Režie:
David CronenbergScénář:
David CronenbergKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Robert Pattinson, Paul Giamatti, Jay Baruchel, Kevin Durand, Juliette Binoche, Samantha Morton, Sarah Gadon, Mathieu Amalric, Emily Hampshire, Goûchy Boy (více)Obsahy(2)
Město New York, blízká budoucnost: Eric Packer (Robert Pattinson) je osmadvacetiletý nekorunovaný král Wall Street. Během jeho vyjížďky po městě dojde v ulicích Manhattanu k záhadné explozi a propukne peklo. Navíc zjišťuje, že se mu hroutí finanční impérium. Kontakt se skutečným světem, i když jen přes okna limuzíny, ještě prohlubuje jeho paranoiu. V průběhu čtyřiadvacetihodinové odysey začíná k smrti vyděšenému Ericovi docházet, že se jeho život blíží ke konci. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (2)
Recenze (349)
Predlohu napísal Don DeLillo, ale inak budete mať z Cosmopolisu pocit, že je adaptáciou nejakého Dickovho románu, ktorý napísal poriadne zdrogovaný a pod vplyvom skupiny ľudí, neznášajúcich už len z princípu systém. Davidov rukopis možno ani nevysledujete, možno len tá zbraň je dizajnom divnejšia, ale inak je to film sám pre seba. A to doslova, pre divákov totiž nie je. O tej vyprázdnenosti dialógov to je a ja chápem, že to nemusí nie že každého baviť, ale že to nebude baviť skoro nikoho. A možno sa nikomu ani nebude chcieť premýšľať nad Ericovou zbytočnou snahou o dokonalosť a realitou asymetrie. Ono totiž okrem iného bohatstvo a chudoba tu budú vždy. K symbolike asymetrie tu slúžia jeho gule a predhipsterský zostrih jednej polovice hlavy. Mne to celé tak nejak sadlo. ()
Evropský artový film převlečený do hábitu americké akční podívané (soudě dle traileru) - nebýt nadšeného projevu Jakuba Felcmana (Ostrava-Kamera-Oko) před projekcí, asi bych zůstala znuděná a mnohem kritičtější... ale příběh vzniku tohoto filmu (který si nedovolím převyprávět) mu přidal na atraktivnosti. // Cyberpunk a život jednoho citově vyprahlého boháče, který si "užívá" svého luxusu na úkor ostatních - protože zákonitě když někdo má, druhému chybí. A když má někdo hodně, nasere celou společnost. // Jestli vás film bude nudit, jeho dialogy otupovat a atmosféra vám bude připadat těžkopádná, pak je to dobře - pronikli jste do života Erica Packera. ()
Cronenberg s asymetrickou prostatou. Cosmopolis je podivná změť všeobsažných dialogů, které si divák musí na rozdíl od režiséra rozluštit, stejně jako smysl celého filmu. Rozpad kapitalismu, znuděnost bohatých a mocných, zkaženost dnešního světa, v němž nelze najít žádnou jistotu...ani rovnováhu. Nekonečná cesta hi-tech limuzínou se nakonec rozpadá na sled více či méně navazujících epizodek, v nichž jednoznačně dominuje přesný Pattinson, jenž utvrzuje auru mocného génia, který se snaží přiřadit všem věcem smysl. Někdy to ale bohužel nejde, tak i Cronenberg upouští od svých raných uhrančivých snímků plných tělesné deformace a pudovosti a utíká do světa prázdných (?) nerozluštitelných a příliš didaktických dialogů, které divákovi vštěpují jedinečnou vizi světa. Nepopírám, že jsem se u toho bavil, ale z hlavy tu textuálně přehlcenou hádanku stále nemůžu vyhnat. Jistým smyslem mi to připomnělo Kellyho Southland Tales, v dobrém i špatném smyslu. ()
Ach, ještě teď toho mám plnou hlavu. Precizní studie (u perfekcionisty Cronenberga nic překvapivého) rozkladu a postupného zániku společnosti. Mrazivé, chladné odosobněné. Každodenní lékařské prohlídky, nemanželský sex, chybějící manželský sex, odtržení od reality života, trezor s modrými obrazovkami na kolech...Pro mne zatím jeden z nejtěžších filmů od Cronenberga, protože jakmile se přestanete soustředit, tak se ztratíte. Vypojíte mozek a verbální drama vás mine. Viditelný hnus ze svých raných filmů nahradil režisér něčím ještě děsivějším. A samozřejmě nechybí oblíbený motiv lidské odlišnosti (nejde sice přímo o mutaci, ale ona asymetrie se ukáže být velmi důležitou). Snímek určený menšinovému publiku, které dokáže při sledování přemýšlet. Hodnocení zde neodráží v žádném případě kvality filmu, ale na něm to stejně nestojí. Jsem rád, že jsem se jím nenechal odradit... ()
Více než hodinu je to vynikající stylovka s lákavě malátnou atmosférou a absurdními dialogy, kdy nikdo nikomu neodpovídá a pouze přednáší nejrůznější více či méně zábavné proklamace. Navíc výtečná Suschitzkého kamera, díky níž jsou i zdánlivě obyčejné záběry na vlasy Sarah Gordon velmi zajímavé. Poslední půlhodina je ale jak z úplně jiného filmu a doposud dobrý pocit dokonale zkazí. Giamatti se do takového snímku absolutně nehodí, navíc jeho výběr vzhledem k postavě, kterou hraje, je na Cronenberga až otřesně laciný a prvoplánový. Dvacet minut tam prostě blábolí s ručníkem na hlavě a dělá z jinak dobrého filmu jakousi béčkovou tragikomedii. Škoda, jinak by to byly čisté čtyři hvězdy. ()
Galerie (52)
Zajímavosti (11)
- Film byl natočen na motivy stejnojmenné novely "Cosmopolis" od spisovatele Dona Dellila. (strelenaL)
- Ve scénáři bylo napsáno, že na začátku jedné ze scén dojde k sexu, po němž bude následovat dialog. Režisér však na poslední chvíli udělal změnu a nechal vést dialog už během aktu. (Sufferer)
- Plakát k filmu odkazuje na režisérův dřívější film Východní přísliby (2007). Konkrétně jde o velmi podobné držení rukou a částečný přesah bílé košile přes stejný typ hodinek. (Dimo)
Reklama