willamse je stejně obyčejná jako zbytek filmu. Pár záblesků filmového génia zde je, ale jsou rozmělněny tuctovostí. Rohodně však oceňuju práci s koňmi, protože ti když byli na scéně, okamžitě jsem zapomněl na všechny neduhy a kochal jsem se. ()
Spielberg ve svém nejnovějším filmu dokázal proč ho máme všichni tolik rádi. Neexistuje nikdo kdo by dokázal tímto stylem odvyprávět příběh. Určitá nevyváženost ve filmu je cítit, hlavně v době kdy se přesuneme na bitevní pole a počet postav začíná narůstat. Prvních 45 minut se mi i přes klíšovitost líbilo hodně, poté už jen některé vybrané scénky. Jako celek ovšem film funguje spolehlivě. Steven není žádným nováčkem, takže zde máme všechny jeho poznávací znaky jeho tvorby. ()
Galerie (118)
Zajímavosti (33)
- Filmový debut Jeremy Irvinea. (HellFire)
- V českém dabingu se několikrát objeví výraz "nácek" pro označení německých vojáků. Samotný pojem je však odvozen od příslušnosti k nacionalistické straně, resp. nacismu, který však přišel až několik let po skončení první světové války. (ČSFD)
- Skladateľ John Williams si počas komponovania hudby vytvoril zvyk chodiť nadránom na farmu v Kalifornii, kde pozoroval kone a ich vzájomné správanie. Presvedčil sa o tom, že kone sú skutočne výnimočné stvorenia a získal tak inšpiráciu pre svoju prácu. (Tvrdolín Veliký)
Reklama